Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

James Nachtwey i repris på svt1

Produkter
(logga in för att koppla)
matknu skrev:
Jag tänkte mest på gubben med en arm och ett ben som hamnade i en del underliga perfekta och till synes konstlade poser. Sen var det bla i den klassiska gråtbilden flera som tycktes kolla på honom och flytta lite på sin lekamen så att det blev fritt. I och för sig var han bara en halvmeter från objektet så de kanske flyttade på sig för att inte vara i vägen. Det var då jag fick känslan av att han riggade lite ibland. Inget fel direkt i det. Han har ju ändå ett mål med de bilder han vill ta.

Det är nog ingen "riggning" från hans sida, man
får komma ihåg att hans bilder är deras enda röst
till omvärlden. Jag är mest imponerad av att han
just kommer så nära utan att störa och då är han
väldigt nära.

matknu skrev:
...Sen var det bla i den klassiska gråtbilden flera som tycktes kolla på honom och flytta lite på sin lekamen så att det blev fritt. I och för sig var han bara en halvmeter från objektet så de kanske flyttade på sig för att inte vara i vägen. Det var då jag fick känslan av att han riggade lite ibland. Inget fel direkt i det. Han har ju ändå ett mål med de bilder han vill ta.

”Alla” är medvetna om vikten av att media visar upp deras budskap. Ofta jobbar fotografer i symbios med de de fotograferar. Självklart vill de drabbade att fotografer skall få så bra och avslöjande bilder som möjligt. I Palestina blir stenkastare besvikna om ingen fotograf finns i närheten.
Problemet som alla medvetna fotografer brottas med är hur mycket de påverkar händelserna, vad skulle ske om de inte var där. Kanske skulle ingenting hända utan alla gick och tog en kopp te istället.
Själv är jag övertygad om att jag var upphov till ett bråk i San Fransisco under Kuwaitkriget då jag fotograferade en demonstration mot kriget. Demonstranter drabbar samman med polis strax efter att jag går fram med lyft kamera för att fotografera.

I en tidigare tråd uttrycker jag min besvikelse över att man inte får reda på hur Nachtwey tar kontakt med de han fotograferar, särskilt då i Djakarta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar