Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill ha en Canon, vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

carfo

Ny medlem
Jag planerar att köpa en systemkamera och behöver lite hjälp med val av kamera. Jag kan tänka mig att köpa begagnat och prisklassen ska vara ca 5000:- inkl objektiv.

Jag gillar att fota djur och eftersom djur sällan är stilla och jag själv har rätt dålig syn så vill jag ha bra och snabb autofokus. Jag fotar mest utomhus och vill därför ha en någorlunda slittålig kamera.

Nu använder jag en Canon A-1 från 1977 och den är bra med avseende på optik/teknik, bortsett från att den saknar autofokus. Det största problemet är dock att den inte är min. :) Jag tycker också att A-1:an är lite för tung (800-900 g med 50 mm objektiv) och och skulle uppskatta en kamera med bättre ergonomi (bättre grepp, bättre placering av knappar etc.).

Jag har funderat en del på Canon 300v och Nikon F75 som båda går att få med två zoomobjektiv för omkring 5000:-. Jag har fingrat lite på 300v och tyckte att den kändes väldigt plastig, men gillade utformningen i övrigt. Jag vill nog helst ha en Canon eftersom min sambo har planer på att köpa en digital Canon och då kan vi ju använda varandras objektiv.

Jag har inte fotat särskilt länge och räknas väl till nybörjarna, men i och med att jag har en äldre kamera har jag alltid använt halvautomatik eller manuell inställning och känner därför inget större behov av "grön ruta" eller liknande nybörjarfunktioner.

Jag är tacksam för förslag och synpunkter både på nya och begagnade kameror!
 
Om du är inne på att köpa en ny kamera tycker jag helt klart att det är en 300v som du ska välja. Den tåler att växa med även om det har en del begränsningar. Eos 3000 är alldeles för begränsad.

En Eos 30 ger ännu mer funktioner, men då stiger priset. Trots allt är bra optik mycket viktigare än kamerahus.

Plastigheten är mest en känsla. Den håller. Idag går kameror inte säder som de gjorde förr. Antingen totalkrachar de eller så håller de - så säger i alla fall Canon-verkstäderna. Vid en totalkrasch som om man tappar kameran från tredje våningen lär det ju inte spela någon roll vilket kamera hus det är - det går sönder i alla fall. Tappar du kameran i marken när du är ute finns det goda chanser att kameran håller - särskilt om du har ett lätt objektiv.

Lägg gärna någon extra krona på ett bra objektiv. Två bra är Canons 28-105/3,5-4,5 II USM eller Tamron 28-75/2,8. Det senare är ganska tungt. Undvik de billigaste 28-90-zomarna. Ett 50/1,8 är ett bra komplement om du vill fotografera när i svagare ljus. Kostar ca 1000 kr.

Ska du handla begagnat är Eos 30, 50 och 5 alla bra köp. Eos 5 saknar det moderna E-TTL blixtexponeringssystemet som de nya modellerna har, men är väldigt bra om du vill växa mycket med din kamera. Eos 50 och 30 är ganska lika, den senare ersatte Eos 50. En begagnad 300N är inte heller fel, dock ännu plastigare än 300v.

Lycka till!

/magnus
 
För 5000:- bör du inte ha några problem att hitta en EOS 30/33 med en normaloptik, eller en billigare zoomoptik, typ 28-90 (vilket inte är det bästa). Det dyker upp begagnade EOS 30/33:eek:r lite titt som tätt under radannonserna här på sidan.

www.fotosidan.se/classifiedads
 
fick en i princip helt oanvänd EOS 30 med 28-90 objektiv (som inte är bäst men fungerar) och väska för 4500:-, hittade den på aftonbladets köp och sälj... helt klart värt pengarna
 
Hittade en EOS 5:a med Vg10, ett 50mm/1.8, ett 35-135mm 4-5.6 USM, en LowePro Nova 5, en Nissin stavblixt med sko för Canon TTL (ledtal 50) för 5000pix.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.