apersson850
Aktiv medlem
För en banan, som man ändå vet hur den ser ut, spelar det ingen större roll, men hade det varit en tallrik med mat hade jag allt velat se bättre hur den ser ut längre bak också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här har du ett exempel på vad skärpedjupet blir med Canon ef 50 f1,8 med bländaren inställd på just 1,8.
Är det vad du söker?
//M
Hej, du har ju mycket kvar att lära, men det är ju bara roligt
Du kan lära dig om bländare och brännvidder med det objektiv du har. Ställ in kameran på bländarprioritet och testa att fota en tallrik med mat. Testa 18, 24, 35 och 55 mm, samt på varje brännvid bländare 5,6, 8, 11 och 16. Håll fokus på samma ställe. Kolla sedan på bilderna och bestäm själv vilken som är snyggast, fungerar bäst för ditt ändamål. Kräver du kortare skärpedjup får du köpa nytt objektiv enl rekommendationerna ovan.
Fast jag undrar fortfarande: vill TS ha ett kortare skärpedjup = otydligare (suddigare) bakgrund eller menar hon något annat? Vi har utgått från att hon menat det som det är skrivet om man vore insatt i fototerminologi - kanske hon menar något annat?
Jag antar att du menar mig, ja jag vill gärna ha en lite mer oklar bakgrund. Men som sagt jag är relativt ny till fotografering och måste antagligen bara experimentera mer. Det känns så självklart att få en bra bild på ett par minuter, men jag har förstått att det krävs mycket mer haha!
Jag är kanske mer ute efter foton liknande dessa.
http://c3327103.r3.cf0.rackcdn.com/baileys-cream-934370l2.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3756/12063209864_044d9825c9_b.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h167/ditzyspice/tartelette5.png
http://farm3.staticflickr.com/2867/11226262855_16928a73e7_b.jpg
Funkar iofs tämligen dåligt om man ska fota nåt som är längre bort än ~10cm, så det var ingen vidare lösning. Skulle nog säga att en random 50mm f1.8 är en bättre lösning.
Funkar inte alls så.
Mellanringen gör att närgränsen blir bättre och på korta avstånd blir alltid skärpedjupet mindre.
Mellanringar används bara till närbilder, och du kan inte ställa skärpan på oändlighet.
På givet avstånd ändras inget.
Mellanringen flyttar optiken framåt.
Fokuseringen på optiken flyttar optiken tillbaka för att få maten skarp igen.
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag vill tro att suddigheten/oskärpan på bilderna här är till stor del ett verk i Photoshop.
Jag antar att du menar mig, ja jag vill gärna ha en lite mer oklar bakgrund. Men som sagt jag är relativt ny till fotografering och måste antagligen bara experimentera mer. Det känns så självklart att få en bra bild på ett par minuter, men jag har förstått att det krävs mycket mer haha!
Jag skulle börja med att lära mig grunderna i fotografering först, tex moderskeppet har mycket bra kurser för 99 kr/mån. Själv lärde jag mig mycket när jag började med Scott Kelby´s böcker. Sen om det är ju matfotografering du mest är intresserad av, så finns det några böcker som är bra som även tar upp grunderna i fotografering:
Plate to Pixel: Digital Food Photography & Styling
Food Photography: From Snapshots to Great Shots
.Hej!
Jag är student och har fått intresse för fotografering, jag är alltså inte en erfaren fotograf. Jag är mest intresserad av att fota mat, och jag har förstått att det krävs en stor bländare vid just detta ämnet. Jag har en familjekamera som är en Canon E0S 1000D men jag har problem med att få ner skärpedjupet, det "lägsta" jag kan komma är f/5 och ibland f/4. Vill gärna komma mer i f/1,8 f/2 osv. Objektivet jag använder är det som kom med kameran, det är 18-55 mm.
Är det kamerans inställning som hindrar mig från ett lägre skärpedjup, i så fall vad för objektiv ska jag köpa?
Tacksam för svar!
Nu har nog meddelandet gått fram till frågeställaren ändå, men för att undvika förvirring så är det faktiskt så att det finns bara två saker som påverkar skärpedjupet, och den ena inkluderar alla dina tre. De två sakerna är nämligen:
Avbildningsskalan påverkas av ett antal saker. Avståndet till motivet och brännvidden är sådana man tänker på först, men även utskriftens storlek och hur långt från bilden man är när man tittar på den påverkar skärpedjupet. Det är alltså olika skärpedjup i samma bild, utskriven på samma papper, beroende på hur långt från ögat du har den.
- Avbildningsskalan
- Bländaren