Annons

Jag kan inte ändra storlek i pixlar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Jag blir inte klok på detta!

Sitter i Elements 4.0 och ska minska ner en bild till 1024*nånting

Men när jag tar "resize image" så finns det inget likvärdigt val.. tycker det verkar konstigt.

Allt jag kan välja på är:

percent
inches
cm
mm
columns

Varför finns det inte "pixels"?

Är ruskigt förbryllad, bilden är en x-fine jpg som ska sparas efter behandlingen

Det finns ingen sådan ruta.. :S

Jag klickar ju i menyn på Image->Resize->Resize Image.

Kolla på bifogad bild

Bilagor

• resize.jpg
    resize.jpg
    26.7 KB · Visningar: 384
Det fixade biffen, men varör var det så för? Har jobbat med photoshop CS innan och mig veterligen har jag aldrig behövt göra så förut.

Tack iallafall!

Likadant i alla program

Det är likadant i alla bildbehandlingsprogram jag sett. Det är ju för att du ska kunna välja om du vill sampla om bilden eller bara ändra upplösning och storlek. Förmodligen var rutan ikryssad när du använde CS.

Hej Tony!

Jag ser kryssrutan "Resample image" som en säkerhetsfunktion. När den ej är förbockad så bibehåller du alltid dina pixlar. Du kan ändra hur många pixlar som visas per längdenhet men alla pixlar finns kvar.

Så fort du klickar i alternativet "Resample image" så ger du programmet tillåtelse att på sätt och vis förstöra din bild. Går du ner under det antal pixlar som finns i bilden, i detta fall 3008*2000 så måste programmet plocka bort pixlar medan om du ökar antalet pixlar så måste programmet skapa nya pixlar.

Ibland är man ju ute efter justera pixelantalet, ex. om man vill få ner bildstorleken då den skall visas på en skärm. Vid andra tillfällen är man i allra högsta grad mån om att bibehålla alla sina pixlar oberörda.

Haha, jag har inte riktigt kontroll över fotosidans forum ännu. Mitt inlägg skulle rikta sig till Kaj och inte dig Tony. Ursäkta... Blandade ihop inläggen bara...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar