Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jpeg och raw i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Det finns säkert ett väldigt bra svar på denna fråga...

Har börjat ta bilder i raw eftersom det ska ge betydligt fler möjligheter att efterbehandla bilderna. Men i Lightroom verkar jag ha tillgång till samma justeringsmöjligheter (vitbalans, nyans, mättnad etc.) för jpeg-bilder som jag har för raw-bilder. Hur ska jag tolka detta?

Ja, lightroom erbjuder dig samtliga verktyg för både raw och jpg.

Men materialet du brukar är ju av olika kvalité.

/Stefan

Allt är bättre med att redigera ett original än en kopia. Säger väl sig själv?
Nackdelen är stora tunga filer, obeabetadeoch inte lika lättilgängliga om du behöver få ut jpg snabbt till kund.

/Stefan

Men i Lightroom verkar jag ha tillgång till samma justeringsmöjligheter (vitbalans, nyans, mättnad etc.) för jpeg-bilder som jag har för raw-bilder. Hur ska jag tolka detta?
En jpeg-bild är redan processad (färgförändringar, brusreducering, etc.) i kameran. Dessutom är bildinformationen totalt reducerad, beroende på vilken kvalitetsreducering (bildförminskning) du ställt in i kameran. Med råformat behåller du all information som sensorn har fått.

Justeringsmöjligheterna i Lightroom har inget direkt med ursprungsbilden att göra; de påverkar bilden på samma sätt, oberoende av ursprungsformatet. Men du har större chans att få till ett bra slutresultat med råformat, framför allt om kameran inte har ställts in optimalt vid exponeringen. Om du är så skicklig att du alltid exponerar med exakta värden och helt korrekt vitbalans så är skillnaden försumbar.

/Bertil

Eller ogillar kreativ, modern bildbehandling då ovanstående regler försätts ur spel.

/Stefan

Kreativ och modern bildbehandling kan inte ändra på fotograferingens grundläggande villkor. En illa gjord exponering kan förbättras på ett sätt som inte tidigare varit möjligt, men den kan aldrig mäta sig med en korrekt exponering. Den senare kan sedan med kreativ och modern bildbehandling förfinas ytterligare.

Sätter du exponering och vitbalans rätt redan vid fototillfället har du allt att vinna på det. Man kan dock strunta i dessa saker och ändå i många fall få en godkänd bild, men det är ändå att ge avkall på kvaliteten.

Vadå för regler? Vem har skrivit om "regler" för fotografering? Skärp dig.

Tycker du kan lugna ner dig och sluta ta åt dig för mkt. Du skev om exakta värden och korrekt vitbalans.
Sånt som man lätt kan göra i efterhand vid RAW konvertering och håller man mycker på med förvrängningav verklighetsbilden så krävs en del "dra i spakar" och då blir det med en enda bild svårt att få "korrekta" värden och vitbalans. Börjar du "måla" med Lightrooms penslar och behöver överdriva för att uppnå "rätt" effekt så blir den gammalmodiga läran om "rätt exponering" en sak man bör bryta och helst fotografera i RAW format för att bl.a. slippa bandningseffekt och mer brus än vid ex jpg bildbehandling.

Korrekt vitbalans är också ett svårt begrepp då de flesta inte sitter med kalibrerade skärmar och dagsljusbelysning. Också här tycker jag att man bör fotografera i RAW om man funderar på att skifta den man sagt till kameran att fotografera i.

Kontentan är väl. Gillar man redigera och förvränga bildens utseende en hel del så tycker jag man bör fotografera i RAW ifall man vill ha det bästa av det bästa. Annars funkar JPG och en gammal systemkamera som ex 400D rätt bra för ändamålen

EDIT: Det är rätt många som underexponerar från den korrekta exopneringen som kameran vill och sedan dra upp exponeringen igen i RAW konverteraren för att bl.a. rädda högdagrarna.

Jag ex överexponerar en del påmina bröllopsbilder för att sedan rädda de utfrätta partierna i LR. En RAW fil klarar detta bättre med mindre avkall på bildkvalitén än vad JPG gör.

/Stefan

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto