Annons

Jag ska testa att framkalla lite svartvitt!

Produkter
(logga in för att koppla)

blpssmed

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte testa på att framkalla några svartvita rullar film för första gången och har några nybörjarfrågor!
Efter lite sökande i forumet så har jag bestämt mig för att köpa utrustningen på clas ohlson, det jag tror att jag ska köpa är:

• Framkallningsdosa (37-467) - 129 kr
• "Framkallning Kodak T-Max för S/V film. Förp. 2x250ml ger 2x1L färdig lösning." (38-1284) - 109 kr
• 2pack Filmklämmor (32-8444) - 59 kr
• "Fixering KODAK Polymax UNIFIX. Förp. 500 ml. Ger 2 liter fix-lösning." (37-1114) - 69 kr

Är det här allt som behöver köpas på Clas Ohlson?

När det gäller tider och temperaturer, följer den informationen med T-Max-framkallaren?

Framkallaren heter T-Max, går det att framkalla annan film än T-Max, tex Tri-X i den?

Jag hittade denna guide som jag tänkte följa - http://www.ottingius.com/artiklar/framkallning.html

Några andra tips o råd inför mitt lilla framkallningsprojekt? :)

Mvh. Henrik
 
Kontrollera om det ingår spiral/er till framkallningsdosan. Det är på dessa man trär upp filmen i mörker och sedan ner i dosan.

Ett stoppbad kan vara bra att ha efter framkallning och innan fixeringen, men det går att klara sig utan.

Efter sköljningen kan man bada filmen i några droppar vätmedel för att inga torkfläckar skall uppstå på filmen.

En termometer är bra att ha då framkallningstiden ändras betydligt med temperaturen på framkallaren.

Med T-max-framkallaren följer säkert framkallninstider för några olika filmer. Den är främst avsedd för film med T-kornsteknologi men Tri-x kan också framkallas i den.

På denna site finns en mängd olika framkallningstider listade för olika framkallare och filmer. http://www.digitaltruth.com/devchart.html

Lycka till - det är nu det roliga börjar...
 
Har du allt det andra, som termometer?

Jag kan rekommendera Kodak XTOL framkallare istället om du ska fortsätta framkalla själv. Den fungerar mycket bra med olika filmer. Min T-Max flaska har blivit stående sen jag köpte XTOLen. Du blandar ut pulvret, 2 påsar, i vatten och får 5L. Den ska vara miljövänligare också.
 
Tack för tipsen! En termometer läggs till på listan.

Stoppbad gör jag av hushållsättika.
 
paco skrev:
Har du allt det andra, som termometer?

Jag kan rekommendera Kodak XTOL framkallare istället om du ska fortsätta framkalla själv. Den fungerar mycket bra med olika filmer. Min T-Max flaska har blivit stående sen jag köpte XTOLen. Du blandar ut pulvret, 2 påsar, i vatten och får 5L. Den ska vara miljövänligare också.

Krångla inte till den här tråden nu, för att göra sina första försök så passar Henriks lista bra, + termometer såklart och så lite lämpliga flaskor att förvara vätskan i. Det går åt ett par halvlitermått oxå, jag tycker det är praktiskt att ha alla vätskor upphällda och tempererade.
Ö&B eller Clas O har bra billiga mått.
 
Jag skulle vilja krångla till med ytterligare en sak, lyckligtvis en billig sådan, en bra klocka/ur/timer. Som påpekats är tid och temperatur viktigt, speciellt för att få konsekventa resultat.

Visst kan man använda armbandsuret eller mobiltelefonens klocka, men jag köpte en billig och enkel sak på Clas Ohlson som jag är mindre rädd om. Trillar den ned i ett kar är det inte hela världen (telefonboken försvinner inte!). Att den piper när tiden är ute underlättar när man står i andra tankar och den kan räkna både upp och ned. Denna modell var också lätt att snabbt ställa tiden på. Inte trycka på en knapp till förbannelse för att stega fram tio minuter.
 

Bilagor

  • dsc_0848s.jpg
    dsc_0848s.jpg
    17.7 KB · Visningar: 685
Du gör helt rätt som försöker hålla antalet prylar och graden av trixiga framkallningmetoder nere.

Men hur jag än läser hittar jag inget om hur du tänker göra med den kasserade kemin.
Tänk på att detta måste deponeras vid din miljöstation.

Skaffa några tomma 5 liters dunkar för detta ändamål.

mvh
Lars

Ps.
Vill du sedan utveckla ditt framkallande kan jag rekommendera Photax som har ett stort stort sortiment av både film och kemi.
Snabba keveranser är ett annat plus.
 
Lite OT kanske men visst har verkligheten blivit lite bakfram. Här i Västerås finns det väl 3 - 4 fotoaffärer men om jag vill köpa svartvit film och kemikalier så är det Clas Ohlson som gäller numera. Fotoaffärerna har inget kvar längre.
 
Lars Broman skrev:
Tänk på att detta måste deponeras vid din miljöstation.
Det beror på kommunbestämmelserna men normalt MÅSTE man inte det.

Det finns massor av trådar i ämnet.

Finns det ingen fotoklubb där du bor, i så fall är det billigast att gå med i klubben & låna.
 
Normalt måste man väl visst det? Eller måste, det är antagligen inte straffbart om det är så du menar.

Men även om man inte måste, så är det ju väldigt onödigt att förstöra reningsverken och miljön med en massa farliga kemikalier. Var noga med att samla in kemin som sagt. Det är ganska farliga saker för vattenmiljön, bland annat silver, som i den formen sägs vara i klass med kvicksilver vad gäller giftighet för vattenlevande organismer. Onödigt också att ge oss analoga fotografer dåligt rykte.

(Nu var det ju ingen som påstod att man skulle hälla ut något. Ville bara poängtera att det är viktiga saker.)
 
Ett sätt är att hälla det i en uppskuren dunk & ställ ut det i solen/över element. Vätskan dunstar & silvret blir kvar.
 
Då var första rullen framkallad :D
Allt gick utan problem fram till att jag skulle få ut filmen ur spiralen, drog lite för hårt och några bilder på rullen knycklades lite :eek:, får se hur det påverkar bilderna.

Nu hänger de på tork!

Ska bli grymt kul att scanna in dom om ett tag :)

En fråga - vad gör jag av framkallaren som jag använde (ca 3,5 dl), ska jag hälla tillbaka den i resten av den utblandade framkallaren, den ligger just nu i en separat flaska?
 
Senast ändrad:
blpssmed skrev:
Då var första rullen framkallad :D
Grattis!

En fråga - vad gör jag av framkallaren som jag använde (ca 3,5 dl), ska jag hälla tillbaka den i resten av den utblandade framkallaren, den ligger just nu i en separat flaska?
Nej du ska absolut inte blanda använd framkallare med ny. Gör dig av med den på lämpligt sätt (enligt diskussionen ovan).

Jag minns inte helt säkert men har för mig att Kodak säger att man kan använda t-maxframkallaren flera gånger (med lite längre framkallningstid), men jag skulle rekommendera att inte göra det. För att få ett så bra resultat som möjligt bör man köra med ny framkallare varje gång.
 
Okej här kommer lite dubbla besked då. T-max framkallaren kan du hälla tillbaka och använda fler gånger. I instruktionerna som går att ladda ner från kodaks hemsida står hur mycket tid som skall läggas till vid varje frakallningstillfälle. 1 minut per 4 filmer och liter vätska har jag för mig. Bästa sättet är att dra ett streck på flaskan varje gång man framkallar.

Att återanvända T-max ska inte påverka resultatet negativt. Åtminstonde inte för oss normala mörkrumsanvändare som inte har obegränsad ekonomi.
 
OK, jag återanvänder den nog några gånger!

Här kommer en bild jag precis scannade in :)

Kamera: Canonet 28
 

Bilagor

  • para.jpg
    para.jpg
    42 KB · Visningar: 233
För att göra en komplicerad procedur så enkel som möjligt - köp en bok om framkallning och kopiering av sv/v film!
Det finns mängder av böcker med informativa bilder, som allt, praktiskt hantverk ger svar alla dina frågor.
Jobba med analogt media är skitkul, använd köket eller badrummet, under natten, för att undvika ljusinsläpp, samt galningar som vill laga mat och tvätta sig.
Ett klassiskt recept till framgång:
Film - Kodak Tri-X-Pan ISO 400
Framk.- Kodak D-76
Fixm. - Kodak F-24
Kodak/Agfa/Ilford fotopapper
Opemus förstoringsappr, mm ...

Vid akuta besvär dagtid, måndag-fredag, besök mottagningen till Kameradoktorn i hufvudstaden.
Receptfritt!
 
Jo, det går att återanvända. Och det blir ju billigare. Men man får ett mer stablit resultat från gång till gång om man alltid använder ny soppa.

Jag tycker absolut inte att man ska blanda använd framkallare med ny fräsch. Spara den gamla i en annan flaska för begagnat isåfall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.