Annons

Jag min idiot... mitt 300/2.8 är trasigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Tänkte bara berätta hur man inte ska göra...

Fotade hockey idag och skulle byta objektiv på min andra kamera. Jag hängde upp 1D2 + 300/2.8 + enbenstativ på kanten mot utvisningsbåset. När jag knappt vänt mig om så hör jag hur det tippar till och sedan lossnar från kanten, hinner precis se hur kameran dunkar i betongen från en meters höjd ungefär.

Det blev inga märken men batteriet hoppade ur och displayen visade "00" efter omstart. När jag tog av objektivet visade det sig att fästet på objektivet gått, en av de tre metallbitarna i bajonetten har brutits av...

Förhoppningsvis är det inga mer skador, kameran fungerar med andra objektiv men det är kanske bäst att lämna in båda för kontroll och reparation i alla fall. Arrrggghhh!

Sens moral, var inte så korkade som jag utan lägg ner kameran på backen istället för att listigt gillra upp den på något sätt.
 

Bilagor

  • jh5q4100_30028brokens.jpg
    jh5q4100_30028brokens.jpg
    34.2 KB · Visningar: 2,066
Det låter som ett fall för en "drulleförsäkring" eller.

Den låter så bra att den kommer att bli tv-reklam i klass med han som murade in vigselringen.


Inge illa ment jag hoppas verkligen att allt löser sig på bästa sätt.
 
Man lär så länge man lever! ;)

Och, det kunde ju varit värre. Hoppas det räcker med ny bajonettpå 300:an.

Själv skulle jag också förbannat mitt agerande, och skulle förmodligen hamnat där du var. i utvisningsbåset :D
MVH /Micke
 
911RS skrev:
Det låter som ett fall för en "drulleförsäkring" eller.

Den låter så bra att den kommer att bli tv-reklam i klass med han som murade in vigselringen.


Inge illa ment jag hoppas verkligen att allt löser sig på bästa sätt.

Jo, det känns ungefär lika dumt.

Om jag känner mitt försäkringsbolag rätt så har dom "försäkrat sig om" att detta missöde inte heller täcks av mina villkor. :)
 
911RS skrev:
Det låter som ett fall för en "drulleförsäkring" eller.

Drulleförsäkringen normalt är inte så högt (begränsat belopp) och det finns vissa gränser när man är ute. Fast det gäller kanske bara mitt försäkringsbolag...
 
froderberg skrev:
Som tyvärr inte brukar gälla om man använt prylarna i jobbet.
Kanske får man ha andra försäkringar som yrkesfotograf.

Nu är jag hobbyist, men jag tror inte jag har någon försäkring som täcker detta. Hoppas att det bara är byte av själva bajonettplattan, det borde inte kosta någon förmögenhet.
 
Wilhelm VP skrev:
Drulleförsäkringen normalt är inte så högt (begränsat belopp) och det finns vissa gränser när man är ute. Fast det gäller kanske bara mitt försäkringsbolag...

Beloppet borde täcka in en reparation i alla fall, jag har använt den 2 gånger för mina kameror, ena gången föll kameran från instrumentbrådan och träffade blybältet när jag skulle iväg och dyka andra gången åkte kameran i backen vid en olycka. Båda gångerna gick det på drullen men mina objektiv eller kameror var i en annan prisklass och den närmsta händelsen var för 12 år sedan.
 
Hos mitt bolag ligger den normala gränsen på 30 000 och så mycket kostar ju knappast en reparation.
 
Ring ditt försäkringsbolag

Mitt Sigma 100-300/4.0 åkte i backen i våras kostade 3900kr att laga. Ringde mest på skoj till mitt försäkringsbolag. De var hur trevliga som helst ett telesamtal och en inskickad räkning sedan fick jag 3000kr tillbaka. Tack IF!

Mvh

Martin
 
Bra tanke i alla fall, jag ska definitivt kolla med försäkringsbolaget i morgon.
 
Men är det verkligen så dyrt att ersätta bajonetten med en ny?
hmm

Kontakta Canonservice innan du kontaktar försäkringsbolaget... Du har en tidsfrist i f,bolaget so du måste hålla dig inom.. Om du så får prisuppgifter från Canonservice så kan det vara bra att senare ev hänvisa f,bolaget till Canonservicens utlåtande/din kontakt.

Rätt var det är så kostar det inte mycket mer än självrisken och då går det fortare att skicka det till reparation utan f,bolagets inblandning.

Hoppas det ordnar sig fort.

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
Hos mitt bolag ligger den normala gränsen på 30 000 och så mycket kostar ju knappast en reparation.
Kanske dags att gå med i SFF och teckna försäkring.
Billig, gäller för Europa med litet kostnadstillägg för resten av världen.

Mikael
 
Re: Ring ditt försäkringsbolag

Norfen skrev:
...
Tack IF!
...

Har aldrig tappat något objektiv, men slarvade bort min GPS på bussen i vintras. Inget problem med IF "oturstillägg" på hemförsäkringen. Kan tydligen rekommenderas.

Per

ps: "Drulleförsäkring" är väl egentligen när man drullar sig mot andra, d.v.s. ansvarsförsäkring, eller???
 
Westerberg skrev:
Gah, nu måste jag springa och titta till min 300/2.8 och försäkra mig om att hon är hel... :(

Jag har tappat objektiv ock kamera i marken 2 ggr rakt ner i asfalten, på den tiden kameror var solida grejor med få finesser. Det märkliga är att båda höll. Även om objektivet funkade trots att det lät lite konstigt av en "knirkande" blandarfjäder. Det som förvånade mig var att glaset höll.

Att byta en bajonett är väl inte hela världen det viktiga är väl att glaset höll och att tuberna inte deformerats.
 
Sten-Åke Sändh skrev:


Att byta en bajonett är väl inte hela världen det viktiga är väl att glaset höll och att tuberna inte deformerats.


Exakt, glas, elektronik och mekanik är det som kostar pengar... Bajonetten är ju bara att låta byta. Ingen vitts att gör ngn stor sak om. SOm sagt, inte ens säkert att priset för en ny påsatt överstiger självrisken...
Jag tippar på max 3000 inkl moms.

Ngt som du borde kika efter är ju om fattningen i kameran är 100% intakt. Gör också ett skärpetest med ett objetkiv du känner egenskaperna i väl, jämför med gamla motiv om skärpan ligger där den skall ut i hörnen (förmodligen där det avslöjas).

Berätta gärna vad det kostar. Här har vi ju chans att lära av varandra...


Mvh Niclas,
 
Jag lyckades tippa stativ med min 20D och 70-200/2,8 i lördags, gluggen rätt ner i backen men allt verkade hålla då det bromsades upp en del av masknätet och gräset under.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.