Jag har sett fler filmklipp nu från vad som utspelat sig tidigare.
Det är en ljudtekniker som anser att journalisten stör ut teknikerns utrustning, frågar om journalisten sänder med sin kamera. Frågar därefter om journalisten har radiotillstånd för att sända på frekvens. Tillkallar polis efter att journalisten svarat att denne inte svarar på sådana frågor.
Teknikern säger i sin närhet där polisen står att journalisten stört ut sändningen.
Polis kommer fram och frågar varför journalisten filmar. Journalisten svarar att han är frilansjournalist och polis frågar om det är intressant det han filmar. Journalisten svarar att teknikerns frågor, påståenden, är intressanta.
Tekniker ber polis fråga journalist om dennes sändningstillstånd. Polis frågar inte om sändningstillstånd. Polis går i väg.
Tekniker till polis: "Jag vill inte bli filmad, han filmar mig som frilansjournalist, man får inte filma för sådant bruk privatpersoner."
Polis frågar om journalisten kan respektera teknikerns önskan eftersom journalisten nu bytt fokus från partiledaren till teknikern.
Journalist: "men jag står här och fotograferar (alltså partiledaren) och då säger han så här att: är det du som stör ut mig? 'ohörbart' hans sändning på något sätt då, och då säger jag till honom att jag svarar inte på den typen av frågor, jag är frilansjournalist."
Kort sammanfattat innan filmklippet ni redan sett. Ska se om jag kan få upp alla dialoger på min sida sen. Två poliser med kroppskamera och en från SD filmar journalisten.