Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag skall köpa kamera i USA, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

etmj

Aktiv medlem
Givetvis är det upp till mig vad jag har för behov osv, men det hade ändå varit kul å höra hur ni tänker.

Jag skall alltså till New York på semester i maj och funderar naturligtvis på att köpa en kamera. Eftersom jag har en del objektiv så vill jag ha en nikon. Än så länge har jag tagit sparsamt med kort och enbart som amatör, men det kan ju förändras.

Har tittat på D70s, d200 och d2x. Som det är nu antar jag att D70s skulle täcka mina behov alldeles utmärkt, men det skulle vara väldigt kul med en d2x(25,000.-) och som sagt kanske man kan börja ta lite kort på bröllop och liknande.

Tror ni jag märker någon skillnad på bildkvalitet mellan de olika modelllerna? Räcker det med en D70s för att ta riktigt bra bröllopskort? Det kanske finns andra modeller som skulle passa mig bättre?
 
D70:ns bildkvalitet räcker väldigt långt. Du kan säkert dra upp den i meterstort format och ändå fortfarande ha en skarp bild (betraktad på rätt avstånd givetvis).

Har du någon som helst kameraerfarenhet? Köper du en D2x som nybörjare sitter du där med en stor jäkla bit metall för 25 000 kr som du inte kommer kunna hantera tillräckligt bra. Sen bör du skaffa objektiv för minst lika mycket till för att göra kameran rättvisa.

Kolla på D70/D200 och glöm bort D2x är väl mitt råd. Snåla in på glaset, det är där bildkvaliteten slutligen sitter.

Slutligen en sak som många glömmer, även mig själv i vissa stunder: Hur bra en bild blir hänger oftast inte på utrustning utan på fotografen.
 
Det räcker inte med något 3000,- objektiv till d2x alltså?
Jag kände väl att det är möjligt att sälja den om jag skulle tröttna och inte förlora allt för mycket ändå. Och så vore det väldigt roligt.

Min kameraerfarenhet är liten. Fotar med en Canon A85 och har haft en Nikon 401, men det räknas knappt som kameraerfarenhet. Vill inte ha en kamera för att fota i autoläge.

Det blir säkert en D70s till slut.
 
etmj skrev:
Det räcker inte med något 3000,- objektiv till d2x alltså?

Det är ungefär som att köpa en Ferrari Enzo och byta ut däcken till något som har suttit på en rostig skrotad amazon. Det kan vara kul en stund men sen ligger man i diket:)

Det låter som D70 är ett bra alternativ för dig.
 
Nu kan jag inte riktigt hålla med. Det är inte priset på objektivet som är viktigt utan hur skarpt det är.
D2X är en fantastiskt rolig kamera att plåta med och driver lätt och snabbt runt gamla billiga objektiv med sin starka fokusmotor.
Däremot har den ingen inbyggd blixt så det kan vara bra att ha en extern.
Svårigheten att lära sig använda D200 och D2x är ungefär samma. D70 ser jag ingen större anledning att köpa om man inte vill spara pengar eller vikt förstås. (den är ok men lite gammal vid det här laget). Ska du ha snabb fokusering med D70/D200 behövs ett (ibland dyrt) AF-S objektiv.
Lycka till med ditt inköp, önskar jag vore i dina kläder :) !
/K
(hade en D2x men har nu C 5D, båda mycket bra kameror)
 
Glömde nämna att för bröllopsfoto utan blixt är nog Canon att föredra pga det lägre bruset på höga iso men annars är nikonarna väldigt bra de också.
Sen vet du kanske att garantin kanske inte gäller i sverige utan du måste kanske skicka tillbaka kameran till usa med ev strul med tull, moms etc.
Dags att sova inför fjällresan ;-).
/K
 
nutte skrev:
Nu kan jag inte riktigt hålla med. Det är inte priset på objektivet som är viktigt utan hur skarpt det är.

Du måste väl hålla med om att priset burkar stå i relation till färgåtergivning, skärpa... ?

EDIT: Är trött och gra(m?)matiken lider.
 
Jo ofta är det så men t ex så är en 60/2.8 (som jag råkar ha till salu beg för typ 2,5) bland de skarpaste man kan ha på en kamera men den fokuserar bara snabbt på en D2X (eller D2H/s). Samma gäller för de billiga 50/1.8, 85/1.8; urskarpa objektiv men trögfokuserade på D70/D200 så i viss mån tjänar man in D2x på att man kan använda billigare objektiv som inte behöver ha AF-S. Sen finns det ju dyrare objektiv som inte är så värst skarpa; t ex 24-120 eller 70-300orna.
Dags att resa!
mvh/K
 
Det vore väldigt kul, men det kanske blir lite väl om det skall köpas blixt och något finare objektiv.
Dessutom har man som du säger ingen garanti. Hör hört om de som fått garanti i Sverige på kameror som är köpta utomlands.
Ni måste hålla med om att priset känns väldigt lockande även om man som jag knappt är amatör.
 
etmj skrev:
Dessutom har man som du säger ingen garanti. Hör hört om de som fått garanti i Sverige på kameror som är köpta utomlands.
Har för mig att garantin gäller om du köper den i Europa.
Sedan finns det någon tilläggstjänst som heter MACK om du köper i USA. Fast den kostar pengar.
Ni måste hålla med om att priset känns väldigt lockande även om man som jag knappt är amatör.
Så mycket billigare blir det väl inte? En D200 landar på runt 13920:- på B&H, och det är under förutsättning att du kan smita från tull och moms.
D2X i samma butik kostar 40965:-, Har du otur; lägg till cirka 25 % moms och tull.
Och då har du ingen svensk garanti, du har amerikanska laddare, och kameran blir säkert mer svårsåld om du vill byta senare.
På Scandinavian Photo får du ge 42895:- för en D2X.
 
Varför inte en D2hs ?
Har allt som en D2x har utom pixeltätheten.
Skriver du inte ut affisher så räcker den långt, längre än en D70s i allafall.
 
Senast ändrad:
Om du köper en kamera i NY kolla om den garantin gäller i Sverige, Canon garanti gäller inte i svergie när det gäller kameror men för objektiv.
 
På broadwayphoto.com finns den för 3,390 dollars vilket blir ungefär 25,000,-, men då tilkommer det en del förstås.
Att den blir svårsåld är givetvis inte bra. Det var ju det som var meningen om man tröttnade, att man kunde sälja till samma peng som man köpt den för.
Tillkommer en del ändå
+ momsen på 6.000,- + ny laddare + ingen garanti + blixt och objektiv. Kanske är för dyrt ändå.

De övriga kamerorna var det inte lika stor prisskillnad på. D70s med 18-70 för 7000, men med amerikansk laddare, ingen garanti och utan moms.
 
Det där med garantin tycker jag är rätt dåligt. Varför igentligen har man gjort så?

Har hört om de som köpt utanför Europa och lyckats få svensk garanti ändå. Hur är det möjligt?
 
etmj skrev:
På broadwayphoto.com finns den för 3,390 dollars vilket blir ungefär 25,000,-, men då tilkommer det en del förstås.
Broadwayphoto? Du har alltså bestämt dig för att bli blåst. Varför tror du att den bara kostar 25.000?

Ska du handla i USA ska du hålla dig till Adorama, B&H, Samys....Sök i forumet, detta har diskuterats flitigt.
 
HEJ!
Jag var på väg att köpa en Canon 1V privat av en personen som inte hade någon beskrivning till kameran(ej köpt i engelsktalande land) Det visade sin att jag inte kunde köpa någon svensk beskrivning från Canon här i Sverige däremot en engelsk.
Jag avstod från köpet kanske den skulle bli svårsåld som begangnad. Ja vet ju inte hur angeläget det är för Dig eller hur det blir när Du skall uppdastera "skivorna"
 
Det var inte så bra kritik om Broadwayphoto. Lägger nog ner den amerikanska digitaldrömmen, drömmen ni tog ifrån mig :)
Mycket kritik berodde på att de försökte sälja mer varor till den som köpte, men det har jag full förståelse för om man har lockpriser. Klarar man bara att säga nej så. Vissa verkar inte ha fått garanti alls och någon verkar ha fått en begagnad kamera skickad till sig.


Känns nog ändå bättre att köpa i sverige. Kanske en d70s får bli mitt val då.
 
DÅ man köper saker i USA... bör man komma ihåg att priset man ser i kataloger/TV/skyltfönster är INTE priset du BETALAR vid kassan.
Det kommer ALLTID på en skatt som beror på varan du köper (t.ex. grocerie tax, liquor tax, drug tax...) mao, när man går i affärer skall man alltid fråga vad priset är med skatten, dom räknar gärna ut det... så är det, sjukt men ack så sant.

Själv för 1,5år sedan när jag köpte min d70 i usa så hade jag skuggat på kameran på andra sidan skyltfönstret och förundrat mej över den billiga prislappen... när följande lön hade teleporterats till mitt konto gick jag till RITZ CAMERA ( rekomenderas för övrigt INTE, mycket dålig sevice och idiotisk butiks policy ) och skulle ha min mycket eftersträvade D70 så glömde jag FÖRSTÅSS att hämta ut pengar... för dom tar VÄLDIGT sällan emot visa electron i usa... jag frågade priset och biträdet sade 895USD...
Jag gick till närmaste Bankomat och tog ut 900 dollar... vilket ju inte förståss räckte när jag väl skulle betala för kameran, då fick jag lära mej hur priset hade gått från 895 till 1095 dollar...

Ungefär två månader senare köpte jag ett nytt 200mm nikon objektiv, och skatten på den var något helt obeskrivligt, det var något runt 37%, att dom inte kan lägga skatten direkt på priset?? Fattar inte...

Och garantin finns det risk för att den inte gäller i europa, för mej var det så iaf, jag visste detta men jag var där i sex månader så ja "fick" halva garantin iaf... men, den kan variera från stat till stat... som allt annat. Men om det står WW-warranty så gäller det överallt, annars inte.

Och, i USA har man 110volt och platta kontakter, fungerar inte i Sverige, så en extra laddare eller ny sladd måste du sikta in dej på.

Jag skulle också rekommendera en d70s, räcker längre än man tror och som sakt tidigare snåla inte med glaset. Mycket bra jämnförelse:

Det är ungefär som att köpa en Ferrari Enzo och byta ut däcken till något som har suttit på en rostig skrotad amazon. Det kan vara kul en stund men sen ligger man i diket:)

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.