ANNONS
Annons

JULAFTON FÖR FOTOGRAFER Media Markt

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn-v

Aktiv medlem
Kommer från Media Markt. Som teknik och prul tokig när det gäller fotoutrustning var detta det bästa som hänt Jönköping på många många år. Jag har numera 10 minuters bilväg för att se, känna på. låta motorn gå på kmaeror som Nikon D2H, D2X, D2Xs, D200, Fujifilm S5, Canon 5D, 30D, Sony A100, Sigma 14, Pentax K10D, Samsung. Carl Zeiss gluggar 85/1,4, 135/2,8 Sony 16 mm,Sony 70-200/2,8 Pentax gluggar av alla de slag. Här finns även mycket Nikkor optik, Olympus. Blixtar av alla märken. Snart kommer kanske D3 och D300 hit. Men först blir det antaglingen Sony A700
Här finns inga glasrutor, utan det finns allt framme att känna och klämma på

Häftigt.

I Helsingborg finns ingenting sånt. man kan som bäst få klämma på en plastig 350D.

Roliga är att Media Markt i Tyskland inte alls har sånt utbud, där har dom samma billiga jox som här (lite bättre, dom har lite filter också) så jag är rätt säker på att så fort dom är etablerade så blir det samma utbud som OnOff, SIBA osv.

/Magnus

chiyoda skrev:
Kommer från Media Markt. Som teknik och prul tokig när det gäller fotoutrustning var detta det bästa som hänt Jönköping på många många år. Jag har numera 10 minuters bilväg för att se, känna på. låta motorn gå på kmaeror som Nikon D2H, D2X, D2Xs, D200, Fujifilm S5, Canon 5D, 30D, Sony A100, Sigma 14, Pentax K10D, Samsung. Carl Zeiss gluggar 85/1,4, 135/2,8 Sony 16 mm,Sony 70-200/2,8 Pentax gluggar av alla de slag. Här finns även mycket Nikkor optik, Olympus. Blixtar av alla märken. Snart kommer kanske D3 och D300 hit. Men först blir det antaglingen Sony A700
Här finns inga glasrutor, utan det finns allt framme att känna och klämma på

Kunde de något också?

Det var ett tag sen batterierna var laddade(nu är jag inte där varje dag eller ens 1 gång i månaden) på kamerorna på MM i Gbg, man kan i.o.f.s fortfarande känna på kamerorna.

Kolla som sagt priserna, inte alltid så låga.

Re: Re: Re: JULAFTON FÖR FOTOGRAFER Media Markt

Ibanez Magnus skrev:
Spelar det någon roll?
Kan alla som jobbar på ICA allt om alla varor där?

Löjligt.

Vill man ha kunskap går man väl inte till ett varuhus.

/Magnus

Hmmm, lustig inställning. Om man säljer high-end prylar så bör man väl kunna vägleda de kunder som man riktar sig mot, eller?

De tar väl inte in de dyraste kameramodellerna och den finaste optiken för att inte sälja dem? Eller missar jag något?

Att jämföra med daglighandeln känns inte fullt ut rätt, då varorna är så mycket billigare. Då kan man inte kräva kunskap på samma sätt.

Men visst finns det mataffärer som har olika kunskap, exempelvis de som har välsorterade delikatess diskar.

Re: Re: Re: Re: JULAFTON FÖR FOTOGRAFER Media Markt

Marcus Hellberg skrev:

De tar väl inte in de dyraste kameramodellerna och den finaste optiken för att inte sälja dem? Eller missar jag något?

Jag tror att det är precis vad de gör, tar in kamror som de inte har ambition att sälja.

När jag skulle köpa min 30D hade inte den lokala handlaren kameran i lager så jag åkte till Media Markt där till min förvåning de sålde kameran för 3000 kr mer. Jag frågade vad de kunde tänka sig gå ner till (prisgaratin gällde inte för kameran fanns inte i lager i de butiker som sålde den för lägre pris) och ett par hundra var tänkbart. Försäljaren sa att de kunde inte hålla bättre priser för de sålde inte så många exemplar av de dyrare kamrorna.

Se upp....

Visst, något lägre pris, om nu varan inte är slutsåld... Ett vanligt trick att ta in bara en handfull av en viss modell till ett lägre pris.

I det reklamblad jag fick idag så fanns två systemare med. Pentax K100 + 18-55 för 4990
och EOS-400D + 18-55 för 5900
I båda fallen en femhundring billigare än Scandinavian, visst, om det finns nåra kvar..

Jag är inte den som springer till butik om jag vet vad jag ska ha, men ändå, strular nåt eller om man vill ha hjälp med något, något ska returneras osv, är det ofta mkt värt att kunna gå tillbaks till en dedikerad handlare.

Så när det inte handlar om mer än en femhundring så väljer i alla falll jag en FOTOhandlare.

Kikade på ett par andra "lockprodukter", och det var modeller som återfinns under tillverkarens "old model" sida. Visst, en gammal modell kanske duger, men man ska va medveten om att det ofta är så.

Det är ju kul att Media Markt har ett sadant utbud i Sverige!
Här i Tyskland är utbudet pa systemkameror inte sa värst stort och de är inlasta sa man kan inte klämma o trycka lite. Tycker inte att priserna är nagot vidare pa kameraprylarna heller här i Tyskland ivarjefall. Skall ga in pa en media markt i Sverige nästa gang jag är där bara för en jämförelse.

Här gar jag mycket hellre til min fotohandlare som bade har kunskap och laga priser:)

/Conny

Kunskapsnivån vet jag ingenting om. Jag har varit på Scandinavianphoto flera gånger, men jag tycker inte de har så stora kunskaper . Vad jag menade var att om du är intresserad av tex Nikkor AF-S 400/2,8, kan det tänkas att du vill känna på det, för att bedöma storlek, autofokus mellan D40 och D200 med ett och samma objektiv. Den möjligheten finns här. Sedan har jag inga aktiier i Media Markt. Det är bara kul tycker jag att vi i Jönköping har ett varuhus, där man kan se vad man köper, och slipper köpa grisen i säcken

chiyoda skrev:
Kunskapsnivån vet jag ingenting om. Jag har varit på Scandinavianphoto flera gånger, men jag tycker inte de har så stora kunskaper . Vad jag menade var att om du är intresserad av tex Nikkor AF-S 400/2,8, kan det tänkas att du vill känna på det, för att bedöma storlek, autofokus mellan D40 och D200 med ett och samma objektiv. Den möjligheten finns här. Sedan har jag inga aktiier i Media Markt. Det är bara kul tycker jag att vi i Jönköping har ett varuhus, där man kan se vad man köper, och slipper köpa grisen i säcken

Absolut, kul att kunna känna och testa själv. Vad jag var nyfiken på var om de hade någon koll på prylarna. Det är ju naturligt att man pratar med dem när man är där och känner på prylarna. Alltid kul att diskutera kring prylar. Ännu roligare att göra detta när den andre parten förstår vad man pratar om...:)

Man behöver ju nödvändigtvis inte ställa krångliga frågor för att handla.

Sen är det ju alltid bra om det finns någon som har lite koll om man ska reklamera något. Ponera att din nyinköpta kamera/objektiv bakfokuserar och när du ska förklara det för dem så vet de inte vad det betyder. Det förenklar ju inte det hela liksom...

Re: Re: Re: Re: JULAFTON FÖR FOTOGRAFER Media Markt

Marcus Hellberg skrev:
Hmmm, lustig inställning. Om man säljer high-end prylar så bör man väl kunna vägleda de kunder som man riktar sig mot, eller?

Att jämföra med daglighandeln känns inte fullt ut rätt, då varorna är så mycket billigare. Då kan man inte kräva kunskap på samma sätt.

Men visst finns det mataffärer som har olika kunskap, exempelvis de som har välsorterade delikatess diskar.

Jo, i en drömvärld så hade det ju varit guld om dom kunde det dom säljer, men jag tycker att man fattar med knäskålen att det inte kan vara så.
När priser pressas så är just service och kunskap det som får stryka på foten först.
Att gå på varuhus är inte högavlönade jobb (och nog inte så stimulerande heller, för 99% av alla kunder tittar på billigt skit) det finns ingen med jätte koll som vill ha såna jobb.

När vi fotografer blev extremt prismedvetna och började jaga låga priser så valde vi aktivt bort kunskap, det bara är så. Precis samma som alla gjort i nästan alla andra branscher som finns, kunnig musikaffär VS Musikbörsen musikvaruhus, Lars Tv butik VS SIBA varuhus, små specialaffärer VS ”super mega stor allt på ett ställe”.

Media Markt har inte såna grejer inne för att sälja dom, dom har det inne för att etablera sig på marknaden. Att få ett rykte med att här finns grejerna, sånt som inte finns hos dom andra, så fort alla vet det så finns grejerna inte kvar längre.
Hoppa in på en Media Markt i Tyskland, det finns inte ens nästan såna grejer där (och dom gånger det finns något över 350D och D40 så är det inlåst i ett glasskåp.

Hela den ”finns det kunskap, det borde det finnas” är bara naivt önsketänkande.

/Magnus

Nja - att över en kam avfärda MM är inte riktigt rättvist. Det finns tillfällen då personal på MM löst problem åt mig som jag stångat min panna blodig mot och förgäves försökt få hjälp med i "fina affären" på "high street".

Visst finns det utpräglade försäljare på MM; men gör det inte det i alla affärer? Att ens tro att personal som jobbar som säljare ska vara konsumentupplysare är i sanning naivt. De är säljare och säljare säljer - punkt.

MM har rört om i grytan i Göteborg och tvingat ner priserna på många varor, men inte på allt. En bra strategi är att göra sin hemläxa och sedan ta en sista koll på MM. Är de billigare - köp. Inte - Gå till "alternativ 2".

Att MM kommit till Jönköping är bara att gratulera - håll i plånboken bara - det kan bli dyrt.

När jag var på MM i Jönköping förra och förrförra veckan pratade jag lite med några på fotoavdelingen och dom är kameraintresserade som vi andara fotografer. Så dom kommer nog att hjäpla till så bra dom kan. Dom själva hade Nikon så det kanke rekomenderas mycket Nikon ;)

Jag vet att dom har mer saker i Jönköping en på andra MM. De har mer konkurans från Scandinavian och Hegetorns på nära håll så de måste ha en större fotoavdeling i Jönköping.

Jag har köpt all min kamerautrusting på Scandinavian (förutom ett par begagnade filter) och alltid varit nöjd. Personligen tycker jag det är värt att betala lite extra för den service man får. Jag vet att om något krånglar är det bara att gå och snacka med dom så får man massa hjälp. Nu har jag inte behövt klaga på min D200 än men min gammla Minolta Z3 var inne ett par varv av olika anledningar. Det spelade ingen roll att det var en billig kamera man fick ändå hjälp och som satt och kollade igenom exempelbilder när jag trodde det var damm på sensorn (visade sig vara stora mängder hot pixels istället). Har svårt att tänka mig att man kan få den servicen på en stor elektronikkedja som MM.

Någon som vet om MM antingen i sthlm eller jönköping har nikon d50 inne? Eller d40? Vilka priser i så fall?

Har försökt ringa men kundtjänsten var avsängd.

Lite jobbigt att åka från Norrköping utan att veta vad som finns.

Någon som vet om MM antingen i sthlm eller jönköping har nikon d50 inne? Eller d40? Vilka priser i så fall?

Jag åker antagligen dit än sväng i eftermiddag, så se om jag ser någon D40 el D50. D50 är nog inte så lätt att få tag i kanske - vet ej

chiyoda skrev:

Jag åker antagligen dit än sväng i eftermiddag, så se om jag ser någon D40 el D50. D50 är nog inte så lätt att få tag i kanske - vet ej

Vore mycket tacksam, finns den så skickar jag bud ikväll!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar