Annons

JPEG Extra Fine

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på vad denna inställning på nya Coolpix-modellerna betyder. Är den mindre komprimerad än D70:s JPEG Fine?
Enligt specifikationerna så ska den vara betydligt mindre komprimerad än JPEG Fine och därför kommer ju följdfrågan om vi D70-fantaster får njuta av det eller om det endast kommer att vara tillgängligt på Coolpix-kamerorna.

Mvh
Dennis
(som kräver RAW+JPEG Fine och kanske en RAW+JPEG Extra Fine)

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte varför man tycker det är så viktigt att ha RAW+JPEG Fine osv. Visst, det vore inte FEL att ha möjligheten, men att gnissla tänder över det?

Vill man ha Jpeg extra super duper dunder fine, så gör man en batchkonvertering i Nikon View eller Nikon Capture och väljer högsta kvalitet. (Då blir bilderna en 4-6MB stora.) Det tar mellan 5 och 10s per bild om man inte har en antik dator.

Faktum är att jag hellre skulle ha RAW + en JPEG i 800x533 och hyfsad komprimering för att jag "tumnaglar" att blädda bland, men som inte tar någon nämnvärd plats på kortet.

Ang. coolpixarna så är det väl bara att kolla i specarna/testerna hur stora filerna blir? Bara för att en sak heter superduper på en produkt betyder ju inte det att den är bättre än samma sak, som inte heter superduper, på en annan produkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar