Annons

Jag har kalibrerat skärmen med Spider3Pro - ändå har jag ett gulstick

Produkter
(logga in för att koppla)

Thort

Medlem
Hej!

Jag har en Philips 220WS 22 tums LCD-skärm. Nu vill jag kalibrera färgerna med kalibreringsverktyget Spider3Pro.

Kalibratorns programvara uppmanar mig att ställa in vitbalansen till 6500 Kelvin. Det har jag gjort. Jag har följt alla övriga instruktioner under kalibreringsprocessen. Ändå får jag ett tydligt gulstick på skärmen efter kalibreringen.

Jag tittar på ett svartvitt foto i Lightroom, som jag konverterat till svartvitt i Photoshop. Jag ser gulsticket tydligt på fotot. Jag drar i handtaget i Lightroom för färgtemperatur. Jag får dra det mott blått i hela sex steg (-6) innan bilden på skärmen ser svartvit ut. Drar jag ett steg till mot blått (-7) så ser jag att bilden börjar få ett blåstick.

Jag vet inte hur jag skall lösa detta. Och det kanske är svårt för er att komma med något förslag. Men kanske att någon har någon liten tanke. Om inte annat så kanske era synpunkter kan öka på min kunskap om kalibrering lite grann.
 
Tack Emil!

Det fanns intressant information i din länk. Fast jag använder en senare programvara än den det hänvisas till i guiden. Jag har 4.0.2.

Puh! Jag håller på nu och trixar och kalibrerar om skärmen. Leker med olika inställningar i programvaran.

Jag återkommer här när jag provat alla varianter.
 
Good luck,Thor.

Komm i håg at din monitor inte är velegnat för kalibrering, men en bettring skal du endå kunna få..

Jag använder tyvärr inte Spyder, men ColorMunki (X-rite) på en IPS-panel. Kalibrering är a och o..
WYSIWYG :)
 
Hej!

Jag har en Philips 220WS 22 tums LCD-skärm. Nu vill jag kalibrera färgerna med kalibreringsverktyget Spider3Pro.

Kalibratorns programvara uppmanar mig att ställa in vitbalansen till 6500 Kelvin. Det har jag gjort. Jag har följt alla övriga instruktioner under kalibreringsprocessen. Ändå får jag ett tydligt gulstick på skärmen efter kalibreringen.

Jag tittar på ett svartvitt foto i Lightroom, som jag konverterat till svartvitt i Photoshop. Jag ser gulsticket tydligt på fotot. Jag drar i handtaget i Lightroom för färgtemperatur. Jag får dra det mott blått i hela sex steg (-6) innan bilden på skärmen ser svartvit ut. Drar jag ett steg till mot blått (-7) så ser jag att bilden börjar få ett blåstick.

Jag vet inte hur jag skall lösa detta. Och det kanske är svårt för er att komma med något förslag. Men kanske att någon har någon liten tanke. Om inte annat så kanske era synpunkter kan öka på min kunskap om kalibrering lite grann.

Dum fråga, har du provat att återgå till fabriksinställningarna?
 
Hej!

Jag har en Philips 220WS 22 tums LCD-skärm. Nu vill jag kalibrera färgerna med kalibreringsverktyget Spider3Pro.

Kalibratorns programvara uppmanar mig att ställa in vitbalansen till 6500 Kelvin. Det har jag gjort. Jag har följt alla övriga instruktioner under kalibreringsprocessen. Ändå får jag ett tydligt gulstick på skärmen efter kalibreringen.

Jag tittar på ett svartvitt foto i Lightroom, som jag konverterat till svartvitt i Photoshop. Jag ser gulsticket tydligt på fotot. Jag drar i handtaget i Lightroom för färgtemperatur. Jag får dra det mott blått i hela sex steg (-6) innan bilden på skärmen ser svartvit ut. Drar jag ett steg till mot blått (-7) så ser jag att bilden börjar få ett blåstick.

Jag vet inte hur jag skall lösa detta. Och det kanske är svårt för er att komma med något förslag. Men kanske att någon har någon liten tanke. Om inte annat så kanske era synpunkter kan öka på min kunskap om kalibrering lite grann.
Har du köpt Spidern nyligen skulle jag försöka byta till en annan. De där plastbitarna vi kalibrerar med är det ofta fel på.
 
Har du köpt Spidern nyligen skulle jag försöka byta till en annan. De där plastbitarna vi kalibrerar med är det ofta fel på.

Eller också är det helt enkelt så att den aktuella skärmen i kombination med de förhållanden som råder i rummet och ägarens preferenser gör att en vitpunkt på 6500 K inte är den mest lämpliga. Beroende på hur skärmen är beskaffad från början kan det ju också vara så att det är svårt att nå en viss vitpunkt utan bieffekter eftersom det kräver så stora justeringar antingen i skärmen eller i grafikkortets LUT.

Jag tycker tvärtom under mina förhållanden och min skärm (som har hårdvarukalibrering förvisso) att 6500 K är lite för kallt så jag kör 6000 K istället som mål för vitpunkten.
 
Ett fenomen jag märkte när jag precis köpt samma kalibrator var att om man hade funktionen ambient-light-sensor-nånting igång så blev det galna resultat när det var lite halvmörkt i rummet och man körde ut video på led-tv'n. Testa att slå av den funktionen om du inte redan gjort det. Den är tyvärr skit i vilket fall :)
 
Eller också är det helt enkelt så att den aktuella skärmen i kombination med de förhållanden som råder i rummet och ägarens preferenser gör att en vitpunkt på 6500 K inte är den mest lämpliga. Beroende på hur skärmen är beskaffad från början kan det ju också vara så att det är svårt att nå en viss vitpunkt utan bieffekter eftersom det kräver så stora justeringar antingen i skärmen eller i grafikkortets LUT.

Jag tycker tvärtom under mina förhållanden och min skärm (som har hårdvarukalibrering förvisso) att 6500 K är lite för kallt så jag kör 6000 K istället som mål för vitpunkten.
Jo så kan det ju vara. Fast något är nog rätt fel om man får så kraftiga gulstick vid 6500K som han beskriver. Jag utgår från att han testar andra inställningar också.
 
Jo så kan det ju vara. Fast något är nog rätt fel om man får så kraftiga gulstick vid 6500K som han beskriver. Jag utgår från att han testar andra inställningar också.

På mitt företag har vi nu testat ett femtontal olika kalibratorer. Mest har det varit EyeOne Display och Spyder III, men också några ColorMunki och EyeOne Pro. De två senare har genomgående gett bra resultat, men EyeOne Display och SpyderIII:eek:rna har visat ordentligt fel i strax under 50 % av de uppmätta kalibratorerna. Så att det skulle kunna vara något fel på mätaren är inte otroligt.

Stefan
 
Tack allihopa för era kommentarer!

Jag skrev: "Kalibratorns programvara uppmanar mig att ställa in vitbalansen till 6500 Kelvin"

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Några av er kanske missuppfattade mig. Vad jag menade var att kalibreringsprogrammet uppmanade mig att ställa in min skärm på 6500 K innan kalibreringen började. Som en utgångspunkt som kalibratorn kan göra sina inställningar utifrån.

Men nu verkar det som om jag kommit på varför jag fick ett sådant kraftigt gulstick de första gångerna jag kalibrerade. Under kalibreringsprocessen mäter kalibratorn rumsljuset. När den gjorde det ville den ställa vitpunkten till 5800 K. Detta värde godkände jag. Resultatet blev ett gulstick.

Sedan tände jag fler lampor i rummet och körde kalibreringen en gång till. När kalibreringsprogrammet nu mätte det starkare rumsljuset föreslog den 6500 K som vitpunkt. När jag godkände detta värde fick jag ett mycket bättre resultat. Nu ser färgerna bra ut och jag ser inget färgstick.

Det verkar som om kalibratorn vill ställa in olika vitpunkter beroende på vilken belysning jag har i rummet. I mitt fall resulterade detta emellertid i ett kraftigt gulstick.

Men nu tycks allt vara i sin ordning. Med en vitpunkt på 6500 K så tycks kalibratorn arbeta på rätt sätt.

Så jag är nöjd. :)
 
Tack allihopa för era kommentarer!

Jag skrev: "Kalibratorns programvara uppmanar mig att ställa in vitbalansen till 6500 Kelvin"

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Några av er kanske missuppfattade mig. Vad jag menade var att kalibreringsprogrammet uppmanade mig att ställa in min skärm på 6500 K innan kalibreringen började. Som en utgångspunkt som kalibratorn kan göra sina inställningar utifrån.

Men nu verkar det som om jag kommit på varför jag fick ett sådant kraftigt gulstick de första gångerna jag kalibrerade. Under kalibreringsprocessen mäter kalibratorn rumsljuset. När den gjorde det ville den ställa vitpunkten till 5800 K. Detta värde godkände jag. Resultatet blev ett gulstick.

Sedan tände jag fler lampor i rummet och körde kalibreringen en gång till. När kalibreringsprogrammet nu mätte det starkare rumsljuset föreslog den 6500 K som vitpunkt. När jag godkände detta värde fick jag ett mycket bättre resultat. Nu ser färgerna bra ut och jag ser inget färgstick.

Det verkar som om kalibratorn vill ställa in olika vitpunkter beroende på vilken belysning jag har i rummet. I mitt fall resulterade detta emellertid i ett kraftigt gulstick.

Men nu tycks allt vara i sin ordning. Med en vitpunkt på 6500 K så tycks kalibratorn arbeta på rätt sätt.

Så jag är nöjd. :)


Ytterligare en anledning att stänga av funktionen som ställer om skärmen efter rumsbelysningen.

Stefan
 
På mitt företag har vi nu testat ett femtontal olika kalibratorer. Mest har det varit EyeOne Display och Spyder III, men också några ColorMunki och EyeOne Pro. De två senare har genomgående gett bra resultat, men EyeOne Display och SpyderIII:eek:rna har visat ordentligt fel i strax under 50 % av de uppmätta kalibratorerna. Så att det skulle kunna vara något fel på mätaren är inte otroligt.

Stefan

>>Stefohl

Vilken lättnad att få läsa din artikel om problemen med olika kalibratorer svart på vitt!

Vi har krånglat fram och tillbaka i ett par år med var sin Spyder 3:a och aldrig insett vart problemet ligger ("vi" bor 80mil ifrån varandra så det är inte helt enkelt att ställa burkarna bredvid varandra ;o) ). Till slut har vi nu testat båda kalibratorerna (har helt enkelt tagit för givet att dom funkade som dom skulle) på samma skärm/dator och fått klart för oss hur olika dom mäter. Den ena stämmer rätt bra mot utskrifter från både Crimson och egen skrivare med profiler gjorda hos profiler.nu medan den andra drar iväg både i färgtemperatur och färgtoner.

Tycker ni att resultatet av Colormunki och Eye-One Pro kalibratorerna är så pass bra att man vågar köpa någon av dessa utan att behöva vara orolig för att råka ut för samma visa en gång till?

Blir oerhört tacksam för svar/råd!

/Micke
 
Hade en spyder3pro (står numera som bokstöd) men byte till colormunki i samband med fotomässan skillnaden e natt och dag jag rekommenderar starkt att byta till CM
 
Tycker ni att resultatet av Colormunki och Eye-One Pro kalibratorerna är så pass bra att man vågar köpa någon av dessa utan att behöva vara orolig för att råka ut för samma visa en gång till?

Blir oerhört tacksam för svar/råd!

/Micke


Av alla spektrofotometrar vi testat (EyeOne Pro och ColorMunki) så är det bara en som inte fungerar OK. Särskilt om du har en skärm med stort färgomfång så är en spektrofotometer att rekommendera.

Stefan
 
Av alla spektrofotometrar vi testat (EyeOne Pro och ColorMunki) så är det bara en som inte fungerar OK. Särskilt om du har en skärm med stort färgomfång så är en spektrofotometer att rekommendera.

Stefan

Ett svar tydligt som något, stort tack! Lutar åt Colormunki för vår del :eek:)

Följdfrågor ut i etern:

- Någon här som har gjort skrivarprofiler med Colormunki och isf hur blev resultatet?

- Kikade på bl.a. Scandinavian Photo och där finns två versioner av Colormunki, "Photo" och "Design" men blir inte riktigt klok på skillnaden (priset är även detsamma). Någon som kan upplysa vår tillvaro? ;o)

/Micke
 
Ett svar tydligt som något, stort tack! Lutar åt Colormunki för vår del :eek:)

Följdfrågor ut i etern:

- Någon här som har gjort skrivarprofiler med Colormunki och isf hur blev resultatet?

- Kikade på bl.a. Scandinavian Photo och där finns två versioner av Colormunki, "Photo" och "Design" men blir inte riktigt klok på skillnaden (priset är även detsamma). Någon som kan upplysa vår tillvaro? ;o)

/Micke

Jag har gjort skrivarprofiler med den och på normala material är den förvånansvärt bra, trots de få färgrutor som den mäter in. På underligare material (canvas till exempel) blir de inte så lysande.

Skillnaderna mellan Design och Photo är bara mjukvaran. Design är mera inriktad mot att mäta färgprover och sedan översätta dessa till RGB- eller Lab- eller Pantone-värden.

Stefan
 
Det hjälps inte, du är en klippa här i forumen stefan! :eek:) Tack igen för snabbt och sakligt svar!

Betyder detta att man inte kan mäta färgprover i "Photo"-versionen eller är det bara mer begränsat?

Tack igen!

/Micke
 
Har en Spyder 3 Elite, och kalibrerat flera skärmar med den med bra resultat.
Har ingen erfernhet från Pro varianten, men kan Elite vara så mycket bättre?!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar