Annons

Jag fixar inte snygga svartvita bilder!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej på er.

Suttit nu i två dygn och labbat med photoshop3.

Får till mina färgbilder riktigt bra med hudtoner och det vad gäller porträtt.

Tänkte skapa lite snygga svartvita bilder men det är inte lätt.
Antingen blir de som gråstarr, eller blir det bara skit ;-)

Visst, jag kan göra svartvita bilder, det är inga problem, men tycker inte jag får till det där lilla extra, de ser bara matta och tråkiga ut.

Ingen som har ett bra tips på hur man ska tänka vad gäller svartvita bilder, jag tycker sepia kan vara snyggt på porträtt, men mina blir som
dassiga, speciellt i ansikten.

Tips mottages tacksamt, och har ni ett macro eller ett set med lager tar jag gärna emot dessa ;-)

Har också provat Silver exet pro, plugin för Photoshop, men tycker jag misslyckas med svartvita bilder i alla fall.

Ha det bra.

MVH Julle.

jag är verkligen ingen expert men oftast kör jag helt enkelt med ett gradient. blir oftast helt okej bara att justera kontrasten lite

men det beror ju helt på villka krav man har

Ja, gradient map är bra, sedan kan man ju lägga i en pytte liten sepia toning för att läppa upp det kol gråa.

Jag använder oftast enbart svart/vita konverteringen i ACR alternativt Photoshop, det vill säga de där man kan justera de olika färgerna. Man får dra lite fram och tillbaka för att få bra kontrast i de olika originalfärgerna. Det är i alla fall enda sättet som jag fått att funka bra.

Efter konvertering; kurvor (klassisk S-kurva), skugga och efterbelys samt ev. duotone brukar ge bra tryck.

Jag tycker att den avgörande skillnaden mellan sv-v och färgbilder ligger i bildens kontrast. Sv-v bilder tål oftast mycket högre kontrast och gör dem därför mera dramatiska anser jag. Du har cs3, plåtar du i raw-formatet? Om så är fallet, öppna dina färgbilder (om du vill/behöver konvertera dem) i camera raw via bridge så finns det mycket större möjligheter att snitsa till bilderna så de får ett lite tuffare utseende. Allra bäst är det om du har möjlighet till nyare versionen cs4. Då öppnas ännu fler möjligheter! Med den nyare metoden att bara dra ett verktyg i bilden för att påverka kontrasterna är toppen (i nya cs4/acr). Lycka till!

Ett par konkreta tips på efterbehandling som motverkar "grådassighet", kopierat från min blogg:

Gör en lagerkopia (shift+ctrl+alt+e gör en lagerkopia med samtliga lager ihopslagna), ändra blandningsläge till Mjukt ljus (eng. soft light) och kör filtret Högpass med en radie någonstans mellan 40 och 100. Andra värden kan bli bra för andra bilder. Effekten blir betydligt bättre stuns i mellandagrarna, ungefär som att missbruka oskarp mask med väldigt hög radie, men snyggare.

Från blogginlägg http://www.fotosidan.se/blogs/www/7194.htm

Har använt den tekniken bland annat på den här bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/213570.htm?set=lp

Ett enkelt knep för att få lite sting i mellantonerna är att använda en variant av högpasskärpning, med hög radie på högpassfiltret.

Skapa en ny lagerkopia.
Ändra blandningsläge till "Mjukt Ljus"
Kör filtret "Högpass" med en radie på mellan 50 och 70
Justera effekten med opacitetsregeln, om nödvändigt.
Detta trix funkar lika bra på svartvita bilder som på färgbilder, och dessutom så ökar det på den upplevda skärpan!

Från blogginlägg http://www.fotosidan.se/blogs/www/10127.htm

En annan grej som är lika viktig för alla bilder är att se till att ha en korrekt svart- och vitpunkt. Jag hänvisar till Mikael Pertmanns eminenta artikel på ämnet: http://www.fotosidan.se/cldoc/5312.htm

Personligen använder jag oftast Lightrooms verktyg för konvertering till svartvitt, eftersom det ger bra möjligheter till att styra hur färgerna blandas. Liknande verktyg finns i senare versioner av photoshop. Annars är ju kanalblandaren en klassiker. Googlar man lite på "channel mixer setting portrait" eller liknande så brukar man kunna hitta bra utgångslägen.

Riktigt nice tips, ibland vill man ju verkligen dyka in och pilla runt mer än att bara slänga på gradient map å känna sig nöjd lixom. tack :D

Olle: Visserligen håller jag med dig om att Tri-X är en mycket trevlig film, men ditt inlägg är högst irrelevant i detta forum! "Fotosidans Forum > Bilden i fokus > Bildforum: Bildbearbetning"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar