Annons

Jag vill köra lite modellfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Jag har tillgång till två kameror, en hyffsad system och en hyffsad digital. Vad ska jag tänka på? Vilka miljöer är bäst? Vilken film ska jag använda (om jag ska ta systemen)?

Behöver lite....förslag typ =)

Har du inte plåtat modeller förutom skulle jag nog plåta digitalt. Det blir mycket billigare och ger dig möjlighet att slösa med "filmen". Vill du plåta analogt så finns det flera bra proffsfilmer för porträtt, bla Kodak Portra. Annars är dia ett bra alternativ för att bilderna ska bli exakta i återgivningen.

Oftast bygger jag upp en bild utifrån en känsla eller hur jag vill att modellen ska se ut. Ska hon vara romantisk, se ut som en skolflicka, eller rent av vara sexig. Utifrån den tankegången brukar jag fundera på vad som behövs för att jag bäst ska kunna skapa bilden jag vill ha. Vilken modell som passar är nästa tanke. Då funderar jag på vem som bäst passar till det jag tänkt mig. Det gör också att jag kan spara idéer till jag hittar rätt modell.

När det gäller miljöer gillar jag att blanda slitna miljöer med eleganta kläder och tvärtom. För några år sedan såg jag en bilannons. På bilden var det en tjej i grå kort åtsittande klänning med smala, stövlar på sig. Hon korsar gatan inne vid Sergels Torg och bilen rullar i bakgrunden. Det blev en aha-upplevelse och jag kom på att man kan ta bilder i vilka miljöer man vill. Kan man plåta modeller vid Sergel går det var som helst. Man ska helt enkelt vara så förutsättningslös i sitt tänkande som möjligt. Men det kan vara klokt att tänka på att man lägger vissa miljöer i oskärpa så de inte blir så dominerande.

När du tar bilderna skulle jag nog inte börja med massor av konstiga vinklar utan försöka ta lite mer traditionella bildvinklar, rakt framifrån osv i första hand och senare börja exprimentera.
Viktigt är att modellen får känna sig naturlig och när hon/han gör det blir det oftast bra. Var gärna uppmärksam på när modellen ändrar posé efter att du tagit en bild. Eftersom modellen då ändrar ställning söker personen efter en bekväm ställning vilket faktiskt ofta också kan bli bra på bild.
Titta gärna också på andras bilder. "Planka" dem för ur det kommer ofta något eget.
Lycka till och jag hoppas mina tankar hjälpt dig något.
Patric Tille
http://hem.passagen.se/ptille/

ett tips

Om det är en ovan modell så prata med han/henne om andra saker. Det är lätt att det känns stelt både för modellen och fotografen. försök få modelen att känna sig bekväm och att glömma kameran.

Jag antar att du ska vara ute eftersom du frågade efter miljöer. Då kan du använda lite upplättningsblixt men dra ner lite på blixtens styrka. Reflekskärm, från Lastolite, är bra men det går också bra med vitt tyg eller guld-silver tyg som finns på IKEA.

Hej... ska du plåta utomhus så räcker det med en el två reflexskärmar. Ska du plåta inomhus får du prata med ngn som kan blixtar bra, tyvärr kan jag inte det (än).

Lycka till !!

Reflexskärmar fixar du easy peasy... en tidning (månadsmagasin) duger helt ok dagtid för att få bort skuggor på korta avstånd... En vit pappskiva funkar också, och om du vill att det ska reflektera mer ljus; klä in pappskivan med folie...duger kanoners.

Är det en digital kompaktkamera du har kan du glömma den. Satsa alltid på att försöka uppnå maximal skärpa och det får du INTE med en sån. Speciellt i porträtt.

Reflexskärmen används för att få bort oönskade skuggor i tex ansikten, under hakan eller för att förstärka ljuset från någon sida.

Be någon hålla i skärmen och rikta ljuset dit du önskar för att 'belysa' motivet... testa dig fram. Jag har misslyckats med massor av rullar innan jag fick fram exakt den ljuseffekten jag sökte. En skiva med folie ger tex ett väldigt hårt ljus, men om man skrynkar till folien o använder baksidan blir det mjukare osv...

En digital kompaktkamera kanske inte är det bästa ur kvalitétssynpunkt men det är bra om man ska öva och inte lägga massor av pengar på film och framkallning.

Reflexskärm är ett utmärkt verktyg. Silver ger lite kallare ljus och guld ger en varmare ton.

Reflexskärm:

Själv har jag en pappskiva på 120x70 cm som jag häftat ett vitt lakan på, fullt bruksduglig som reflexskärm. Men dock har jag beställt en riktig ifrån www.scandinavianphoto.se .

Prövad dig fram... ett örngott började jag med...*L*... oxå mkt bra.

Kul som fasen att se på dylika bilder (behind the scenes), mera sånt!

Jag hittade en trasig tavelram idag och funderar på att använda baksidan till den, 30x40 cm. Klistra på passepartouten på ena sidan och aluminiumfolie på andra för att få två olika reflektionsstyrkor.. eventuellt knäcka den på mitten så den blir mer portabel..

Eller så tar jag ett lakan i fotoväskan :)

Som kontring till mipert's fräckhet kan du titta på den här bilden. Ljuset är fyra stycken starka lampor på en ramp ovanför mig (fotografen) riktade rakt mot där modellen står.
Framför modellen la jag en stor (2m*1.5m) reflekterande "filt", med silver sidan uppåt.
Som du kan se på fotot så fungerade det utmärkt då det inte finns några markanta skuggor under näsan. Lite under hakan, men det får ju inte bli för platt heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar