ANNONS
Annons

JPEG i K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
JPEG Normal +2 Skärpa +1 Kontrast

JPEG Normal +2 Skärpa +1 Kontrast

Bilagor

• jpeg-normal-+2skärpa+1kontrast.jpg
    jpeg-normal-+2skärpa+1kontrast.jpg
    45.9 KB · Visningar: 286
JPEG Bright +2 Skärpa +1 Kontrast

JPEG Bright +2 Skärpa +1 Kontrast

Bilagor

• jpeg-bright+2skärpa+1kontrast.jpg
    jpeg-bright+2skärpa+1kontrast.jpg
    49.2 KB · Visningar: 282
Vissa motiv ser baj ut med jpeg-bright. Men skärpa +2 och kontrast +1 gör faktiskt susen. När det inte hjälper är det RAW-knappen som gäller.

När jag fotar inomhus med blixt i taket så blir jpeg alltid bra direkt nu med +2 och +1. Onödigt jobb att fibbla med raw.

När det är en knepig motljusbild - raw-knappen!!!

Massor av små och pilliga detaljer - osse raw!

Hus - jpeg

osv

Jag har just läst inläggen i den här tråden för att söka svar på en fråga jag har. Det gäller menyinställningarna i K10D I tråden talas om inställningarna Bright-Skärpa-Kontrast.
Jag undrar är om Bright är detsamma som Färgmättnad. Och vad är Bildton? Om man fotograferar i både JPEG och Raw påverkas bara JPEG-fotona eller även Raw-fotona av dessa inställningar?

I valet Bildton kan du ställa in Bright (Ljus) eller Normal. Bright är läget med mycket färg i symbolen och ger starkare färger (sid 120 i manualen). Det är bara jpeg-bilderna som påverkas av inställningen.

//Lars

TAck för svar! Bright avser alltså Bildton. Men färgmättnaden då? Är den någon som ändrar den inställningen?

kaje skrev:
TAck för svar! Bright avser alltså Bildton. Men färgmättnaden då? Är den någon som ändrar den inställningen?

"Färgmättnad" ställer färgmättnaden :)

Under meny har du

JPEG..
JPEG..
Bildton
Färgmättnad
Skärpa
Kontrast

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar