Annons

Jag min idiot... mitt 300/2.8 är trasigt

Produkter
(logga in för att koppla)
diver1 skrev:
Jag lyckades tippa stativ med min 20D och 70-200/2,8 i lördags, gluggen rätt ner i backen men allt verkade hålla då det bromsades upp en del av masknätet och gräset under.


Bra att ni berättar. När man handlar av en medlem så går man ju igenom allt som skrivits av personen. Då är det bra att veta sånt som hänt men inte syns!
Kanske vi skall starta en tråd där vi berätta om allt som hänt vår utrustning?!

Hihi Mvh Niclas, som tror sig vara MåndagsMorgonLustig..
 
Lånade ut en 20-35 USM till en kompis som drog den och sin EOS-5 i asfalten. Det täcktes av drulleförsäkringen (Folksam) och jag fick en ny glugg. Detta var drygt 8år sedan.

Jag fick mina glasögon lagade av Trygghansa för 2år sedan och de var mer bekymrade över hur jag skulle klara mig till jag fick nya.

Har även provat "olycksfall på fritiden" och den försäkringen rekommenderas verkligen! Cyklade omkull och de stod för både hoj, kläder och invaliditetsklassade/ersatte mina små ärr på knäet.
 
oj vilken lista på lyckade "försäkringseftersök"..

Jag är i grunden skeptiker med stora positivistiska men irrationella inslag och litar inte mycket på försäkringsbolagen. Man vet inte vad man betalar för..

Men om det fungerar så bra som du skriver ovan så lyfts mitt försäkringsmod avsevärt kan jag säga.

Mvh Niclas,
 
Lita inte på att det är då jättebilligt att bta bajonett. Desutom håller den gamla 300/2,8 bli så gammal att Canon int längre garanterar att de har reservdelar på lager. Enligt Intervision i Malmö är bajonettbyte något av de mer alvarliga reparationerna på en Canon glugg. Fråga mig inte varför.
 
Ser ju ut att vara IS,modellen, eller??

Nej fråga inte mig Varför heller, låter heldumt om du frågar mig!



Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Bajonetterna ser ju lika ut i kontakterna men lite olika ut i "den inre formen".. så visst är det med stor säkerhet egen bajonett på ett 300 2,8 IS som inte är lik den i 300 f4 IS.


Jag tror personligen inte att det blir så fasligt dyrt, om det nu bara är bajonetten som har rykt...

Mvh Niclas, som förutsätter att det är ett IS, vi pratar om.
 
Jo, det är IS-modellen. Tänker åka till verkstaden nu på eftermiddagen och höra vad dom tror.
 
Håll modet uppe! Har du drulleförsäkring så är ditt fall ett solklart fall, bara du inte anger att det är en firma som äger sakerna eller du anger att du var ute på jobb. Försäkringarna brukar inte gälla under "proffesionellt utövande".

Avslår de dina krav på ersättning så brukar jag kolla med andra bolags skadereglerare. Det finns viss bransch praxis och det brukar bita rätt bra om man kan styrka hur andra bolag hanterar samma skada. Har exempel på det med, men det skulla bli ett halv forum bara det. ;)

Något som är viktigt är hur din verkstad skriver i sin rapport, är det ett gamalt objektiv så skall de se till att hålla nere rep kostnaden. Är det ett nytt, helst mindre än 2år så skall de försöka hålla uppe kostnaden och skriva att det är långa leveranstider på delar, då kan FB gå med på att ge dig ett nytt.
 
Osis..

men det var nog tur i oturen att det var monterat när det hände..

hade du tappat enbart optiken med fattningen i marken, hade det nog kunnat bli 7 resor värre..

Tack för att du påminner oss om drullighetens oskrivna lag..
 
Lämnade just in objektivet, två veckors väntetid minst var gissningen. Jag återkommer när det händer nåt...
 
Niclasfoto skrev:
Ja, men det ordnar sig iaf. Fick du ngn prisuppgift eller vill du behålla den för dig själv?

Mvh Niclas,

Nej, dom ville inte gissa. Jag bad att få fästet utbytt oavsett pris men prisuppgift om dom upptäcker något trasigt inuti. Egentligen är det inte så mycket att välja på, gluggen måste fixas.
 
Anders Östberg skrev:
Nej, dom ville inte gissa. Jag bad att få fästet utbytt oavsett pris men prisuppgift om dom upptäcker något trasigt inuti. Egentligen är det inte så mycket att välja på, gluggen måste fixas.

Låter logiskt. huvudsaken att de verkligen tar kontakt innan om de skulle behöva byta ut mycket..:)!

Hoppas att det går fort!!

Mvh Niclas,
 
För att avsluta ärendet...

Sådärja, idag fick jag äntligen tillbaka objektivet efter reparationen. Byte av objektivfattningen och funktionskontroll kostade 1.226 riksdaler. Plus en hundring eller två och fyra förlorade arbetstimmar för två bilresor tvärs genom huvudstaden om man nu vill räkna sånt också. Det var ju i alla fall skönt att det inte var något mer fel än bajonetten, det kunde varit värre. :)
 
Re: För att avsluta ärendet...

Anders Östberg skrev:
Sådärja, idag fick jag äntligen tillbaka objektivet efter reparationen. Byte av objektivfattningen och funktionskontroll kostade 1.226 riksdaler. Plus en hundring eller två och fyra förlorade arbetstimmar för två bilresor tvärs genom huvudstaden om man nu vill räkna sånt också. Det var ju i alla fall skönt att det inte var något mer fel än bajonetten, det kunde varit värre. :)

Härligt!
Tänk så bra det kan gå,, väntetiden var väl det värsta antar jag...
FotaPå nudå;)!

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.