Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Just nu jubileumspriser på Sony och Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
MediaMarkt i Högsbo, Göteborg, firar just nu 2-årsjubileum sedan de öppnade sin butik i Köpcenter 421, med landets lägsta priser på Sony och Pentax digitala systemkameror.


Sony A-200 inkl. 18-70/3,5-5,6 kitobjektiv kostar i vanliga butiker 6.000 kr, och i de lite billigare cirka 5.000 kr. Nu säljer MediaMarkt kompletta kit för 3.990 kr.

För egen del anser jag A-200 är den instegskamera som ger klart mest för pengarna, även till ordinarie pris. Man får väl säga att den ligger i segmentet ovanför instegskamerorna - den har bättre funktioner - men är ändå lättare och snabbare att hantera. Och inte minst, den sitter som gjuten i handen.

************************************

Sony A-300 inkl. 18-70 mm-objektivet jubilerar de också ut, för 4.990 kr. Skillnaden mot A-200 är att den dels har Liveview och dels utvinklingsbar skärm. A-300/A-350 är de hittills enda som har LV som är användbar i praktiken. De skiljer sig från alla andra genom att autofokusen är blixtsnabb. Autofokusen på marknadens övriga DSLR-kameror är så långsam i LV-läge att detta mycket sällan är användbart (ifall de mu äverhuvudtaget har AF i LV-läge). I de flesta fall är skärmen inte heller utvinklingsbar, och vad ska man då med Liveview till?

Den utvinklingsbara skärmen på A-300/A-350 gör ju att man kan hålla kameran över huvudet (för att komma över folkskockar), framför magen (stor fördel att inte behöva hålla en stor svart kamera framför ansiktet när man ska fotografera barn, djur eller vem som helst). Och vid makro-foto nära eller direkt på marken är det förstås ovärderligt. En smärre nackdel med Sonys snillrika LV-system är att sökaren blir något mindre. De som har behov av LV tycks dock inte störa sig nämnvärt på detta.

Här levererar Sony verkligen något som ingen annan gör. Dessa kameror måste, vad jag förstår, vara de i särklass bästa kameror för Street Photography som någonsin funnits. Eller vad säger ni som gillar detta?


************************************

Pentax K200D säljs med Tamron 18-200/3,5-6,3 för 5.500 kr.

Var beredda på att MediaMarkt försöker att i första hand sälja på er detta kit, men det är i mina ögon inte alls ett lika förmånligt köp. Det medföljande 18-200 mm-objektiv är uppenbarligen inte världens skarpaste - en hel del klagar på detta. Har också sett att det realiseras ut ganska billigt på andra håll. Tamrons 18-250 mm-objektiv anses vara avsevärt bättre, TROTS ett större zoomomfång (många fler nöjda kommentarer om detta).

Största nackdelen med K200D tyckte jag annars var att autofokusen var klart långsammare än Sony-kamerornas. Flera tester visar också på sämre noggrannhet. En positiv sak som skiljer Pentax från övriga är att även deras instegskameror är vädertätade. Gäller dock inte för objektivet.

En stor fördel för alla kamerorna ovan är att de har antiskak-funktionen inbyggd i kamerahuset, så att denna fungerar med samtliga objektiv (när det gäller Sony cirka 300 st av olika fabrikat).


PS Vet inte ifall detta ligger i rätt tråd. Om inte, så får administratörerna förstås flytta på det hela.
 
Det är ju inte precis bara jag som anser att Sony A-200 f.n. är den kamera som ger mest för pengarna.

Se t.ex. denna jämförelse:
http://www.anandtech.com/digitalcameras/showdoc.aspx?i=3434

För de av er som är lata hittar ni sammanfattningen "Our take" här:
http://www.anandtech.com/digitalcameras/showdoc.aspx?i=3434&p=10



Märkligt nog är just K200D inte med i jämförelsen av bildkvalitén vilket gör testen rätt meningslös för den som funderar på just Pentaxen.

I vilket fall så kostar en K200D med DA 18-55 II lika mycket som jubileumserbjudandet men ger högst troligt klart bättre bildkvalité än Tamrons 18-200.


http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K200D1855II
 
sony 18-70 har väldigt kort slag mellan närgräns och oändlig,varpå den gluggen bli snabbare.Tamron 18-200 är budget och det är även kvaliteten på sonys 18-70.
 
Märkligt nog är just K200D inte med i jämförelsen av bildkvalitén vilket gör testen rätt meningslös för den som funderar på just Pentaxen.
Håller ABSOLUT INTE med. Bildkvaliteten är förvisso en mycket viktig parameter, men den bestäms i första hand av ifall man väljer kit-objektiv eller kompletterar med något bättre, och i andra hand av skickligheten i att hantera sitt bildbehandlingsprogram. Bortsett från fotografens öga, som naturligtvis är viktigast av allt. Vilket vi ofta tenderar att glömma...

Men när det gäller allt övrigt så är detta den hittills bäst balanserade test jag har hittat. Man kan ju tyvärr se en MYCKET kraftig slagsida i Nikons och Canons favör vid praktiskt taget alla tester, såväl i tidningar som på nätet.
 
De flesta köper nog kameran med någon form av kitoptik och då är Pentax DA18-55 II ett snäpp upp i både bygg och bildkvalité.

Vilka kameraegenskaper som varje individ sedan värdesätter högst är nog rätt personligt. Fotosidan/Jespers test av instegsdslrer är mitt bästa tips och där får man även en uppfattning av kamerans brusprestanda och medföljande objektivs bildkvalité.

http://www.fotosidan.se/cldoc/17963.htm.htm
 
Senast ändrad:
Detta var den första test där jag "känner igen" min A300´s prestanda den har i verkliga "livet"... A300 är ju "samma" kamera i stort som A200...

Dessutom stämmer vitbalans-skillnaden väl då jag jämförde bilder tagna i samma rum på mässan senast mellan A300 samt 40D...40D var chanslös i den parametern..
 
Senast ändrad:
I vilket fall så kostar en K200D med DA 18-55 II lika mycket som jubileumserbjudandet men ger högst troligt klart bättre bildkvalité än Tamrons 18-200.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K200D1855II
Jag skulle också hellre välja kitobjektivet DA 18-55 II till Pentax K200D än Tamron 18-200 mm. Det senare verkar folk inte vara särskilt nöjda med. Tamron 18-250 mm, däremot, har många nöjda användare. Uppenbarligen en mycket bättre design, men kostar förstås då också 2-3 gånger så mycket som 18-200:an.
 
De flesta köper nog kameran med någon form av kitoptik och då är Pentax DA18-55 II ett snäpp upp i både bygg och bildkvalité.
...

Förlåt, men hur kan du veta att de flesta nöjer sig med kitoptiken? Jag håller inte med om detta.


Håller givetvis med om att olika individer värdesätter kameraegenskaperna olika. Men låt oss anta att de flesta skulle välja att nöja sig med enbart det medföljande kitobjektivet, som du hävdar. Har du jämfört t.ex. Pentax K200D och Sony A200 med deras respektive kitobjektiv? Gör gärna det, och du kommer att finna att A200:ans AF är imponerande snabb och har god noggrannhet. K200D:ns AF, däremot, blev jag besviken på. Den är inte bara tydligt långsammare än A200:ans, utan vad som är mycket värre är att den har klart sämre noggrannhet.

Detta vänder förstås bilden helt. Den fördel som ett eventuellt en aning bättre kitobjektiv som medlevereras Pentaxen skulle utgöra, tappas då direkt. Det skulle inte hjälpa ens om Pentaxen skulle ha levererats med ett högklassigt och snuskigt dyrt objektiv. Har autofokusen dålig noggrannhet så blir bilden ändå oskarp. Ett kitobjektiv av genomsnittsstandard ger på en kamera vars AF har bra precision förstås alltid skarpare bilder - AF:ens precision är faktiskt MYCKET viktigare än objektivkvaliteten!

Det är ju inte bara jag som har funnit AF:en mindre tillfredsställande - finns åtskilliga tester där man har kommit till samma resultat. Pentax behöver byta elektronikleverantör till någon som är mera avancerad - AF:en till K20D är ju inte heller den särskilt imponerande. Men någon gång nästa år kommer väl de nya K300D och K30D, så vi får hoppas att dessa är bättre i detta avseende. För som det är nu så ligger både Pentax och Olympus efter "De tre stora" när det gäller autofokusens noggrannhet.


Bör väl för säkerhets skull tillägga, att jag inte alls vill att det bara ska finnas tillgång till "Tre stora" (eller ännu värre - "Två stora", som det var på väg att bli). Jag vill för min del definitivt att både Pentax och Olympus ska finnas med framöver. För att åstadkomma detta behövs emellertid att de som använder eller provar Pentax eller Oly sänder ett tydligt meddelande till dessa tillverkare om deras eventuella tillkortakommanden gentemot de övriga "spelarna" på DSLR-marknaden.

Dessa fem märken (och i.o.f.s. många, många fler) har funnits med mig under många decennier (äger och har ägt systemkameror av cirka 30 olika fabrikat). Tror att jag ska ta en rulle med min Olympus OM-4 under veckan, och gå och ge min gamla Pentax Spotmatic en kram (för jag måste ju erkänna att det var längesedan jag använde den sistnämnda)...
 
En vän har Tamron 18-250 och den är riktigt skaplig upp till runt 200mm vad jag sett. Tyvärr är som du säger 18-200 inte riktigt i samma klass.
 
Förlåt, men hur kan du veta att de flesta nöjer sig med kitoptiken? Jag håller inte med om detta.


Håller givetvis med om att olika individer värdesätter kameraegenskaperna olika. Men låt oss anta att de flesta skulle välja att nöja sig med enbart det medföljande kitobjektivet, som du hävdar. Har du jämfört t.ex. Pentax K200D och Sony A200 med deras respektive kitobjektiv? Gör gärna det, och du kommer att finna att A200:ans AF är imponerande snabb och har god noggrannhet. K200D:ns AF, däremot, blev jag besviken på. Den är inte bara tydligt långsammare än A200:ans, utan vad som är mycket värre är att den har klart sämre noggrannhet.

Detta vänder förstås bilden helt. Den fördel som ett eventuellt en aning bättre kitobjektiv som medlevereras Pentaxen skulle utgöra, tappas då direkt. Det skulle inte hjälpa ens om Pentaxen skulle ha levererats med ett högklassigt och snuskigt dyrt objektiv. Har autofokusen dålig noggrannhet så blir bilden ändå oskarp. Ett kitobjektiv av genomsnittsstandard ger på en kamera vars AF har bra precision förstås alltid skarpare bilder - AF:ens precision är faktiskt MYCKET viktigare än objektivkvaliteten!

Det är ju inte bara jag som har funnit AF:en mindre tillfredsställande - finns åtskilliga tester där man har kommit till samma resultat. Pentax behöver byta elektronikleverantör till någon som är mera avancerad - AF:en till K20D är ju inte heller den särskilt imponerande. Men någon gång nästa år kommer väl de nya K300D och K30D, så vi får hoppas att dessa är bättre i detta avseende. För som det är nu så ligger både Pentax och Olympus efter "De tre stora" när det gäller autofokusens noggrannhet.


Bör väl för säkerhets skull tillägga, att jag inte alls vill att det bara ska finnas tillgång till "Tre stora" (eller ännu värre - "Två stora", som det var på väg att bli). Jag vill för min del definitivt att både Pentax och Olympus ska finnas med framöver. För att åstadkomma detta behövs emellertid att de som använder eller provar Pentax eller Oly sänder ett tydligt meddelande till dessa tillverkare om deras eventuella tillkortakommanden gentemot de övriga "spelarna" på DSLR-marknaden.

Dessa fem märken (och i.o.f.s. många, många fler) har funnits med mig under många decennier (äger och har ägt systemkameror av cirka 30 olika fabrikat). Tror att jag ska ta en rulle med min Olympus OM-4 under veckan, och gå och ge min gamla Pentax Spotmatic en kram (för jag måste ju erkänna att det var längesedan jag använde den sistnämnda)...


Har ägt och fotograferat med en A200 i ett halvt år liksom Pentax K10D (vars af modul skall återfinnas i K200D) samt K20D, dock inte just K200D. Jag liksom det flesta testare benämner autofokusen som snabb. Det finns mätningar på IR som visar på *identisk* AF-hastighet mellan K10D och Nikon D200. Beträffande pricksäkerheten är min uppfattnning att den är minst likvärdig allt annat jag testat. Det finns en svaghet i Pentax AF och det är i dåligt ljus, här är flera andra fabrikat bättre.


Jag har också haft både Sonys 18-70 och Pentax DA 18-55 II men utan att ha använt dessa i nån större utsräckning. Pentaxoptiken är klart bättre byggd med metallbajonett etc. I photozones tester håller föregångaren till DA II likvärdiga optiska prestanda som Sonyn. Pentax DA II är dock framtagen för att bättre matcha den högre upplösningen i 10 mp sensorn vilket nog kan ses i fotosidans test av instegskameror.

Ps. Läste statistik från Nikon på att 90% aldrig skaffar något mer än kitzoomen.
 
Brittiska tidningen "What digital camera" har latit en grupp lasare testa nagra dslr i novembernummret, Nikon D60, Canon 450D, Sony 350, Pentax k200D samt Olympus E520. Tetsgruppen utser ganska unisont Pentax K200D till vinnare. Motivering är bl.a. tätningen, det enkla handhavandet och den snabba autofokusen! Längre omdömmen om varje kamera finns att läsa i tidingen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.