Annons

Jobba med bilder mot en NAS istället för lokal disk?

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Tänkte köpa en QNAP TS-670 Pro NAS. Har några frågor angående bildbehandling och NAS. Idag jobbar jag med mina bilder mot en extern hårddisk med firewire men det hade varit en fördel om jag kunde jobba med mina bilderna direkt från Nasen tyvärr saknar den firewire med den har USB 3.0. Är det någon som jobbar på detta sätt eller blir prestandan för dålig? Helst skulle jag vilja jobba över Wifi men där antar jag att det blir för segt? Backar up Nasen online så det känns lite mäckigt att backa upp min externa disk till Nasen som sedan backas upp online om jag hade kunnat jobba direkt mot min Nas istället.

Skulle gärna vilja ha era råd och tankar kring detta :)
 
En NAS ansluter du varken med FW eller USB, du ansluter den via nätverket. Det går bra (åtminstone för mig, på amatörnivå, i Lightroom) att arbeta direkt emot NASen (i mitt fall en Synology DS411j* med några år på nacken). Det är ingen jätteskillnad mot att arbeta direkt mot lokal disk (en 256 GB Samsung SSD), konstigt nog. Jag kör dock över gigabit med sladd. Wifi kan nog vara segt, men kan ev. funka om du har snabbast möjliga wifi-nät (802.11n på 5 GHz, eller 802.11ac).

Kör du FW idag (400 Mbit eller 800 Mbit) så lär det ju funka minst lika bra med en NAS (1000 Mbit).


* Jag kan varmt rekommendera Synology f.ö., riktigt bra mjukvara!
 
En NAS ansluter du varken med FW eller USB, du ansluter den via nätverket. Det går bra (åtminstone för mig, på amatörnivå, i Lightroom) att arbeta direkt emot NASen (i mitt fall en Synology DS411j* med några år på nacken). Det är ingen jätteskillnad mot att arbeta direkt mot lokal disk (en 256 GB Samsung SSD), konstigt nog. Jag kör dock över gigabit med sladd. Wifi kan nog vara segt, men kan ev. funka om du har snabbast möjliga wifi-nät (802.11n på 5 GHz, eller 802.11ac).

Kör du FW idag (400 Mbit eller 800 Mbit) så lär det ju funka minst lika bra med en NAS (1000 Mbit).


* Jag kan varmt rekommendera Synology f.ö., riktigt bra mjukvara!

Visst kan man köpa en NAS och ansluta den direkt, det är tom att rekommendera om man kan och är enda användaren, eftersom det då går lite snabbare. Rent tekniskt slutar den ju vara en NAS men det är samma produkt med en annan sladd bara. USB3.0 räcker för att maxa NASen.

Jag har precis köpt en Synology DS414 med 4-slottar. Stoppade i 4 3TB dvs 12TB vilket ger 8TB med den RAID-lösning de rekommenderar. Då kan en disk paja utan att man förlorar några data.

Har en QNAP sedan tidigare men Synology verkar mycket bättre och lättare att använda än så länge med bättre koll på vad som händer osv.

Att jobba direkt mot den vet jag folk som gör men jag tycker det går lite för långsamt men det finns annat som gör att det kan vara bra idé så jag kanske ska ge det ett försök till.
 
Visst kan man köpa en NAS och ansluta den direkt, det är tom att rekommendera om man kan och är enda användaren, eftersom det då går lite snabbare. Rent tekniskt slutar den ju vara en NAS men det är samma produkt med en annan sladd bara. USB3.0 räcker för att maxa NASen.

Jag har också en NAS från Synology, DS212+. Hur gör du för att ansluta den "direkt" till datorn, d v s inte via nätverket?

Min modell har anslutningar för USB 3 samt eSata. Har dock trott att de endast är till för externa diskar, expansionsenhet, skrivare eller dongle (wifi el. bluetooth).
 
Nu blir det lite OT men:

Visst kan man köpa en NAS och ansluta den direkt, det är tom att rekommendera om man kan och är enda användaren, eftersom det då går lite snabbare. Rent tekniskt slutar den ju vara en NAS men det är samma produkt med en annan sladd bara. USB3.0 räcker för att maxa NASen.
Rekommenderas? Vill du ha ett externt diskschassi, köp det. Vill du ha en NAS, köp det. Att rekommendera att koppla en NAS med USB/FW så den blir ett diskchassi är ju rejält bakvänt? En externt USB/FW-chassi är en diskkontroller (ev. med RAID) med en USB/FW-controller. Datorn ansluter till hårdvaran direkt. En NAS är en hel dator med operativsystem, nätverksstack och mjukvara (ex. fildelning-server). Din dator ansluter till den via server-mjukvaran. Vilket gör det rätt omöjligt för enheten att vara både och samtidigt. Om burken klarar att kopplas på båda visen får man alltså bestämma sig vilket man vill ha och köra på det, alternativt (om det stöds) dela av diskytan i en del som är NAS och en del som är direktkopplad.

Nej, låt NASen var NAS och använd nätverket. Det är inte svårare, långsammare eller konstigare på något vis.
 
Jag har också en NAS från Synology, DS212+. Hur gör du för att ansluta den "direkt" till datorn, d v s inte via nätverket?

Min modell har anslutningar för USB 3 samt eSata. Har dock trott att de endast är till för externa diskar, expansionsenhet, skrivare eller dongle (wifi el. bluetooth).
Det går inte, du har helt rätt.
 
Visst kan man köpa en NAS och ansluta den direkt, det är tom att rekommendera om man kan och är enda användaren, eftersom det då går lite snabbare. Rent tekniskt slutar den ju vara en NAS men det är samma produkt med en annan sladd bara. USB3.0 räcker för att maxa NASen.

Jag har också en NAS från Synology, DS212+. Hur gör du för att ansluta den "direkt" till datorn, d v s inte via nätverket?

Min modell har anslutningar för USB 3 samt eSata. Har dock trott att de endast är till för externa diskar, expansionsenhet, skrivare eller dongle (wifi el. bluetooth).

Den är ansluten via nätet.

Min gamla QNAP går dock bra att köra som extern disk.
 
Nu blir det lite OT men:


Rekommenderas? Vill du ha ett externt diskschassi, köp det. Vill du ha en NAS, köp det. Att rekommendera att koppla en NAS med USB/FW så den blir ett diskchassi är ju rejält bakvänt? En externt USB/FW-chassi är en diskkontroller (ev. med RAID) med en USB/FW-controller. Datorn ansluter till hårdvaran direkt. En NAS är en hel dator med operativsystem, nätverksstack och mjukvara (ex. fildelning-server). Din dator ansluter till den via server-mjukvaran. Vilket gör det rätt omöjligt för enheten att vara både och samtidigt. Om burken klarar att kopplas på båda visen får man alltså bestämma sig vilket man vill ha och köra på det, alternativt (om det stöds) dela av diskytan i en del som är NAS och en del som är direktkopplad.

Nej, låt NASen var NAS och använd nätverket. Det är inte svårare, långsammare eller konstigare på något vis.

USB3 har en teoretisk hastighet på 5Gb/s, nätverket 1Gb/s.

Men visst, köper man NAS är väl tanken att man ska köra den som nätverksdisk :)
 
Synology har för klen processor

Att använda den som är nätverksdisk är huvudsyftet. Pågående projekt jobbar jag alltid med lokalt men har även många "kalla projekt" som jag ibland jobbar med och då hade det varit smidigt att koppla in en kabel än att flytta runt en massa data. Får experimentera när jag köpt den.

Vill så gärna ha en Synology och har kikat på DS412+ problemet är dock att jag jobbar mycket med HD film och processorn är för klen för att transcoda HD1080. QNAP TS-470 Pro har en Intel Core 3.3 GHz Dual-core Processor och 2GB DDR3 RAM. Synology har endast 2.13 GHz i min prisklass. Förstår inte riktigt varför de inte kan mata in en snabbarer processor i sina produkter :(
 
Därför att en NAS är till för lagring, inte transcoding? Synology har maskiner med Xeon-proppar i om man behöver det. Men de kostar ju därefter. Varför vill du transcoda i NASen?

Jag vill även installera Plex media server så att jag kan strömma film till olika enheter och även komma åt materialet utanför mitt nätverk. De ända Synology nasarna som klarar av att transcoda 720P och 1080P verkar vara:
Synology RS10613xs+
Synology DS3612xs
Synology RS3412xs
Synology DS3611xa
Synology RS2411xs
dessa är lite overkill för mig. Men välkomnar tips om någon har en bättre lösning.
 
Jag vill även installera Plex media server så att jag kan strömma film till olika enheter och även komma åt materialet utanför mitt nätverk. De ända Synology nasarna som klarar av att transcoda 720P och 1080P verkar vara:
Synology RS10613xs+
Synology DS3612xs
Synology RS3412xs
Synology DS3611xa
Synology RS2411xs
dessa är lite overkill för mig. Men välkomnar tips om någon har en bättre lösning.

Lite OT men...får man ens strömma film på det sättet? Du har sannolikt brutit mot kopieringsskyddet...eller?
 
För att besvara OT-frågan från Ola så är ju här många som skapar egna filmer, och dessa är förstås inte omöjligt att man vill streama. Den diskussionen hör väl kanske inte hemma här ...

Vi kanske dock ska hålla oss till ursprungsfrågan om att jobba med bilder som lagrats på NAS i stället. Jag använder personligen min Synology för backup, och jobbar med bilderna lagrade på lokal disk (SATA-ansluten) då det är klart snabbast; allt backas till NAS:en och till en extern disk, samt lagras på nätet (Crashplan+).
 
...Vi kanske dock ska hålla oss till ursprungsfrågan om att jobba med bilder som lagrats på NAS i stället. Jag använder personligen min Synology för backup, och jobbar med bilderna lagrade på lokal disk (SATA-ansluten) då det är klart snabbast; allt backas till NAS:en och till en extern disk, samt lagras på nätet (Crashplan+).

Det tog några dagar men nu har jag backat allt.

Men jag vill ha offsite backup också. Jag brukar stoppa i en/eller två 3TB-disk i datorn och kopiera lite då och då.

Har köpt två dockor som webhallen rekommenderat men de har inte klarat 3TB diskar trots uppgift om motsatsen.

Något tips på en bra docka? eSATA eller USB3. Får gärna ha mer än en slot.
 
Jag vill även installera Plex media server så att jag kan strömma film till olika enheter och även komma åt materialet utanför mitt nätverk. De ända Synology nasarna som klarar av att transcoda 720P och 1080P verkar vara:
Synology RS10613xs+
Synology DS3612xs
Synology RS3412xs
Synology DS3611xa
Synology RS2411xs
dessa är lite overkill för mig. Men välkomnar tips om någon har en bättre lösning.
Ett alternativ till transcoding on the fly är ju att ha filmerna i rätt format från början? Jag gissar att H.264 i MP4-container är lämpligt. Om det blir för tungt med HD för vissa enheter kan man ha en SD-version också. Eller blir det för meckigt?
 
Det finns en test av NAS:ar i senaste numret av Datormagasin, så möjligtvis kan du få någon fingervisning om vad som är bra därifrån
 
Nu blir det lite OT men:


Rekommenderas? Vill du ha ett externt diskschassi, köp det. Vill du ha en NAS, köp det. Att rekommendera att koppla en NAS med USB/FW så den blir ett diskchassi är ju rejält bakvänt? En externt USB/FW-chassi är en diskkontroller (ev. med RAID) med en USB/FW-controller. Datorn ansluter till hårdvaran direkt. En NAS är en hel dator med operativsystem, nätverksstack och mjukvara (ex. fildelning-server). Din dator ansluter till den via server-mjukvaran. Vilket gör det rätt omöjligt för enheten att vara både och samtidigt. Om burken klarar att kopplas på båda visen får man alltså bestämma sig vilket man vill ha och köra på det, alternativt (om det stöds) dela av diskytan i en del som är NAS och en del som är direktkopplad.

Nej, låt NASen var NAS och använd nätverket. Det är inte svårare, långsammare eller konstigare på något vis.

Ursäkta en föjldfråga från en novis angående att ansluta en NAS med kabel. Jag hade tänkt mig en lösning med en NAS ansluten via (gigabit)kabel (för att säkerställa snabb överföring) när jag sitter på arbetsplatsen och redigerar bilder som ligger på NAS:en. NAS:en ska backas upp över nätet mot en enhet som står på annan plats. När jag är på resande fot vill jag kunna komma åt det som ligger på NAS:en över nätet.

Fungerar detta?
Finns bättre lösningar under dessa förutsättningar (har inte tänkt mig att lagra bilderna på nätet) ?
 
Ursäkta en föjldfråga från en novis angående att ansluta en NAS med kabel. Jag hade tänkt mig en lösning med en NAS ansluten via (gigabit)kabel (för att säkerställa snabb överföring) när jag sitter på arbetsplatsen och redigerar bilder som ligger på NAS:en. NAS:en ska backas upp över nätet mot en enhet som står på annan plats. När jag är på resande fot vill jag kunna komma åt det som ligger på NAS:en över nätet.

Fungerar detta?
Finns bättre lösningar under dessa förutsättningar (har inte tänkt mig att lagra bilderna på nätet) ?

Ja, det fungerar, förutsatt att du ställer in både NAS och brandvägg för att tillåta detta.
 
Någon som har hunnit testa jobba mot en NAS via nya wifi-standarden 802.11ac? Det sägs ju gå 2-3 ggr snabbare och då kanske segheten börjar bli mer acceptabel.
 
Ett alternativ till transcoding on the fly är ju att ha filmerna i rätt format från början? Jag gissar att H.264 i MP4-container är lämpligt. Om det blir för tungt med HD för vissa enheter kan man ha en SD-version också. Eller blir det för meckigt?

OT: Jag har konverterat allt material till Apple ProRes 422 har 4TB med film och ja det känns nog lite meckigt att konvertera dem till SD och hoppas att jag kan hitta en NAS som klarar jobbet att transcoda. Mycket av materialet är filmat med min 5D Mark ll och en Sony HD/DV kamera.

För att svara Ola: Nej jag har inte brutit mot några lager och det är inte olagligt att streama film.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.