Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill behålla min "bildstil"

Produkter
(logga in för att koppla)

mackan_b87

Medlem
Hej!

Jag har en Eos 5D och tidigare en 30D. på kamerorna kan man ställa in olika "bildstilar" jag har pillat lite där och hittat inställningar som jag tycker ger bra resultat. Jag fotar i Raw, och när jag importerar bilderna till Aperture, eller Lightroom ser man att den först visar den "ursprungliga" bilden. Sedan att den Autojusterar bilden. Min fråga är... Kan man ta bort denna autojustering??? tycker den är mycket störande då jag alltid tycker att den gör att bilden ser sämre ut..
Nu vet jag att "bildstilen" som man ställer in i kameran bara ska justera Jpeg bilderna, men om jag har bildstil "svartvit" så kommer först den svartvita bilden upp i Aperture,Lightroom. Och sen autojusterar den till färg. Och jag fotar allt i Raw, så nog ändrar den allt!

Hur ska jag bära mig åt för att lösa detta problem!!!??

Tack på förhand!
Mvh Markus
 
Jag har också lagt märke till samma sak. Det är rätt störande om man gillar själva originalet!

Jag satt i skolan idag på fotografilektionen och la märke att det inte blev någon ändring när jag importerade bilderna till Adobe Bridge CS4 och sen öppnade dom i Camera Raw. Har inte provat det hemma än men jag vet inte om Adobe Bridge hade någonting med det att göra. Låter rätt osannolikt.
 
Finns det någon inställning för spontana gatubilder typ Cartier-Bressons lite humoristiska stil? I så fall köper jag kameran direkt!
 
Dpp

Hej!

Jag har en Eos 5D och tidigare en 30D. på kamerorna kan man ställa in olika "bildstilar" jag har pillat lite där och hittat inställningar som jag tycker ger bra resultat. Jag fotar i Raw, och när jag importerar bilderna till Aperture, eller Lightroom ser man att den först visar den "ursprungliga" bilden. Sedan att den Autojusterar bilden. Min fråga är... Kan man ta bort denna autojustering??? tycker den är mycket störande då jag alltid tycker att den gör att bilden ser sämre ut..
Nu vet jag att "bildstilen" som man ställer in i kameran bara ska justera Jpeg bilderna, men om jag har bildstil "svartvit" så kommer först den svartvita bilden upp i Aperture,Lightroom. Och sen autojusterar den till färg. Och jag fotar allt i Raw, så nog ändrar den allt!

Hur ska jag bära mig åt för att lösa detta problem!!!??

Tack på förhand!
Mvh Markus

Om du tycker att bilderna ser bra ut efter vald bildstil, varför öppnar du inte bilderna i DPP??? Då behålls bildstilsinställningarna och du kan enkelt göra finjusteringar genom att med ett klick överföra bilderna och göra allt annat i PS om du vill det. Själv tycker jag att DPP är grymt bra till canons RAW-bilder.
 
Det skulle man kunna göra. Men jag har vant mig vid att ha bilderna i Aperture/Lightroom. Tycker det är grymt smidigt att kunna sortera sina bilder där, har faktiskt aldrig använd DPP. Det finns ingen som vet hur man löser detta problem?? Det verkar ju finnas andra programvaror som inte pillar med inställningarna.
 
Har du kollat så att inte "Apply auto tone adjustments" är ikryssat? Alternativt att du pillar till en default i lightroom som ser bra ut och ser till att kryssrutan ifråga är ikryssad.
 
Anledningen till att den först är svartvit är för att lightroom börjar med att läsa in preview-bilden som ligger i rawfilen medans den räknar lite på raw-bildens data för att bygga upp den så som lightroom är inställt på. Så det enda du kan gör är att öppna det i Canons egna program eller helt enkelt fota jpgs direkt istället. För vad behöver du raw-data till om du ändå är nöjd med bilderna som dom är?
 
Eller... Så läser man på lite vad Lightroom kan göra.

Som det skrivs ovan så tar Aperture/Lightroom inte hänsyn till vald bildstil när man importerar RAW filer till programmen. Gillar man bildstilen så är lösningen antingen att använda DPP eller att fota i Jpeg.

Men om man kör Lightroom så finns det profiler som man kan ladda ner som skall matcha bildstilarna från din kamera. Finns att ladda ner här:

http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles

Dyker sedan upp längst ner i Developmodulen.
 
Självklart kan man ju bortse från kamerans "bildstil" men jag undrade mest om det fanns ett enkelt sätt att lösa problemet på. Jag laddade ner kameraprofilerna till Lightroom men det var inte riktigt det jag sökte, för jag har ju gjort en custom profil i kameran som jag vill att den ska känna av och använda. Men det kanske inte finns en annan lösning än att pilla i Lightroom och göra en egen kameraprofil helt enkelt.

Jpeg är ju klart att man kan använda, men vill ha friheten med Raw bilder så man kan justera mer i efterhand. Tänkte bara att det skulle vara så mycket smidigare ifall man slapp ett steg u justeringarna.
 
Då är lösningen att göra en egen default i lightroom som alltid appliceras på bilderna. Kan du göra det i kameran så lär du kunna göra det i lightroom ;)

Tänk då på att kryssrutan som jag nämnde i mitt tidigare inlägg måste vara ikryssad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.