Annons

Jupiter 9

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har nyligen varit i Prag och hittade där i en begagnathandel en mycket fin Jupiter 9 85mm/2 med 39mm Leica-fattning. Priset var bara 250 svenska kronor och linsytorna perfekta så jag slog till. Har nu testfotograferat med min Bessa R2 och upptäckte då att det inte går att få skarpt någonstans oavsett inställning. Inte heller går det att få någon mätsökarkoppling. Jag testade sedan att hålla optiken mot bajonetten på mitt Contax RTS-hus och kollade i sökaren. Då gick det att få skarpt och det verkade vara rätt avstånd från filmplanet. Jag skulle däremot beöva en ca 1½ cm bred mellanring för att kunna få rätt focus med mina Bessa-hus. Letade sedan lite på nätet men kunde inte hitta någon information om att Jupiter 9 skulle finnas med 39mm gänga i DETTA UTFÖRANDE. Men i någon forumdiskussion dök det upp att den även skulle ha tillverkats för tidiga Zenit SLR-kameror med 39mm gänga (fram till Zenit 10). Förmodligen har jag fått tag på ett ex för dessa kameror. Trodde dock inte att det tillverkades optik för dessa under senare år (för enligt affären jag köpte optiken i tillhörde mitt ex den senaste tillverkningen och de protesterade inte när jag provade Jupitern i 39mm bajonettadaptern på mitt Bessa R2-hus. Den passade ju perfekt och skalorna hamnade rakt upptill precis som om den var tillverkad för just Leica skruvgänga. Undrar om ni har några funderingar kring detta och om de Jupiter 9 som är avsedda för 39mm mätsökargänga saknar mätsökarkoppling precis som denna?
 
Senast ändrad:
Ajdå, om objektivet inte har någon mätsökarkoppling så är det garanterat för Zenit M39. Men om det har mätsökarkoppling så kanske det bara har blivit fel ihopmonterat av någon slarvig reperatör vilket sägs vara vanligt förekommande.

Här finns några bilder på hur LTM versionen av Jupiter 9 ser ut:
http://www.commiecameras.com/sov/35mmrangefindercameras/lenses/index.htm
(Det finns säkert fler modeller, dock)

Men 250:- är ett ok pris även för M39 Zenit versionen - skaffa en M39 -> M42 adapter och använd det på valfri SLR. (M42 adaptrar finns ju för de flesta..)

/Anders
 
Din länk visar M42-objektiv. Ditt objektiv är i stället ett objektiv avsedd för spegelreflexkameror med 39mm gänga, t ex Zenit 3M.

Objektivet har gänga M39x1 med film-fattning avstånd 45,46mm.

Bessa har väl Leica skruvgänga M39x26tpi med film-fattning avstånd 28,8mm.

Du behöver således en mellanring på 16,66 mm. Att sedan det är viss skillnad på stigningen 26 varv per tum jämfört med 1 varv per mm borde gå att hantera. Du tappar mätsökarkopplingen.

Jag har en 39mm mellanring som verkar vara ca 16,5 mm om du är intresserad. Skänkes givetvis!
 
Tackar för den fina informationen! En adapter för M39-M42 för Ya/Contax kanske är värt att försöka ordna? Tackar för erbjudandet om mellanringen, Olle! Ja jag är intresserad om det inte ställer till besvär för dig? Skulle vara kul att prova.
 
Graal skrev:
Tackar för den fina informationen! En adapter för M39-M42 för Ya/Contax kanske är värt att försöka ordna? Tackar för erbjudandet om mellanringen, Olle! Ja jag är intresserad om det inte ställer till besvär för dig? Skulle vara kul att prova.
Maila mig adressen så skickar jag den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.