Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Jag vill ha en studio, vad behöver jag?
- Trådstartare aktuELLE
- Start datum
davidbicho
Aktiv medlem
Jag har för tillfället bara en nikon d50 och vill sätta upp en mindre studio hemma för porträttfoto, men jag vet inte alls vad jag bör satsa på för grejer. Känner mig måttligt förvirrad. Snälla hjälp mig lite på traven, i vilken ände ska man börja?
Små ytor att fotografera i kan lätt bli pannkaka om man går på den gamla klassiska "3 studioblixtar, paraplyer och kräma på så mycket som möjligt" som verkar vara den vanligaste vägen att starta studioexperimenterandet.
Jag skulle rekommendera en enklare studioblixt, t.ex en begagnad Elinchrom BX 100w där du kan komma ner i styrka. Massa styrka tror jag inte du skulle ha någon större nytta av i en liten studio för porträttsammanhang. Fördelen med en studioblixt är att de har kontinuerligt inställningsljus så du hela tiden ser hur du ljussätter innan du plåtar, men det fungerar givetvis med en vanlig kamerablixt man brukar sätta på kameran också. Nackdelen är att det är svårare eftersom man inte ser vad man gör, samt att det är svårt att hitta bra ljusmodifierare såsom softboxar, etc som funkar bra. Dessutom kostar det lika mycket som en enklare studioblixt.
Till denna studioblixt bör du fixa en softbox/strip och om möjligt med raster så ljuset inte sprids åt alla håll och kanter.
Så, börja med en ljuskälla samt fixa ett par vita större reflexskärmar, tex frigolitskivor som du kan ha att lätta upp skuggor med/skapa skuggor (speciellt om du klär en i svart tyg/målar svart). Klär du en i silverfolie så kan du spegla in ljus och vips så har du (nästan) två ljuskällor.
Med en vit vägg har du en utmärkt bakgrund som du kan justera i styrka genom att vara olika långt ifrån med din blixt.
När du vill börja ljussätta bakgrunden separat är det dags för blixt 2...