Annons

JAGA ÄLG MED NIKON 70-200 2.8 VR & extender 1.7

Produkter
(logga in för att koppla)
Tog med mig kameran på en kvällspromenad för att föreviga mina älgkompisar, hittade dom tillslut men tyvärr var dom på andra sidan åkern.

Kanske skulle investera i ett sådant där teleobjektiv...
 

Bilagor

  • untitled-1a.jpg
    untitled-1a.jpg
    94.8 KB · Visningar: 382
Kör bil i gryningen/skymningen. Försök att plåta dem innan du kört över dem. Den här bilden är väl inget att hänga i julgranen (jag brukar inte plåta djur) men kraken kom hoppade ut lite väl nära motorhuven. Efteråt ställde den sig och glodde ett bra tag.
 

Bilagor

  • dsc_8507_w2.jpg
    dsc_8507_w2.jpg
    29.6 KB · Visningar: 363
Om man desperat vill fota älgar ska man definitiv åka med bil längs små bilvägar, gärna vägar vars det finns hyggen och tallplanteringar. Du kommer ganska lätt få några bilder på älgar, men hur roliga bilder? Visst, bilden kan bli fin och se ut att vara tagen fast 5 km från närmaste väg, folk kan tycka att bilden är fin, men när du själv vet att du tagit den med stöd av biltaket så känns det inte så kul, av egna erfarenheter.

Jag råder dig att höra med någon aktiv och rutinerad jägare som känner marken bra. Fråga om ett bra pass där det kan tänkas komma någon älg. Jag skulle försöka välja ett pass vid någon myr eller liknande, ett hygge blir tråkigt för bilden helt enkelt.

Jag har inte provat att locka älg själv men, som jag ser det så är väl inte det oetiskt att locka älg? Det skadar väl inte älgen att den får komma och bli fotad? Det är dock olagligt att locka med ex bandspelare eller något annat inspelat, det ska ske muntligt, det gäller iaf under jakt. Locka kan man göra redan på sommaren, men då kommer nog i de flesta fall yngre älgar, men de är ju bra att träna på och sen under brunsten så har man fått lite rutin och kanske kan lyckas med någon större tjur.

Hoppas du lyckas få några bilder

mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.