Har du inte plåtat modeller förutom skulle jag nog plåta digitalt. Det blir mycket billigare och ger dig möjlighet att slösa med "filmen". Vill du plåta analogt så finns det flera bra proffsfilmer för porträtt, bla Kodak Portra. Annars är dia ett bra alternativ för att bilderna ska bli exakta i återgivningen.
Oftast bygger jag upp en bild utifrån en känsla eller hur jag vill att modellen ska se ut. Ska hon vara romantisk, se ut som en skolflicka, eller rent av vara sexig. Utifrån den tankegången brukar jag fundera på vad som behövs för att jag bäst ska kunna skapa bilden jag vill ha. Vilken modell som passar är nästa tanke. Då funderar jag på vem som bäst passar till det jag tänkt mig. Det gör också att jag kan spara idéer till jag hittar rätt modell.
När det gäller miljöer gillar jag att blanda slitna miljöer med eleganta kläder och tvärtom. För några år sedan såg jag en bilannons. På bilden var det en tjej i grå kort åtsittande klänning med smala, stövlar på sig. Hon korsar gatan inne vid Sergels Torg och bilen rullar i bakgrunden. Det blev en aha-upplevelse och jag kom på att man kan ta bilder i vilka miljöer man vill. Kan man plåta modeller vid Sergel går det var som helst. Man ska helt enkelt vara så förutsättningslös i sitt tänkande som möjligt. Men det kan vara klokt att tänka på att man lägger vissa miljöer i oskärpa så de inte blir så dominerande.
När du tar bilderna skulle jag nog inte börja med massor av konstiga vinklar utan försöka ta lite mer traditionella bildvinklar, rakt framifrån osv i första hand och senare börja exprimentera.
Viktigt är att modellen får känna sig naturlig och när hon/han gör det blir det oftast bra. Var gärna uppmärksam på när modellen ändrar posé efter att du tagit en bild. Eftersom modellen då ändrar ställning söker personen efter en bekväm ställning vilket faktiskt ofta också kan bli bra på bild.
Titta gärna också på andras bilder. "Planka" dem för ur det kommer ofta något eget.
Lycka till och jag hoppas mina tankar hjälpt dig något.
Patric Tille
http://hem.passagen.se/ptille/