Annons

Jpg-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Razorback

Aktiv medlem
Om jag öppnar en jpg-bild i Photoshop 6.0 som jag tagit med min Nikon D70, ändrar lite i den och spar den under ett annat namn.

Kommer då Photoshop komprimera den nya filen ytterligare eller håller den samma filstorlek/komprimering.
 
Jo skulle jag vilja svara. JPG är ju ett självförstörande komprimerande format. Om man öppnar filen och sparar i samma komprimeringsgrad som innan, så komprimeras den redan komprimerade filen. Upprepar man detta förstörs bilden mer och mer för varje gång, men det är inte säkert att filstorleken ändras. Man kan ju ta en hårt komprimerad jpg-bild och spara den med en mindre komprimering, filstorleken blir då större än innan, men bilden blir ju inte bättre, utan sämre.
 
Tog en 0,5 MB bild, gjorde en ändring och sparade den som max (12). Filen blev dubbelt så stor men ingen förbättring av bildkvalité.

Vad ska man då göra när man ändrat en jpg-bild för att hålla samma kvalité på den som originalet, spara den som tiff eller bmp?
 
Razorback skrev:
Tog en 0,5 MB bild, gjorde en ändring och sparade den som max (12). Filen blev dubbelt så stor men ingen förbättring av bildkvalité.

Vad ska man då göra när man ändrat en jpg-bild för att hålla samma kvalité på den som originalet, spara den som tiff eller bmp?

Jag sparar mina i tiff, i så fall.
 
TIFF bevarar ju all information i bilden, och används i princip alltid när man jobbar lite mer proffessionellt med bilder. Nackdelen är att filerna blir stora.

JPG är från början ett rent webb-filformat för att få ner filstorleken, men har ju blivit ett slags standardformat även för digitalkameror.

BMP använder man ALDRIG till foton egentligen. Det är ett ganska värdelöst filformat som man kan använda till ikoner i Windows och liknande.

Ska man bearbeta en bild är det lämpligt att jobba i TIFF eller PSD-format hela tiden, och när man är färdig kan man spara som JPG för att få ner storleken. Ska man trycka ett foto är det dock TIFF som gäller, eller eventuellt EPS, som vi kan ta en annan gång :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.