Annons

James Nachtwey i repris på svt1

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias__o

Aktiv medlem
Tänkte bara påminna alla om att på måndag 11/11 kl 23.15 visas dokumentärern Krigsfotografen i repris på SVT1.

Mattias

Jag MÅSTE komma ihåg. Missade att spela in inledningen förra gången.

MYCKET sevärt, kan rekommenderas varmt.

NixXxoN skrev:
"Argh, hur ska jag lyckas komma ihåg det?"

En Post-It lapp i pannan borde räcka så du inte glömmer!

Själv har jag klistrat upp ca 5 stycken post-itlappar i mitt rum. jag klarade att kommma ihåg :) (jag ställde klockan också, samt så påminde min flickvän mig).

Jag tycker den var "underbar", dokumentären alltså. Jaja min flickvän är det också men... Jag undrar bara vad han använder för kamera, någon som vet?

En japansk en, Canon tror jag... Hehe...

EOS-1V om jag inte är helt ute och cyklar. Det syns tydligt på det avrundade prismahuset (ingen intern blixt). EOS-3 är ju kantigare.

Däremot undrar jag vad han använder för optik. Jag skulle chansa på att det borde vara 28-70L och någon av L-vidvinklarna men jag är dålig på att känna igen de där gluggarna...

Nachtwey använde en EOS 1N med en EF 24mm f/1,4 samt EF28mm f/1,8 samt en EF20-35 L. Jag tror även att han bitvis nyttjade en EF 50mm f/1,4.

mvh
Patrik,Canon

Ok... Det var som sjutton vad du känner igen de där. Jag tycker att det är förbaskat svårt att se vilket objektiv det är bara på formen. Men då jobbar jag iofs inte med grejerna... :)

Hur såg du att det var en 1N och inte en 1V? Gäller det båda kamerorna?
Jag har bara sett dem på bilder på sistone och tycker att de ser rätt lika ut.

sipamoid skrev:
Nachtwey använde en EOS 1N med en EF 24mm f/1,4 samt EF28mm f/1,8 samt en EF20-35 L. Jag tror även att han bitvis nyttjade en EF 50mm f/1,4.

mvh
Patrik,Canon

Såg du detta eller har du läst etc? Vad använde han i folksamlingen i Indonesien? Kollade man på motljusskyddet såg den jäkligt "vidvinklig" ut. Trodde inte fotografer av 'den gamla skolan' gillade extrem vidvinkel.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

........

Jag tyckte att han var lite läskig. Såg ut ungefär som en maskin bland eländet. Bilderna är osannolika vassa och kopieringen verkar kunna sin sak men jag fick intrycket att hga riggade scenerna ganska mycket men ändamålet helgar väl medlen. Heder åt folk som klarar av ett sånt jobb mentalt.

Hur menar du att han riggade bilderna?

De där gråtande kvinnorna i Kosovo såg iofs. lite arrangerat ut (eller så började de verkligen gråta som på en strömbrytare för att sonen kom just då...).

"Ok... Det var som sjutton vad du känner igen de där. Jag tycker att det är förbaskat svårt att se vilket objektiv det är bara på formen..."

Jag är väl yrkesskadad.

;-)
Patrik,Canon

Var det ingen som såg A Clockwork Orange på grannkanalen?
Ruskigt bra film.
Väldigt bra foto och ett riktigt ljusspel. Man kan verkligen se att Kuberick jobbade som fotograf innan filmkarriären.

Mvh
Jonas

Re: ........

Tyckte nog att jag såg en 17-35:a också... Och B&W-filter... Domke och Lowe-väskor... :)

matknu skrev:
men jag fick intrycket att hga riggade scenerna ganska mycket men ändamålet helgar väl medlen. Heder åt folk som klarar av ett sånt jobb mentalt.

Tror inte alls att han riggade några bilder. Har själv alldeles varit med om att en krinna gråtit hysteriskt framför min kamera. Hon ville berätta om och visa upp sin sorg över sina barn som omkom i en jordbävning. Dessutom rabblade hon psalmer i fruktansvärd fart på spanska..

Jag tänkte mest på gubben med en arm och ett ben som hamnade i en del underliga perfekta och till synes konstlade poser. Sen var det bla i den klassiska gråtbilden flera som tycktes kolla på honom och flytta lite på sin lekamen så att det blev fritt. I och för sig var han bara en halvmeter från objektet så de kanske flyttade på sig för att inte vara i vägen. Det var då jag fick känslan av att han riggade lite ibland. Inget fel direkt i det. Han har ju ändå ett mål med de bilder han vill ta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar