Annons

Jag har fastnat i min utveckling

Produkter
(logga in för att koppla)
Bengus skrev:
lånar/bumpar tråden något:

När vet ni att ni tagit en bra bild? Vad är det för kriterier ni känner måste sitta för att en bild ska vara bra?

När man sitter och går igenom sina arkiv fastnar man för några och ratar andra - varför? Vissa är ju enkla att förklara; privat relation, minnen etc - men andra?

Har ni några idee´r?

Då blir det samma/väldanslik frågeställning som i denna nya tråden..
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61166

Där har jag svarat utifrån mina tankar runt frågan..

Jag tror att många svar finns att hitta i hur vi människor ser på bilder.. Bildpsykologin är nog både komplicerad och enkel.
Att greppa de enkla greppen hjälper nog de flesta både till ett mer effektivt bildspråk men också till förståelse om varför man själv gillar det man gillar...

Former, geometri och proportioner är ngr viktiga aspekter som borde vara i fokus när man studerar detta, menar jag.

MVH Niclas,

Bengus skrev:
När vet ni att ni tagit en bra bild?
Kittlar det i maggropen är den bra. All vidare analys efter det är nog bara rationaliseringar av det jag redan känner. Kittlandet är den avsedda effekten, då har jag lyckats skapa den känsla i bilden jag är ute efter.

Men för det mesta behöver bilden ligga och mogna ett tag för att kittlandet skall inträda. De bilder som börjar kittla redan vid första titten är i regel inte heller lika långlivade.

Helt enig med Jim. Men för mig som är väldans intresserad i just mekanismerna i dessa upplevelser (som faktiskt ofta på många plan är riktigt generella!!) kan inte låta bli att plocka isär och analysera vidare, förbi "kittlingen".

Känner du aldrig så Jim, att du vill veta mera för att själv bli mer precis i skapandet?

MVH Niclas, nyfiken;)

Niclasfoto skrev:
Känner du aldrig så Jim, att du vill veta mera för att själv bli mer precis i skapandet?
Absolut, och jag gör det med varje bild för att utvecklas. Annars blir det ju svårt att lära sig upprepa det man tycker är bra. Men analysen kommer alltid efter att jag redan bestämt mig. Den sätter bara ord på känslan.

Motsatsen känns svår för mig att föreställa mig. Man kan ju inte resonera sig fram till om man gillar något eller inte, då reducerar man ju fotografin till något slags regelstyrt maskinarbete.

Ja, sant. Det är farligt att "mekanisera processen för långt". Även om jag är frestad att tillåta mig generalisera utifrån vissa aspekter så tänker jag som följer;)-->

Men samtidigt så menar jag att vi människor på många sätt är rättså "automatiserade" utifrån våra kulturella settings.. Vi blir uppenbart präglade i/av vår värld och detta kombinerat med vår komplexa skapelse så aggerar/existerar vi mer eller mindre lika och olika.

Det är detta som upptar mitt intresse. Vad vi faktiskt kan göra för att effektivisera våra försök med att kommunicera visuellt med andra medmänniskor. Jag är tämligen säker på att lilla jag har hittat många av greppen för att strategiskt peka på ditt eller datt i en bild,, styra delar av betraktarens upplevelse, osv osv..

Låter säkert som skryt för många (får så vara,,) men faktum är att även om processerna är komplicerade och omöjliga att förstå till 100% så är det väldans smart av oss att också ta vara på de enkla greppen som ingen kan förneka fungerar. (men såklart kan och bör det disskuteras;)!

Greppen har jag skrivit tusen ord om här på fs. Många håller jag för mig själv.. många förnekas av andra, många idiotförklaras av många,, det får så vara:)
Det hela hade ju varit NOLL spännande om det kunde bevisas.!

Det är ju därför Gud inte låter sig bevisas, vi hade tvivlat även med bevis och då hade Gud förlorat sin mening och betydelse;)!

MVH Niclas,

Mitt recept är att träffa nya människor och läsa böcker om olika saker som kan ge influenser och inspiration. Nya intressen sporrar oxå till nya typer av bilder. En ny älskarinna skadar inte heller. Just älskarinna som definition på en ny kamera använde Teddy Arni ofta. Detta borde räcka långt för att börja ta nya typer av bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar