Annons

JPEG vs TIFF

Produkter
(logga in för att koppla)

sanla73

Aktiv medlem
Jag har en Lumix FZ5 där jag kan välja att fota i jpeg eller i tiff. Har bara fotat i jpeg hittills. Nu undrar jag vad skillnaden är? Jag vet att tiff tar större plats och att jpeg komprimerar bort en del men i övrigt? Jag beställer papperskopior av många av mina bilder och då både i 10*15 och i A4-format.

Skiljer det mycket på bildkvaliteten om jag börjar fota i tiff istället?

mvh Sandra
 
Du har en fördel med TIFF om du tänker efterhandla bilden, eftersom du har mer information kvar (JPEG tar ju bort en del info). Normalt sett kommer du dock inte att se mycket skillnad, om ens någon, i de storlekar du nämner.
Enklast är väl dock om du själv tar lite bilder och själv jämför?
 
Det är som Robert säger. Vill du efterbehandla bilden är det lämpligt att välja TIFF, annars JPEG. Väljer du TIFF har du i slutänden större möjligheter att bearbeta bilden.
 
sanla73 skrev:


Skiljer det mycket på bildkvaliteten om jag börjar fota i tiff istället?

Med de flesta kameror som jag testat skiljer det mycket lite mellan JPEG och TIFF i kvalitet, åtminstone om jag valt JPEG Fine. Då är skillnaden i antalet bilder på minneskortet viktigare för mig, för att inte tala om hur många bilder jag kan ta innan jag måste pausa för de ska ner på minneskortet. Många av de kameror jag har provat i TIFF-läge tar vansinnigt lång tid på sig.

Nä, ska du ha ett okomprimerat läge, då ska det vara rå.

Stefan
 
sedan beror det också på vad du använder för komprimeringsgrad i kameran.
Men so mregel använder jag aldrig Jpeg av just den anledningen att ALL typ av Jpeg sparande = förstörande komprimering. Alltså att det helt enkelt tas bort en massa information från din bild. Tanken med en bil är väl att man vill ha så bra kort som möjligt? Har du sedan möjlighet att fotografera i RAW format så är det utmärkt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.