Marcus Hellberg skrev:
Det var just det jag var nyfiken på i min tidigare frågeställning. Då gick det med andra ord inte att räkna ut det med knäskålen, Magnus.
Att någon träffat någon som kan lite på ett varuhus är väldigt långt ifrån ett bevis på att generella säljare där kan något. Det är ju bara så att du har väldigt mycket större chans att hitta någon som inte kan något än någon som kan något när du ber om hjälp i såna butiker.
Fast kanske borde man reda ut vad ”kan något” är först?
Är kunna skilja på en Canon och en Nikon att kunna något?
Är att kunna säga hur många pixlar varje kamera har utan att behöva läsa på lådan att kunna något? Var går gränsen för när vi tycker att dom kan något?
Hela det måste ju vägas mot vad man själv kan, 99 % av alla som handlar där kan nog ingenting, och då är ju säljaren väldigt mycket duktigare, kan dra till med alla möjliga ”häftiga” utryck. Är det rutinerad proffs snubbe som kommer in (fast det gör han nog inte, dom butikerna riktar sig inte till honom) så kan säljaren ingenting.
Egentligen är min enda poäng att man liksom får inse att man väljer bort något när man väljer varuhus framför små specialaffärer. Det bara är.
Prispressa väljer bort service, det bara är så. Service kostar pengar, pengar som måste komma någonstans ifrån. Är priserna hårt pressade måste säljare sälja, dom har ingen tid att lära sig saker eller att ge service, helst vill dom ha ”skall du ha den eller inte? Snabba puckar”.
Jag kan själv inte så mycket om kameror att jag kan tycka att någon inte kan något.
Men jag kan väldigt mycket om det jag sysslar med, gitarrer, och vet att kunskap i butiker är historia. Givetvis finns det musikintresserade snubbar där i butikerna, dom kan skilja på en bas och en trumma, men kan man något själv inser man rätt snabbt att kunskaps nivån är låg, väldigt låg.
Men jag förstår att det är så, varför det är så och att det kommer att förbli så, det är inget att ondgöra sig över, inget att bli förvånad över.
Vi har själv valt.
/Magnus