Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Tozil

Avslutat medlemskap
jag fotar ganska mycket, men nu känner jag att det står stilla.
jag blir snarare sämmre än bättre,
hur gör man för att bota denna ''sjuka''?
jag har ett 50mm 1.8 men det känns inte speciellt skarpt,
kanske är kameran det är fel på (canon 40D)
eller så är det rent av jag :p
hur gör jag för att fotografera skarpare bilder?

jag känner mig vilsen nu ^^

Vet inte om dom syns för icke-betalande medlemmar, men om dom gör det, börja läsa på bland alla artiklar som finns här. Det finns massor att läsa och lära sig. Om du inte kommer åt artiklarna kan du prova låna några böcker om fotografering och bildkomposition. Köp/börja prenumerera på någon fototidning...

Ett annat tips är att kommentera andras bilder. Det har åtminstone varit enormt utvecklande för mitt egna bildseende. Det finns massor med bilder här som man kan analysera och kommentera. Man ska inte låta sig avskräckas av att man är nybörjare, alla kan bilda sig en åsikt om alla bilder man ser. Analysera vad det är som du gillar i vissa bilder och varför andra bilder inte faller dig lika bra i smaken. Varför lämnar vissa bilder dig oberörd och andra inte?

Nu efter ca två-tre månader som amatörfotograf och medlem här på FS (registrerade mig strax innan jag fick min systemkamera), har jag skrivit drygt 80 bildkommentarer och läst nästan alla givande artiklar om fotografering som jag hittat här. Har också läst en hel del blogginlägg. Kunskap föder inspiration och en vilja att bli bättre och bättre. Har också knäppt uppemot 7000 bilder hittills i sommar, men det tar tid innan man lär sig tänka på allt så det blir "second nature" att ställa in kameran rätt för varje exponering. Men med tiden blir man väl bättre, förhoppningsvis... :)

Senast ändrad:
Kanske att fokusera manuellt, AF är inte alltid att lita på. I de flesta fall är också största bländaren, speciellt på ljusstarka objektiv, något mjuk.

Kanske att fokusera manuellt, AF är inte alltid att lita på. I de flesta fall är också största bländaren, speciellt på ljusstarka objektiv, något mjuk.

där har jag ett litet problem, jag har glasögon och kompensationen är inte den bästa, så det osm är suddigt i sökaren kan vara skarpt i bilden, det har hänt mig ett fler tal gånger finns det något bra tips ang detta :)?

Det finns korrektionsinser att sätta i sökaren som er dig mer korrektion än den du får med kamerans standard.

där har jag ett litet problem, jag har glasögon och kompensationen är inte den bästa, så det osm är suddigt i sökaren kan vara skarpt i bilden, det har hänt mig ett fler tal gånger finns det något bra tips ang detta :)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar