Annons

Jag vill komma nära ... riktigt nära!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan på er alla ... Jag har en Canon EOS 30D och bl.a. ett Canon macro EFS 60 mm objektiv som jag använder för att ta macrobilder med. Nu skulle jag vilja komma ännu närmare - dvs få bilder som visar blommor och insekter etc i ännu större närbilder. Kan jag komplettera med någon typ av mellanring, konverter eller så?

Jag är en glad amatör som försöker att lära mig detta med macrofotografering ... Hoppas på svar :eek:)

Japp, både mellanring och konverter fungerar! Jag skulle kanske i första hand föreslå en mellanringsats, med ringar i olika storlekar, som kan kombineras till önskad längd (utdrag). Det finns flera tillverkare, t ex Kenko, vars ringar bibehåller AF och överför elektronisk info, om man nu skulle önska detta!

Har du ett vidvinkelobjektiv kan man ofta vända detta bakochfram för att få stark förstoring, med en speciell adapter.

/Pontus

Med EF-S optik behöver du förmodlingen Canons original mellanringar. Kolla på Canons hemsida vad som gäller. Tyvärr är de dyrare än Kenkos och andra "piratmärken"

JanOlofHärnström skrev:
Med EF-S optik behöver du förmodlingen Canons original mellanringar. Kolla på Canons hemsida vad som gäller. Tyvärr är de dyrare än Kenkos och andra "piratmärken"
Japp, du har rätt. Tänkte inte på att det var EF-S!

/Pontus

Hm, jag köpte mellanringar från Jessops (alltså Jessops eget märke) för ett par veckor sedan och vad jag minns så låg det en lapp med i kartongen där det stod att de också fungerar med EF-S. Jag kan kolla om de verkligen fungerar med mitt 18-55 mm när jag kommer hem (det enda EF-S objektiv jag äger)
Så jag tror det finns andra konverterar som fungerar. Gissningsvis borde väl också Kenko ha uppgraderat sina ringar(?)

Tack för er respons ...