Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har en fråga om negativ och upplösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobertE

Ny medlem
Hej!

Jag ska scanna in lite olika bilder från negativ och diabilder. Tanken är att jag ska spara dessa digitalt med en bra upplösning som motsvara negativets upplösning dok får inte bilden bli hur stor som helst i Kb alltså.

Vilken upplösning ska jag scanna in negativ för att kunna skriva ut i:
- A3
- A4
- 10x15cm

Vilken upplösning ska jag scanna in diablider för att kunna skriva ut i:
- A3
- A4
- 10x15cm

Ungefär hur stora kommer bildfilen att bli? Är JPEG ett bra filformat för detta syfte?

Jag kommer snart ätt äga en Cannon CanoScan 9950F scanner.
http://www.canon.se/for_home/produc...d_with_film_scanning/canonscan9950f/index.asp

Tack på förhand

Mvh Robert

Scanna alltid i så hög uppplösning som det är möjligt med scannern.
Du får på det vis bästa kvalitén på bilderna även när du ska ha ut bilderna i mindre format.

/Henri

Om du inte ska efterbehandla bilderna i datorn duger det säkert med att spara dom som jpeg.

Jag har en Epson 4870. Den är likvärdig med Canon-scannern. Då jag scannar negativ använder jag den helautomatiska funktionen och spar alla bilderna som små jpeg-bilder. Jag gör dom så pass stora så att dom ryms på skärmen. Dvs ca 600x800 pixlar. Bra bilder scannar jag i full upplösning och spar i Photoshop-format.

Hur pass bra blir negativscanningen med en flatbädds-scanner? Står nämligen i valet och kvalet mellan en flatbädds-scanner och en filmscanner för att scanna in mina negativ och dia som jag har liggande.

Det blir mycket bättre med en negativscanner.
Ifall du inte har ett behov av att scanna in papper/pappersfoton så finns det ingen nytta i det, förutom det lägre priset.

/Henri

Jag scannar mina nekativ i 4800dpi med 100% skala och sparar dessa i jpeg-format. Hur pass mycket information försvinner om jag sparar bilden som en jpeg och sedan redigerar den och sparar den igen? Storleken blir i jpeg-format ca 2,3Mb och med tiff-format ca 70Mb det är en ganska stor komprimering. Vad tycker ni att jag ska spara bilderna för format? Bilderna ska endast användas för privatbruk och framkallas på digitalväg på max A4 format.

Mvh Robert

Ringde och pratade med Canon suport

Rekommenderade upplösning av Canon:
Dom svarade att det skulle räcka med att scanna in negativet i 100 % med en upplösning av 600dpi för att kunna skriva ut den i A4. Filen bör sparas i okomprimerat utförande.

Dom kunde inte förstå att man ska behöva scanna i högsta upplösning som scannern klarar av (4800dpi).

Mvh Robert

Detdär låter riktigt udda. Man får givetvis bästa kvalite på bilden om du scannar in den i högsta möjliga upplösning. Vill du inte ha så stora bilder så kan du förminska senare.
600dpi låter inte alls som om det räcker för en A4 kopia, från ett negativ.

/Henri

scanna bilden i 300 dpi, ca 1000%. det räcker för
en bra utskrift på A3 det

men filerna kommer ju självklart bli stora, även
om du väljer att komprimera dom till jpg.

Räkneövning

36/300 x 600 = 72

600 dpi på ett 36mm x 24 mm blir 72 dpi när man förstorar till 300

Senast ändrad:
Glöm Canons svar. Det är uppenbarligen "svar på burk" för alla vanliga människor som skannar pappersbilder.

Jag har noll koll på Canonskannern, men få flatbäddar levererar så bra information att skanning vid mer än ca 3000 ppi lönar sig. Jag skulle göra mina egna tester för att avgöra var gränsen går för just din.

jag kan bara fylla i med att nämna att jag har bytt programvara till Silverfast iställer för Canonons egen. Den som Canon leverar är dålig. Scannern är bättre än så.

Visserligen har jag en 9900 men i andra forum har det funnits fel på 9950 som gjort det omöjligt att scanna.

Så, köp inte 9950 innan det finns annan programvara eller så köp en epson i stället alt 9900 med silverfast.

Formeln för inscanning är:

Önskad bildstorlek (i tum) x önskad upplösning / orginalets storlek i tum = Scannerupplösning.

1,4 motsvarar 35mm bredd på negativet.

15cm
6 tum x 250dpi / 1,4 = 1070 dpi

A4 (29,7 cm)
11,88 tum x 250 dpi / 1,4 = 2121 dpi

A3 (42 cm)
16,8 tum x 250 dpi / 1,4 = 3000 dpi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar