Annons

Jag ska köpa en telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Ribbe skrev:
Jag har bestämt att höja prisklassen till något runt 5000-6000kr. Vad finns det för bra gluggar där?
Nya Canon 70-300 (4-5.6) IS USM verkar enligt många prestera riktigt bra. Till och med lika bra som 70-200/4L vid 200 mm. Kostar dryga 5.500:- + motljusskydd.
Test finns på "www.photozone.de".
 
Ribbe skrev:
Hur snabba är de i autofokusen då?
Jag har inte använt 70-300mm men vad jag förstått ska AF:en vara ganska snabb. Ska testa vid tillfälle och kanske byta bort mitt 70-200mm f/2,8 som jag tycker är lite klumpigt. L-objektiven (70-200mm f/2,8 och f/4) har ju ring-USM och den snabbaste autofokusen. Fotar du mest flygande fågel eller racing skulle jag satsa på 70-200mm f/4 L. Den är dessutom mest gediget byggd. Annars verkar 70-300mm IS lika skarp och mera mångsidig med sitt längre omfång och bildstabiliseringen. Behöver du riktigt kort skärpedjup verkar Sigma 70-200mm f/2,8 skarp och hyggligt snabb i fokuseringen.

/Pontus
 
Nu har jag då ett par följdfrågor ^^
1: 1.4konverter... vad säger ni om det? Jag vet att den blir ytterligare ett stop söligare F8... Så afen lär ju inte vara direkt övertygande om man kör med en kenkokonverter (som saknar vidarebefordring till kameran om jag inte är helt ute och cyklar)
2: Funkar IS med konverter? Det borde den ju med all rimlighet göra men man måste ju fråga ändå ^^.
 
På fråga A) svarar jag att en 1,4x-extender med 70-200mm f/4 ger f/5,6 och bibehållen AF med bra skärpa. På fråga B) svarar jag ja. Fråga C) vet jag inte, men jag gissar på Kina.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.