Annons

Justera sina bilder vad tycker andra

Produkter
(logga in för att koppla)

First-Axe

Ny medlem
Hej Alla. Har hängt här på FS ett tag men detta är mitt första trevande i forumet. Så jag kanske kliver in lite fel eller snett men mottager gärna en tillrättavisning eller tips i så fall.

Mitt problem eller snarare fundering gäller runt några av mina bilder. Vad anser man generellt här på FS ? Vad är ok att bara göra och vad bör man informera om ? Vad är kutym och en snygg gest och vad ses inte med blida ögon ? Det är grundfrågorna och här kommer mina funderingar:

Jag har några bilder som mottagit ett antal positiva kommentarer som jag är mäkta glad över. En av mina bilder har dessutom valts som favorit ett antal gånger. Saken är den att bilden blev behandlad i lghtroom tidigt i min LR karriär och blev ganska brutalt eller hårdhänt behandlad. Idag när jag lärt mig programmet lite bättre så ser jag många detaljer jag kunnat gjort bättre. Fått fram en snällare bild mer korrekt bild och antagligen en ganska likvärdig bild MEN vid sida/sida jämförelse tror jag det blir en helt annan bild.

Jag laddar upp mina bilder via LR app direkt till FS från LR. Ändrar jag en bild i LR så blir bilden på FS helt enkelt utbytt till den senare ändrade versionen. Det blir ingen variant eller ny version på min bild utan den blir ersatt. Vad händer med de favoritval som är gjorda är det den gamla bilden eller den nya? Hur ser man på de kommentarer som inkommit, tex jättefin bild och så ändrar jag bilden så att någon inte alls tycker det var bra. Men deras kommentar står ju kvar där. Är det ok att göra så, eller bör man skriva i kommentarsfältet att bilden blivit markant justerad och datum.

Jag skulle ju enklast kunna lägga in den bild jag vill justera som ny version men det vet jag inte hur man gör via LR.

Vad anser forumet, är det ok att bara ändra en kommenterad och favoritmarkerad bild hur som helst ? Om man ändå inte vill ha en ny version av bilden vad är mest accepterat att göra eller bäst att göra? Om jag lägger in en ny version är det den nya versionen som syns i andras favoritsamling i så fall?

Kanske blev lite rörigt, men jag hoppas någon förstår mina bryderier och kan ge mig lite tips på hur man kan göra.

Tacksam med hälsningar / Anders
 
Enklast är nog bara att göra som du vill, alltså strunta i att informera om det. Väldigt få personer tror jag som går igenom sina favoritbilder, även färre som klickar upp en bild och synar den en gång till.

Men varför inte radera den tidigare och ladda upp den nya igen? Då försvinner ju allt.. brukar jag göra om jag redigerar om någon bild.
 
Okej jovisst så kan man göra bara ta bort å ladda upp ny, Lite kul bara att ha en favorit hos flera personer. Men jag gissar att De favoriter man har är länkar till originalbilden. Så om jag ändrar min bild ändras automatiskt bilden hos dom som markerat den som favorit gissar jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.