Annons

Jobba kvar inom företaget eller ta betalt med eget företag.

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hej! Till att börja med så vet jag inte riktigt om detta är rätt del av forumet för inlägget, men jag kör på då jag inte hittade bättre.

Jag behöver hjälp från någon med lite rutin och ekonomiskt kunnande.

Jag har fotat under ett antal år och tycker det är kul att fota och vill jobba med det. Jag har lyckats sälja enstaka bilder hit och dit, men några månadsinkomster får jag definitivt inte in, så jag kallar mig inte fotograf direkt.

Hur som helst. Jag jobbar inom handeln och tjänar som en handelsanställd med erfarenhet, dvs runt 125 kr/timmen. Företaget jag jobbar på har en webbshop där de själva sköter bildtagning, friläggning osv. Jag har pratat med dem om att hjälpa till med fotograferingen och friläggningen osv till den verksamheten vilket de är positiva till, men något är långt ifrån klart.

Nu till min fråga... Hur skall jag göra?

Nu till underfrågorna (som kan bli ett par). Ponera att... Jag får välja om jag skall jobba kvar i företaget på samma lön och hjälpa dem, eller öppna eget och ta betalt genom fakturor från mitt företag/frilans finans eller nåt i den stilen. Vad skulle jag då behöva ta ut per timme för att få ihop de här 125 kr/tim i lön som jag normalt har när jag jobbar. Jag tänker då på att saker så som skatt, arbetsgivaravgift osv kanske måste dras om jag har eget företag.

Är det smidigare att köra på och vara anställd så länge kanske? Kan jag ev begära högre lön om jag går över och fotar eller tom olika löner för oika typer av utfört arbete inom företaget?

Är det någon som kan ge klarhet i detta så är jag väldigt tacksam och jag har säkert följdfrågor redan om 2 minuter, så extra info gällande området är väldigt välkommet.

Att ta ut det via ett eget företag kräver ju att det handlar om tillräckligt mycket jobb för att det ska vara idé att gå över till sådan verksamhet. Jag gissar att det kanske inte räcker för att fotografera på heltid. Frågan är mindre vad man får ut per arbetad timme än vad man får ut månad efter månad, år efter år. Och där är det för lågt att sikta på Handels låga löner.

Att ha skilda inkomster för olika sorters jobb är vettigt, om det är genomförbart, och det borde det vara om kvalitén på jobbet är tillräckligt bra och kostnaden inte blir högre för företaget än den tidigare lösningen. Det kan hanteras på olika sätt, kanske genom ett generellt påslag, men att de nya arbetsuppgifterna ingår i arbetsbeskrivningen. Alltså en högre lön med en ny arbetsbeskrivning. Om sedan fotograferandet ökar i omfång kan det så klart förhandlas om.

Jag tror att det är läge att ta ett ordentligt samtal med arbetsgivaren om villkoren.

Att ta ut det via ett eget företag kräver ju att det handlar om tillräckligt mycket jobb för att det ska vara idé att gå över till sådan verksamhet. Jag gissar att det kanske inte räcker för att fotografera på heltid. Frågan är mindre vad man får ut per arbetad timme än vad man får ut månad efter månad, år efter år. Och där är det för lågt att sikta på Handels låga löner.

Att ha skilda inkomster för olika sorters jobb är vettigt, om det är genomförbart, och det borde det vara om kvalitén på jobbet är tillräckligt bra och kostnaden inte blir högre för företaget än den tidigare lösningen. Det kan hanteras på olika sätt, kanske genom ett generellt påslag, men att de nya arbetsuppgifterna ingår i arbetsbeskrivningen. Alltså en högre lön med en ny arbetsbeskrivning. Om sedan fotograferandet ökar i omfång kan det så klart förhandlas om.

Jag tror att det är läge att ta ett ordentligt samtal med arbetsgivaren om villkoren.
Det är högst sannolikt att vi snart får en lagstiftning som säger att ett företag måste ha mer än en kund för att få räknas som företag. Detta för att stävja oskicket att anställda tvingas bli egna företagare och sedan får väldigt varierande mängd uppdrag och ingen sjuklön mm.

Det är högst sannolikt att vi snart får en lagstiftning som säger att ett företag måste ha mer än en kund för att få räknas som företag. Detta för att stävja oskicket att anställda tvingas bli egna företagare och sedan får väldigt varierande mängd uppdrag och ingen sjuklön mm.

Nja, nu vet jag iofs inte vad du baserar ditt påstående på, men de senaste åren har utvecklingen av Skatteverkets regler gått i motsatt riktning. Tidigare var man tvungen att ha mer än en kund, varje år, för att Skatteverket skulle klassa företaget som just företag. Numera har de lättat på villkoren så man kan jobba för en enda kund över längre tid (mer än ett år) innan man behöver ta in uppdrag från annan kund.

Detta är något som jag själv är väldigt tacksam för, då mina konsultuppdrag ibland är så långa som 18 månader.

Till TS skulle jag fundera på att jobba kvar, men starta eget och utföra foto + friläggning på uppdrag. Det kräver dock att du kan utföra de uppdragen på icke arbetstid från din huvudsakliga anställning. Kanske fota på kvällar och frilägga på helgerna. Då har du ju samtidigt löst problemet med all fritid ;)

På det sättet så kan TS prova på om fotograferandet kan bli självförsörjande och kanske succesivt minska sin anställning och öka fotograferandet. Ser du att du får väldigt många uppdrag så kan du ju i slutändan välja att bli företagare på heltid.

När det gäller timlön så räkna med minst lika mycket i påslag som du vill ha ut i lön, dvs 125 *2 = 250 kr/tim exkl. moms. Utöver detta så behöver du ha en strategi för att kunna öka debiteringen upp mot 500 kr/tim för att kunna köpa datorer, ny kamera, mjukvaror mm.

Dessutom ska inte en frilansare använda uppdragsgivarens utsrustning, sitta i deras lokaler osv. Man står för alla kostnader själv, levererar det överenskomna materialet och fakturerar uppdragsgivaren.

Dessutom ska inte en frilansare använda uppdragsgivarens utsrustning, sitta i deras lokaler osv. Man står för alla kostnader själv, levererar det överenskomna materialet och fakturerar uppdragsgivaren.

Hmm, jo så är det nog i de flesta fallen, men jag har kunder som kräver att jag använder deras utrustning och sitter i deras lokaler pga av sekretess eller för att de anser att man ska vara en del av deras interna team. Ser inget fel med det, det passar för mina kunder.

Vill alltså bara ge en nyans på att det finns olika upplägg av uppdrag ;)

Tack för era svar. Det gav mig verkligen nåt att tänka på. Lite jobbigt är det med företagsöppning då jag nu för tillfället går delvis på a-kassa och i så fall skulle förlora rätten till det. Går jag upp i tid på företaget så har jag ju fortfarande det att falla tillbaka på om de skulle vara nåt i framtiden.

Olika löner vore ett väldigt bra alternativ då jag även förmodligen kommer vara på olika platser. De timmar jag jobbar nu är schemalagda så jag ser inget hinder för att ett nytt kontrakt skrivs på själva fotodelen. Känns som ett sunt tillvägagångssätt.

Samtal med arbgivare kommer det bli om det blir aktuellt vilket jag hoppas få svar på inom någon vecka eller så. Tanken är ju att jag skall hjälpa dem och ett av motiven till varför jag skulle kunna få göra det är at jag har kompetens till en lägre kostnad än en chefslön. Så frågan är ju då om man kan förvänta sig få mer betalt överhuvudtaget? Då försvinner ju ett argument så att säga.

Jag säljer mig gärna lite billigare för att Få komma in i fotovärlden och jobba med det och jag ser nog tyvärr ingen möjlighet att i dagsläget kunna plocka ca 500 ex moms från dem. Så egentligen kanske det är bättre att avstå eget o hoppas på att man kan hoppa upp lite i lön i så fall tills vidare. Får man sedan större uppdrag så kanske det är att fundera på, för då kanske man även har mer beläggning och således kan plocka ut mer lön/timme som ni pratar om.

Om det blir så att jag kommer ta korten på det stället där de idag fotar, så är det mycket möjligt att jag får använda befintlig utrustning också och skulle det vara så, så sparar jag ju otroligt på min egen, som iofs funkar men inte är kopiöst high tech proffsmässigt sätt.

Tack åter igen och jag hoppas på fler lika bra svar.:)

Hmm, jo så är det nog i de flesta fallen, men jag har kunder som kräver att jag använder deras utrustning och sitter i deras lokaler pga av sekretess eller för att de anser att man ska vara en del av deras interna team. Ser inget fel med det, det passar för mina kunder.

Vill alltså bara ge en nyans på att det finns olika upplägg av uppdrag ;)
Självklart bra om det passar dig.
Du går under deras olyckfallsförsäkring då?
Det kan bli en del komplikationer att f-skatta på en ordinarie arbetsplats. Och det är ju såklart oftast den enskilde företagaren det drabbar om något händer.

Om de _kräver_ att du använder deras utrustning och sitter i deras lokaler kanske ni ska ingå ett specifikt avtal, om du inte redan gjort det.

Självklart bra om det passar dig.
Du går under deras olyckfallsförsäkring då?
Det kan bli en del komplikationer att f-skatta på en ordinarie arbetsplats. Och det är ju såklart oftast den enskilde företagaren det drabbar om något händer.

Om de _kräver_ att du använder deras utrustning och sitter i deras lokaler kanske ni ska ingå ett specifikt avtal, om du inte redan gjort det.

Har skriftligt avtal med text om vad som gäller om jag förstör deras utrustning/produkter eller skadar deras personal osv. Om jag själv blir skadad har jag en egen olycksfallsförsäkring.

Vad kan det bli för komplikationer att f-skatta på en ordinarie arbetsplats?

Kunden har alltid rätt, även när han har fel :)

Skatteverket har åtminstone tidigare dragit en gräns där man räknas som anställd om man använder företagets utrustning när man utför ett jobb, medan entreprenad kräver att man själv håller med verktygen. När det gäller fotograferingen kan lokalen också vara en del av det hela om den är inredd som studio, men annars förväntas man nog utföra fotouppdrag oberoende av lokal. Väldigt många fotografer använder egen utrustning också i anställningsförhållanden.

För TS tycker jag att det ser mer rimligt ut att fortsätta vara anställd, men att foto kan ingå som en del i arbetet, och att den delen av verksamheten inte behöver omfattas av samma lönevillkor som kollektivavtalet, vilket gäller en annan arbetsbeskrivning. För arbetsgivaren kan det vara enklare att inte separera de olika verksamheterna i sin bokföring av den anställdes arbetstid, och då kan ett generellt lönepåslag göras med en annan arbetsbeskrivning än den som gäller Handels kollektivavtal, vilket stämmer bättre med ett större ansvar, men det är så klart möjligt också att behandla de olika delarna separat. Eftersom det är arbetsgivarens uppgift att leda och fördela arbetet, ligger bollen där om hur man ska jobba. Men nya arbetsuppgifter kan väl motivera en förhandling. Om man är medlem i facket ska man nog höra sig för där också.

Har skriftligt avtal med text om vad som gäller om jag förstör deras utrustning/produkter eller skadar deras personal osv. Om jag själv blir skadad har jag en egen olycksfallsförsäkring.

Vad kan det bli för komplikationer att f-skatta på en ordinarie arbetsplats?

Kunden har alltid rätt, även när han har fel :)
Det torde finns en arbetsledare på din arbetsplast som är ansvarig för arbetsmiljön. Frågan är vilket ansvar de tar när du själv betalar dina sociala avgifter, till exempel. Din privata sjukförsökring är väl en _privat_ försäkring och har, gissar jag, föga kraft i till exempel en eventuell arbetsdomstolsförhandling. Är det arbetsgivaren som uppenbart slarvat i en sådan fråga är det en nackdel att inte vara anställd.
Men funkar det så funkar det:)

Det där är väl inte så solklart. Det är ju en prissättningsfråga och många kunder, särskilt inom IT, kräver att man använder deras utrustning och sitter i deras lokaler. Det är rena säkerhetsfrågor. Ericsson skulle aldrig tillåta Dig att koppla in Din PC i deras system, och inte heller ta med material i vissa projekt från deras lokaler. Det gäller många andra också. Däremot förmodar jag att man måste kunna visa upp ett hemmakontor men det räcker med bostade.

Det där är väl inte så solklart. Det är ju en prissättningsfråga och många kunder, särskilt inom IT, kräver att man använder deras utrustning och sitter i deras lokaler. Det är rena säkerhetsfrågor. Ericsson skulle aldrig tillåta Dig att koppla in Din PC i deras system, och inte heller ta med material i vissa projekt från deras lokaler. Det gäller många andra också. Däremot förmodar jag att man måste kunna visa upp ett hemmakontor men det räcker med bostade.
Jag utgår från ett redaktionsperspektiv, vilket jag gissar ligger närmast på FS.

Tack så mycket. Jag läser och tar in.

Det känns rimligast att i så fall vara anställd. Att få använda deras saker ser jag egentligen som positivt bara. Jag kan väl inte bli särskilt ersättningsskyldig om jag råkade ha sönder nåt? Jag menar, jag är ju ändå anställd, saker slits och olyckor händer. Det kan jag ju iofs höra med dem om ifall det nu skulle gå så långt.

Just nu så ligger vi på det planet, där vi pratat lite om det, de tycker det är en bra idé. Men idén skall köras säkert med andra chefer (då det är en av cheferna som jag haft kontakt med) och även personalansvarig. Så bollen ligger hos dem och de måste ta itu med det finansiella/resursmässiga samt det praktiska, vart och hur det skall gå till i så fall. Så det är fortfarande i ett inledningsstadie så att säga.

Min blogg är definitivt inget att skryta med, men vill ni se några små produktbilder så ligger de på oshesblogg.blogspot.com. Den är inte särskilt proffsig på något vis, men sen är det egentligen inte heller det som är meningen och jag är ju faktiskt trots allt inte proffs! :)

Tack återigen och fortsätt gärna, jag tar in allt som ni skriver och jag har lärt mig väldigt mycket redan!

Jo förresten. Vad kan man då "kräva" i lön, om det skulle bli så att det nu går att förhandla en lön för själva utförandet? Vad cheferna har i lön går ju att spekulera i, in i absurdum, men tanken är ju att de skall kunna lägga om/lätta på sin arbetsbörda och samtidigt utnyttja min kompetens inom företaget. 150-200 kr/tim kanske?

...
Lite jobbigt är det med företagsöppning då jag nu för tillfället går delvis på a-kassa och i så fall skulle förlora rätten till det.

Startar du egen firma förlorar du dessutom samtliga möjligheter till "försörjningsstöd" eller vad det heter nu för tiden (mer känt som "socialbidrag").

Tack så mycket. Jag läser och tar in.

Det känns rimligast att i så fall vara anställd. Att få använda deras saker ser jag egentligen som positivt bara. Jag kan väl inte bli särskilt ersättningsskyldig om jag råkade ha sönder nåt? Jag menar, jag är ju ändå anställd, saker slits och olyckor händer. Det kan jag ju iofs höra med dem om ifall det nu skulle gå så långt.

Just nu så ligger vi på det planet, där vi pratat lite om det, de tycker det är en bra idé. Men idén skall köras säkert med andra chefer (då det är en av cheferna som jag haft kontakt med) och även personalansvarig. Så bollen ligger hos dem och de måste ta itu med det finansiella/resursmässiga samt det praktiska, vart och hur det skall gå till i så fall. Så det är fortfarande i ett inledningsstadie så att säga.

Min blogg är definitivt inget att skryta med, men vill ni se några små produktbilder så ligger de på oshesblogg.blogspot.com. Den är inte särskilt proffsig på något vis, men sen är det egentligen inte heller det som är meningen och jag är ju faktiskt trots allt inte proffs! :)

Tack återigen och fortsätt gärna, jag tar in allt som ni skriver och jag har lärt mig väldigt mycket redan!

Jo förresten. Vad kan man då "kräva" i lön, om det skulle bli så att det nu går att förhandla en lön för själva utförandet? Vad cheferna har i lön går ju att spekulera i, in i absurdum, men tanken är ju att de skall kunna lägga om/lätta på sin arbetsbörda och samtidigt utnyttja min kompetens inom företaget. 150-200 kr/tim kanske?
Som företagare kan Du få beskedet "I morgon behövs Du inte mer" förutsatt att Du inte har ett avtal som stipulerar annat om uppsägning av engagemang.

Då antar jag atg det egentligen är uteslutet atg starta eget helt. Bättre o på nåt sätt testjobba och sedan skriva nåt slags kontrakt om provanställning på den biten eller liknande o på så sätt även hoppas på en bra lön.

Tack alla för ljuset ni spridit över min frågeställning!:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar