ANNONS
Annons

JPEG i K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo skrev:
Min käre vän Lage, det är ju helt uppenbart att du både är fascinerad och besatt av mig eftersom du lägger in kommentarer om mig här och där helt oprovocerat. Du siar t o m om framtiden och mitt beteende. Jag kan inte annat göra än att le åt din fascination, det är givetvis roligt att du finner mig så enormt spännande att du skriver inlägg om vad jag kommer eller inte kommer att göra...

Jag är inte fanatisk på något sätt, däremot verkar du fanatisk i din fascination över mig. Jag kan mycket om Pentax (det var en som kallade mig en gång för "living dictionary") och det är uppenbarligen något som du ej klarar av, men det är ju självfallet ditt problem och inte mitt.

Jag kan mycket om mycket, men du verkar lida av den tyvärr vanliga svenska åkomman avundsjuka inför andras kunskaper och missunsamhet för att andra än du kan något.

Jag älskar världen och mina medmännsikor har en positiv inställning till detta fantastiska som vi kan kalla livet.

Med kärlek
R
Så bra att du tycker att du är bra.

Käre Lage, det är klart jag tycker jag är bra!
Det är vi ju alla värda att tycka om oss själva, för om vi inte tycker om oss själva - vem ska då göra det? Varför ska andra tycka om oss om vi inte ens själva kan göra det? Så genom att jag gillar mig själv så gillar också andra mig och genom att jag gillar mig själv så gillar jag ju också andra. Kärlek kommer innifrån och ut, för att jag ska kunna ge det till andra måste jag ju ha kärlek att ge först. Ju mer jag älskar mig själv, desto mer älskar jag andra och det som finns omkring mig. Lyckliga människor är människor som älskar sig själva och genom den lycka de känner så inspirerar de andra till att också känna lycka. När jag ler mot världen, så ler världen tillbaks mot mig!

Våld och krig skapas av människor som hatar sig själva, för genom att de hatar sig själva så hatar de också andra.

För i grund och botten är vi alla ett.

Namasté!

Då borde du kanske vara lite mer ödmjuk mot de som inte tycker som du, Roland.
Våld och krig skapas av fanatiska människor.

Kära Lage, du anser att jag inte är ödmjuk därför att du uppenbarligen ej klarar av att jag har den kunskap som jag har och att jag ej håller med dig. Det är uppenbart att din definition av ödmjukhet är att man måste hålla med dig. Om man väljer en annan väg, ja då är man ej ödmjuk.

Var finns din ödmjukhet? Är det ödmjukt av dig att kalla mig för fanatisk?

Skillnaden mellan oss är att jag är positiv och livsbejakande, jag går inte omkring och gnäller och mår dåligt över att det på något ställe i en meny i kamera finns ett ord som jag ogillar. Exempelvis. Världen är alldeles för vacker för att bli upprörd över sådant, men letar man efter skäl till att bli upprörd och gnällig så kan man hitta precis vilka skäl som helst till det överallt.

Jag skapar ej krig, det är ju du som går omkring och sprider kommentarer om mig och vad jag kommer att göra och inte göra. Helt oprovocerat. Det är du som anklagar mig för att vara fanatisk och si och så. Det är du som sur medan jag skrattar och är glad!

Du har valt att göra mig till en måltavla för din surhet och det valet respekterar jag självfallet.
Det är detta som inom psykologin kallas för spegling eller projektion. Om du behöver mig som måltavla för att du ska kunna få ur dig dina aggressioner eller vad det nu är du har inom dig, så är jag bara glad om jag kan hjälpa dig med det genom att vara den måltavla du uppenbarligen behöver ha.

Du väljer ju själv hur du reagerar och är mot andra människor, det finns i dig och har inget med mig att göra. När du agerar mot mig så agerar du i själva verket mot dig själv. Jag har inget med det att göra, du väljer själv och det är ditt eget ansvar!

Jag önskar dig en härlig glad dag och minns - när du ler mot världen så ler världen mot dig.

Skratta och var glad!
Vi kramas alldeles för sällan på det här forumet tycker jag...

Hälsar
R

Senast ändrad:
"Att diskutera med fanatiker är som att ha dragkamp mot ett lag som har slagit repets ände runt ett stort träd." ;-)

I rest my case.

Pentaxforumet - nu med psykoanalys av dina inlägg :)

Tycker ni spårat ut litegrann, hoppas nån av er kan kosta på sig att inte ha sista ordet!

För att återgå till ämnet då, så tycker jag att Pentax har en del att göra åt sina JPG-algoritmer i K10D.
Taggiga linjer, färgartefakter och utfrätta högdagrar m.m. borde man inte behöva uppleva på en kamera i denna prisklass.
Man borde dessutom kunna skärpa bilderna på ett tillfredsställande sätt direkt i kameran utan att behöva efterbehandla för att uppnå önskat resultat.
Jag har varken tid eller lust att behöva efterbehandla alla bilder.
Fotar man som jag motorsport ibland vill jag ha fördelen med sekvenstagning av obegränsat antal bilder som JPG ger.

Käre Lage, det är tråkigt att höra att du har problem men det verkar som att du är ett specialfall eller har extraordinära krav.

När tidningen FOTO testade K10D så fann de att K10D i RAW läge har den högsta upplösningen i sin klass (jämfört med Nikon D80 och Sony A100) - "framkallat" i ACR (man använde samma råformatsomvandlare till alla för att alla skulle få samma villkor). De hävdar att upp till A3 i storlek så är det ingen synbar skillnad mellan RAW och JPEG.

I nr 2/2007.

När K10D nu testas i Digitalfoto, så säger de samma sak som FOTO. Visst, de säger att det finns ett *minimalt* problem med kantskärpan, men "Även om du skriver ut en bild i A3-format märks i princip inte problemet alls".

Nr 2/2007.

Käre Lage, du hävdar alltså att du har rätt och att dessa välrenommerade tidningar är - för att ta till ett populärt uttryck - "ute och cyklar", eller med andra ord, pratar helt nonsens?

Jag konstaterar att tester i tidningar ej har funnit det du pratar om Lage, det är även något som jag ej har funnit i mina egna bilder. Så, det kan ju mycket väl vara så att det är något fel på just ditt exemplar.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Käre Lage, det är tråkigt att höra att du har problem men det verkar som att du är ett specialfall eller har extraordinära krav.

När tidningen FOTO testade K10D så fann de att K10D i RAW läge har den högsta upplösningen i sin klass (jämfört med Nikon D80 och Sony A100) - "framkallat" i ACR (man använde samma råformatsomvandlare till alla för att alla skulle få samma villkor). De hävdar att upp till A3 i storlek så är det ingen synbar skillnad mellan RAW och JPEG.

I nr 2/2007.

När K10D nu testas i Digitalfoto, så säger de samma sak som FOTO. Visst, de säger att det finns ett *minimalt* problem med kantskärpan, men "Även om du skriver ut en bild i A3-format märks i princip inte problemet alls".

Nr 2/2007.

Käre Lage, du hävdar alltså att du har rätt och att dessa välrenommerade tidningar är - för att ta till ett populärt uttryck - "ute och cyklar", eller med andra ord, pratar helt nonsens?

Jag konstaterar att tester i tidningar ej har funnit det du pratar om Lage, det är även något som jag ej har funnit i mina egna bilder. Så, det kan ju mycket väl vara så att det är något fel på just ditt exemplar.

Hälsar
R
"Att diskutera med fanatiker är som att ha dragkamp mot ett lag som har slagit repets ände runt ett stort träd."
Som sagt.

Käre Lage och Raphael

Jag tycker det är en intressant diskussion om att få en bild färdig direkt från kameran...

... men ni lyckades pajja denna tråd.

För fan för er.

peace

Gött!

Nu fortsätter denna tråd i den anda den var tänkt från första början...

Någon som har sin K10D inställd på något läge som tar dig till himlen direkt!

Kram

Ja, med min K10D på Bright med Saturation -1 tar mig till himlen direkt om det är JPEG som ej ska efterbehandlas som jag vill ha.

Fast för det mesta kör jag RAW genom Bibble, för den extra möjlighet till kontroll och finjustering utan att förstöra bildmaterialet som det ger.

Är sugen på CaptureOne 4 - när det nu släpps - , för jag gillar färgerna i den v3.7 LE som jag har... Men i dagsläget ger Bibble mer för pengarna.

Hälsar
R

RAW Bibble

Kör du PEF... har för mig att jag sett det i någnon tråd.

Vad är dina argument för / emot PEF / DNG?

ang JPEG... Bright eller normal? Som jag sa tidigare så tyckte tidningen FOTO att skuggorna blev "fula" i Bright... någon som märkt av detta?

Re: RAW Bibble

Crelle skrev:
Kör du PEF... har för mig att jag sett det i någnon tråd.

Vad är dina argument för / emot PEF / DNG?

ang JPEG... Bright eller normal? Som jag sa tidigare så tyckte tidningen FOTO att skuggorna blev "fula" i Bright... någon som märkt av detta?

Ja jag kör PEF.

I K10D är PEF är komprimerat "lossless" och ger bildfiler som är 8 - 9Mb, beroende på motivet.

I K10D är DNG okomprimerat och ger bildfiler som ligger kring 16Mb, beroende på motivet.

Eftersom PEF tar upp mindre plats och är snabbare att hantera (snabbare att tanka in och läsa i datorn eftersom de är mindre) så väljer jag PEF.

Bright höjer upp kontrasten jämfört med Natural, det kanske är det som ger dessa "fula skuggor" som FOTO har hittat, det är lätt att ställa ner kontrasten om man så önskar.

(kör man RAW så är Natural eller Bright oväsentligt - Pentax PhotoLab läser det och kan justera efter det, men andra råformatsomvandlare struntar i den informationen).

Hälsar
R

Detta sa länken

file not found

Hey, you're lost! If you got here from an another site, you may want to notify them about the bad link. If you got here from somewhere on the DCRP, please let the webmaster know! And be sure to tell him what page you found that bad link on!
-------------------------------

Jag får lita på ditt citat

strixnebulosa skrev:
Detta sa länken

file not found

Hey, you're lost! If you got here from an another site, you may want to notify them about the bad link. If you got here from somewhere on the DCRP, please let the webmaster know! And be sure to tell him what page you found that bad link on!
-------------------------------

Jag får lita på ditt citat
Här är en fungerande länk. Det står väldigt långt nere på sidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar