Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag letar efter en BRA kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

p.karlsson

Medlem
Hej !

Jag undrar om det är någon som kan berätta vad Olympys My2 med 35 mm objektiv går för. Är obejktivet skarpt, kan man köra diafilm i kameran och få välexponerade bilder eller duger apparaten bara till film för papperskort ? Jag är ute efter en liten kamera, med knivskarpt objektiv och som klarar diafilm.

Hälsningar Patrik

Tämligen OK, visst går det at ta diabilder med den och visst är den liten och behändig. MEN den står sig ganska slätt mot t.ex Ricoh GR10 eller GR1 (samma glugg). Jag har lagt in 2 bilder här tagna med diafilm och My2. De finns i mitt album "Omonterat", (bilderna heter har jag för mig) "i pilldammsparken" och "Vid dammen"). De är scannade i en flatbäddsscanner och bör inte jämföras med mina andra färgbilder som är tagna med mellanformat. I verkligheten är ju alla bilderna skarpare än vad som visas här, men det ger väl en viss uppfattning......
Us

Jag har andvänt modellen med zoom och tycker att den är riktigt bra, Kanske inte jätte bra med full inzoomning.
Det som är störande är att den inte tar exakt när man trycker.
Det är svårt att titta i sökaren när man är full och det är mörkt.

Olympus My2 tar mycket bra bilder för att vara en kompakt. Faktum är att tidningen Photodo gjorde ett test för ett tag sen där de jämförde kompakter laddade med diafilm, och i det testet fick My2 mycket bra kritik. Den kostar ju faktiskt bara 1295 på Scaninavian Photo, så man får nog se det som ett kap. Även My2 zoom 80 var med i testet och fick fin kritik, den kostar cirka 1500 kr.Vill du ha bättre kvalite får du punga ut 5995 kr för en Ricoh GR1v. Tyvärr har Ricoh slutat sälja budgetvarianten GR10 (kostade kring 3500 kr), den hade samma fina optik som GR1v.

Visst, My2:an kommer inte ge dig samma kvalite på diabilderna som en systemkamera. Skärpan skiljer inte så mycket men det är större risk att bilderna blir under- eller överexponerade då kompakten inte har samma sofistikerade ljusmätningssystem som en systemkamera. Dock är My2 eller My2 zoom 80 mycket prisvärda och ger väldigt fina och skarpa bilder för att vara kompaktkameror.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar