Annons

JAGA ÄLG MED NIKON 70-200 2.8 VR & extender 1.7

Produkter
(logga in för att koppla)
du behöver inte köpa något det enda du behöver göra är att täppa till näsan från utsidan med pekfingrarna och forma händerna som en lur men sedan hur jag ska beskriva lätet är lite svårt, men ungefär som ett kort stön elle liknande, sedan har älgen olika läten för olika händelser så det gäller att lära sig att låta rätt, jag har provat, det funkar
 
danand skrev:
du behöver inte köpa något det enda du behöver göra är att täppa till näsan från utsidan med pekfingrarna och forma händerna som en lur men sedan hur jag ska beskriva lätet är lite svårt, men ungefär som ett kort stön elle liknande, sedan har älgen olika läten för olika händelser så det gäller att lära sig att låta rätt, jag har provat, det funkar

Det där låter spännande men om du driver med mig eller inte vet jag inte :)
 
Ljudet är inget skämt. Det är ett sorts stönande ljud du ska efterlikna, inget ihållande ljud utan det ska vara ganska kort och tonas ut.

Som sagt, att förklara ljud i text är verkligen lyckat :D

OBS. är ingen jägare men min far som jagat lärde mig det för ungefär hundra år sedan. Har inte prövat om det funkar, kanske lärt mig fel ljud och man får fram en myrslok eller nåt med det...
 
Ljudet funkar rätt bra faktiskt.
Men det man bör vara medveten om dessutom är att en älgtjur som inser att han blivit lurad kan bli aggressiv av sig.
 
Locka älg

Jag har lockat mycket älg.
På hösten i oktober (lappland, senare ju längre ner i landet man kommer)är tjurarna lite kärlekskranka och då låter jag som en brunstig ko.
Men kontaktläte går också utmärkt.
Händer också att en ko kommer.
På våren är kalvarna som fått sparken från modersskapet väldigt lätta att locka. Dom är väl sälskapssjuka efter att bryskt blivit bortkörda.
Mvh/-Anders
 
Om älgen inte kommer till dig så får väl du komma till älgen.
Du har "bara" c:a 10 mil till en av Sveriges bästa älg"parker", Halle- och Hunneberg.
 
Ni vet väl att jägarna skjuter av uppåt 1/3 av alla sveriges älger vid älgjakten. Det betyder att älgtätheten är 50% högre innan jakt än vad den är nu.

/ep
 
Värst vad ni använder knep och anstränger er för att se älg, själv har man älg i överflöd. Ser dom lite då och då när jag rastar hunden. Jobbiga är ju att dom inte är så rädda för en, så man får passa sig lite... hmm, nu måste jag ju köpa ett teleobjektiv för att skaffa bildbevis...

Men är det älg ni vill ha så är det bara att flytta till stockholm alltså! :)
 
onlytobbe skrev:
Värst vad ni använder knep och anstränger er för att se älg, själv har man älg i överflöd. Ser dom lite då och då när jag rastar hunden. Jobbiga är ju att dom inte är så rädda för en, så man får passa sig lite... hmm, nu måste jag ju köpa ett teleobjektiv för att skaffa bildbevis...

Men är det älg ni vill ha så är det bara att flytta till stockholm alltså! :)

Om dom är så jobbiga så är det väl inte ett tele du behöver utan ett rejält vidvinkel så dom får plats :)
 
det är ju såna där 08-älgar, inga riktiga älgar
*LOL*
nej, men skämt å sido,
nu på vintern (om det finns snö vill säga) så är ställen där det avverkas/har nyss avverkats ett bra ställe att hålla till på, speciellt i gryning/skymning. De äter gärna av riset och på vissa ställen fullkomligt kryllar det av älg
Inte världens roligaste fotomiljö för fina naturbidler kanske men ändå...

Eller en redig tallplantering med tallar runt brösthöjd ungefär. De små rackarna är förtjusta i sånt vintertid
 
Finns det någon som har några tips eller erfarenheter från att fota vid en saltsten? Vilken tid är bäst? Vad kan man få se osv...
Har hittat en i skogen här hemma och funderar på att åka dit en tidig morgon.
 
Älg är väl inget svårt. Inget märkvärdigt alls. De dyker upp när man kör bil. Däremot svårt att få bra bilder. Har en gammal bild som blev hyfsad.Nikon 300/2,8 T-Max 400.
 

Bilagor

  • älg01.jpg
    älg01.jpg
    50.8 KB · Visningar: 732
Senast ändrad:
Jag som är älgjägare själv vet hur svårt det är att ha turen att få se älg, dock har jag haft turen att få se ganska mycket älg från passet.

Men mitt tips är att vara ute tidigt på morgonen och placera dig vid någon myr eller ett hygge och hoppas på att älgen kommer där när den är ute och rör sig, har man tur så kan man ofta få se älg på sådana platser. För att försöka se en älg inne i tätare skog är ju nästan hopplöst, om du inte har väldigt tur...

Sen kan mna ju också fråga någon från närstående jaktlag också, för jägare som varit med xx antal år brukar ha ganska god koll på vars älgarna brukar finnas på markerna. Eller alternativt följa med någon på någon av de bättre passen, för som någon skrev tidigare så är de långt ifrån alla pass som är bra, finns ju vissa generalpass.

Sen ang. att locka på älg så ser jag då inget direkt oetiskt i det.

- Samuel
 
Jag skulle ta nått billigare och tyngre. Det där lär inte räcka långt att drämma i skallen på en älg.

Annars kanske en jägarexamen och en bössa skulle funka bättre om du ska jaga.

Flåt kunde inte låta bli.

Det är väl inte optimalt hur som haver om du ska fotografera och vill ha det främst till att plåta natur. En fast 300/4 borde väl bli billigare tror jag. Det finns väl till nikon? Eller en 300/2,8 från sigma. Har för mig att de inte är så värst dyra.

Mvh
Maverick
 
Som älg jägare i Västerbottens inland kan jag säga att här är det absolut lättaste sättet att hitta älg på är med hjälp av en bil.
När, var och hur varierar dock extremt mycket beroende på vilken tid på året det är.

Lättast här är under våren innan löven har slagit ut och vandrings älgarna är på väg upp till fjällen. Då ser man normalt flera älgar per kväll (upp till 10st).
Fredag och lördags kvällar är det mycket trafik (man får mer än ett möte per 30 min) på grusvägarna. Alla är ute och kollar efter älg, björn och spelande orrar.

På hösten är det mer speciella stråk som gäller när älgarna vandrar ner från fjällen. På vissa ställen längs Laisälven passerar det 100 älgar på ett dygn.

Vi som inte har ett vandrings stråk över våra marker har långt mellan älgarna på hösten. Det tar vissa år 8-12 jakt dagar inann vi ser någonting. Och då är vi 15-20 man och har 2 mycket bra hundar...
 
Jag är med mycket sugen på att fånga älg på foto.

Kan dela med mig av två älg-minnen.

Det färskaste är från förra året i maj. Jag och några vänner åkte Luleå-Riksgränsen tur och retur över en heög och åkte skidor, men på vägen såg vi totalt 31 Älgar!

När jag var liten och var med mor och far utt till sommarstugan i södra sverige, så gick det över en älgko 30 meter framför oss på grusvägen, vi stannade, då det var mosse på högersidan (hon kom från vänster) efter en minut eller så, så gick hon tillbaka upp på vägen och lockade på sina kalvar. Då började det röra sig inne i skogen på andra sidan, och hennes två kalvar kom ut på vägen. Det hela slutade med att kalvarna diade ungefär tio meter från våran bil, och att vi satt där minst en halvtimme innan älgarna var borta.

En av mina häftigare naturupplevelser helt klart!
 
Hunneberg är ett säkert tips!

Bilden är inte så bra rent tekniskt, då den är tagen från en buss genom sidofönstret.
 

Bilagor

  • hunnebergsälg.jpg
    hunnebergsälg.jpg
    86.4 KB · Visningar: 524
Mitt tips är att vara ute mycket i skog och mark. Ser man vilt är chansen stor att man kan se det igen på samma ställe.

När jag bodde i stockholm brukade jag jogga vid Lida friluftsgård. Nästan varje gång jag sprang rundan i skymningen såg jag älg på samma fält i skogsbrynet 50-60 meter bort. En gång befann de sig på min sida av fältet. Jag hamnade mellan en ko och hennes kalv. Kon var 10 meter bort och attakerade. Jag kastade mig åt sidan och hon missade. tur för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.