Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag ska köpa en telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Som det står på rubriken så ska jag köpa en telezoom och undrar vilken som är bäst mest prisvärd. Budgeten ligger på ca 2500kr men jag kan lägga till lite till om det skulle behövas. Kameran som den ska användas på är en 350D

mvh Rikard
 
2500kr räcker väl ganska precis till en Sigma 70-300/4-5.6 APO DG, vilket nog är det bästa köpet om man vill ha en telezoom i budgetklassen.

Sedan kan man säkerligen hitta spännande saker begagnat, men det överlåter jag till de som är mer insatta i Canons begagnatmarknad att rekommendera.
 
Ribbe skrev:
Vilken är bäst av de här två?

Canon Ef 75-300/4-5,6 III Usm
Länk: http://www.scandinavianphoto.se/?15253

och

Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro

Jag har använt den variant av Canon-objektivet som har IS, men de ska väl optiskt vara lika och isf skulle jag säga, precis som Roland, att det inte är några stora skillnader, även om jag spontant skulle säga att sigman är något bättre. Men jag har inte jämfört dem sida vid sida.

USM-motorn i Canon-objektivet är budgetvarianten av USM. Den är alltså inte snabbare än en vanlig DC-motor och man har inte FTM. Den är däremot tystare.
 
Ribbe skrev:
Vilken är bäst av de här två?

Canon Ef 75-300/4-5,6 III Usm
Länk: http://www.scandinavianphoto.se/?15253

och

Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro

Canon har microUSM = tyst och snabb fokus vilket är motsatsen till sigman. Men sigman är något skarpare och har också jävligt bra närgräns och är perfekt för att jag insekter med också...

SÅ: Sigman är erkänt som det bästa valet helt klart. Jag har också ägt 2st... en för minolta och en för canon... men jag plåtar inte med teleoptik så jag sålde iväg dom.
 
På sigmat har du ju fuskmacro, på canonen har du bildstabilisering. Vilken typ av fotografering siktar du på?
Varför vill du ha ett telezoom?
 
Jag har Sigmat, inte DG-versionen men den som kom före. Och jag skulle nog inte rekomendera den. Som fuskmacro så tycker jag att den är helt OK, men som telelins så lämnar den mycket övrigt att önska. Det som är sämst med den är AF:en. Den är både osäker och långsam, tillochmed mycket osäker och väldigtmycket långsam. Dessutom är den väl högljudd.
Näe, om du har tänkt dig att fota rörliga objekt så skulle jag inte valt detta objektivet. Tyvärr finns det väl inget som är just någe' bättre i samma prisklass. Om jag hade fått ångrat mig så skulle jag ha sparat mina pengar tills jag hade råd att köpa ett bättre/dyrare objektiv. Eller alternativt köpt den begagnad, det borde väl gå att hitta för typ 1500kr...
 
Ribbe skrev:
den här är då lite dyrare men skiljer det mycket i prestanda?

Canon Ef 100-300/4,5-5,6 Usm
Länk: http://www.scandinavianphoto.se/?15266

det skiljer en hel del. MTFkurvorna ligger rätt så mycket högre så bättre bildkvalitet är ju att vänta. Den har också ringformad USM vilket ger väldigt snabb och exakt och tyst AF + att du kan schystera fokusen utan att slå över till MF (kallas FTM)... jävligt smidigt om du frågar mig.

Ett annat stort plus är att den inte ändrar storlek när du zoomar och att frontlinsen inte roterar (som den gör på tex sigman för användning av polfilter)

SÅ: Ja den är bättre... rätt så mycket bättre faktiskt imo... Där får också Sigman lägga sig vad gäller prisvärdhet tycker jag.
 
Fast man får ju lägga till 300-400kr för ett motljusskydd åxå, så det blir ju närmare 4kkr totalt och då är det ju inte så långt kvar till... och när man ändå sla lägga så mycket pengar så...

Och så slutar det med att man handlar för 10kkr isf 2500kr. ;-)
 
Kolla efter begagnade, här på fotosidan finns både 70-200/4 (dyrare än du hade tänkt dig) och 100-300 (1800kr). Men jag håller med dig om att det väldigt lätt blir mycket dyrare än man hade tänkt sig.
Jag står dock fast vid mitt råd, köp en begagnad om du vill ha en zoom nu. Om du kan vänta så spara till ett bättre alternativ, för all del kanske begagnad även där...
 
Om du är intresserad av bästa möjliga bildkvalitet så kan jag rekomendera EF100-300/5,6L. Jag vill påstå att den är den skarpaste av de 75,100-300 zoomar till canon som finns.
Däremot är autofokusen bedrövligt långsam och att konstruktionen med skjut-dra zoom är jobbig då den gärna vill ändra sig om man riktar kameran upp eller ner. Begagnad kan man nog med lite tur hitta en i den prisklass som du har tänkt dig.

Har tyvärr inga exempelbilder då jag ägde ett exemplar innan jag hade digitalkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.