Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag brukar inte gråta men efter att ha sett bilderna från Nordossetien...

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Både jag och min fru var tårögda av de dramatiska bilderna och upplösningen av gisslandramat.
Men så är det att vara förälder...

Man behöver ju nog inte vara förälder... hade min första arbetsdag på nyhetsredaktionen efter semestern igår och det blev rivstart med extra sändningar, satellitlänkar och rubbet. Det som nog tär på oss journalister är att vi ser alla bilder - också de som vi aldrig skulle visa i teve... de internationella nyhetsbyråerna sållar inte bort bilder som är för hemska.

Medan man jobbar känner man inte mycket - men så fort arbetsdagen är slut... då behövs det en whiskey eller två för att lugna ner sig.

EDIT: Ja, och mer beklämmande bilder blev det ju idag, sitter på jobbet som bäst. Bilder från sjukhusen och de ryska kameramännens bilder på de döda kaparna var bland det värsta jag sett på länge... Fy fan vikken värld man lever i.

Highweiss skrev:
EDIT: Ja, och mer beklämmande bilder blev det ju idag, sitter på jobbet som bäst. Bilder från sjukhusen och de ryska kameramännens bilder på de döda kaparna var bland det värsta jag sett på länge... Fy fan vikken värld man lever i.

Ingen aning om vad du sett.
Men varför tittar du på bilder som du vet kommer göra dig illamående och som med säkerhet inte kommer gå att trycka i vanlig dagspress?

Vad - av ren nyfikenhet - berörde dig med de bilderna?

Johan Okker skrev:
Ingen aning om vad du sett.
Men varför tittar du på bilder som du vet kommer göra dig illamående och som med säkerhet inte kommer gå att trycka i vanlig dagspress?

Som nyhetschef måste jag ta ställning till vad vi skall visa och vad vi inte skall visa. Vi kan inte hårdcensurera - vår uppgift är ju att beskriva verkligheten. Men samtidigt måste vi ju självklart sålla bland bilderna (inte minst för att vår första sändning kommer direkt efter barnprogrammen...). Därför måste jag se på alla bilder. Comes with the job. Det går inte att sitta och blunda emellanåt.

Vad - av ren nyfikenhet - berörde dig med de bilderna? [/B]

Förstår inte riktigt varför du frågar, svaret borde väl vara rätt uppenbart? Det som berörde mej var det mänskligt lidande. Grymheten. Smärtan. Sorgen. Vreden. Listan kan göras längre.

EDIT: Jag jobbar alltså på teve, inte på tidning. Men hur som helst - man vet inte om man vill se en bild eller inte förrän man sett den...

Highweiss skrev:
Förstår inte riktigt varför du frågar, svaret borde väl vara rätt uppenbart? Det som berörde mej var det mänskligt lidande. Grymheten. Smärtan. Sorgen. Vreden. Listan kan göras längre.

Ja jag blev bara så fundersam när du skrev att bilderna på "kaparna" var så hemska. Kanske missförstod jag dig alldeles.

Du har däremot ingen anledning att börja bli spydig!

Andreas skrev ju även att han kollade bilder från sjukhusen, sen kan man ju tycka att bilderna på döda kaparna är äckliga även om man inte sympatiserar med dom? speciellt spydig va han väll inte?

Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Ja jag blev bara så fundersam när du skrev att bilderna på "kaparna" var så hemska. Kanske missförstod jag dig alldeles.

Bilder på döda människor är alltid hemska - om de sen är "gisslor" eller kapare. Jag är också övertygad om att många av de personer som utför terrordåd idag är utnyttjade och manipulerade. Och det är en tragedi i sig. Att se en sönderskjuten kropp på en 20-årig tjetjen berör, också om peronen i fråga just gjort sej delskylldig till ofattbart lidade.

Du har däremot ingen anledning att börja bli spydig!

Nej, ingen spydighet här - men som jag skrev tycker jag att det är en fråga vars svar faktiskt är rätt uppenbart? Alla bilder från Beslan de senaste dagarna har berört mej och många andra.

Ja man blir ledsen så ledsen att det är svårt att inte gråta. Skall människor behöva uppleva något som detta nej. Nej det skall ingen behöva.

Jern skrev:
Ja man blir ledsen så ledsen att det är svårt att inte gråta. Skall människor behöva uppleva något som detta nej. Nej det skall ingen behöva.

Nej och åter nej.

En liten liten ljusglimt är kanske att ryska staten (enligt vissa uppgifter) kommer att "evakuera" skolbarnen (och deras föräldrar får man anta) samt skolans lärare till nån ort vid Svarta Havet där de skall få ta det lugn och sakta men säkert börja ta upp skolarbetet. Det kan hjälpa barnen att bearbeta det som hänt. Över lag kan man tänka sig att den ryska staten nu är benägen att faktiskt ge (förhoppningsvis tillräkligt) finansiellt stöd åt de överlevande. En ny skola skall stå färdig i Beslan nästa höst.

Å andra sidan torde regionen förbli en krutdurk där det i bästa fall bara är oroligt - i värsta fall fullt krig. En mörk framtid för invånarna i båda fallen. Tyvärr.

EDIT: kanske

Jag är inte så insatt i rysk politik, men borde/skall inte FN/EU göra något. Jag menar någon sanktion eller något mot Putin. Får han hålla på hur som helst.

Jern skrev:
Jag är inte så insatt i rysk politik, men borde/skall inte FN/EU göra något. Jag menar någon sanktion eller något mot Putin. Får han hålla på hur som helst.

Förhållandet mellan EU och Ryssland är nog oerhört besvärligt även om det på ytan ser välfungerande ut. Tror inte att EU vågar drämma näven i bordet och blanda sig i det som Putin ser som Rysslands interna affärer. Vi såg ju Rysslands reaktion när Hollands premiärminister (?) kom med ett vagt uttalande där han inte rakt ut fördömde terroristerna utan ville "vänta och få klarhet i situationen".

Just nu känns det som om Putin har trumfkortet i sin hand och kan gå fram med rätt hård hand i Kaukasus utan att omvärlden beblandar sig - han gjorde snabbt Beslankrisen till en internationell angelägenhet och en del av den internationella kampen mot terrorismen. På kort sikt kan det alltså leda till att omvärlden accepterar hårdare tag i Kaukasus.

Man kan jämföra Ryssland och Beslan med USA och 9/11. Efter 9/11 krävde inte omvärlden att USA skulle göra tvära vändningar i sin politik i Mellanöstern (som var en utlösande faktor till 9/11). Istället ställde man sig bakom USA i kriget i Afghanistan. Samma sak kan hända nu med Ryssland, fast på mindre skala och lägre nivå - att omvärlden alltså låter Putin trappa upp våldet i Kaukasien.

[

Man kan jämföra Ryssland och Beslan med USA och 9/11. Efter 9/11 krävde inte omvärlden att USA skulle göra tvära vändningar i sin politik i Mellanöstern (som var en utlösande faktor till 9/11). Istället ställde man sig bakom USA i kriget i Afghanistan. Samma sak kan hända nu med Ryssland, fast på mindre skala och lägre nivå - att omvärlden alltså låter Putin trappa upp våldet i Kaukasien. [/B][/QUOTE]

Knappast samma sak och absolut inte jämförbart. Ryssland har kört med så hårda tag som går att göra så att omvärlden skulle acceptera en upptrappning om den ens vore möjlig är osannolikt. Tror nog omvärlden och den inhemska opinionen kommer pressa Putin i den här frågan.

Sen om det kommer leda nånstans kanju diskuteras. Man ska inte glömma att detta hänt tidigare. 95 tog tjetjenska förband 1500 gisslan på ett sjukhus i södra ryssland. 150 av gisslan dödades... Detta ledde då till förhandligar mellan Shernomyrdin och Basayev. Men året därpå hände samma sak igen. 2000 i gisslan den gången. Alltså, på östfronten, inte nytt...

Highweiss skrev:
att omvärlden alltså låter Putin trappa upp våldet i Kaukasien.
...vilket i sin tur kommer att skapa fler terrorister, vilket i sin tur kommer att skapa fler terrordåd, vilket i sin tur skapar fler oskyldigt döda....

Charlie_K skrev:

Knappast samma sak och absolut inte jämförbart.

Jag tycker nog att det kan kan fungera som en förklarande jämförelse för att bättre åskådliggöra situationen som jag ser den. Alltså hur omvärlden förhåller sig mot ett land som blivit utsatt för en stor terrorattack. Men USA:s MÖ-politik och Rysslands Tjetjenienpolitik är två skillda saker, det alldeles klart.

Ryssland har kört med så hårda tag som går att göra så att omvärlden skulle acceptera en upptrappning om den ens vore möjlig är osannolikt. Tror nog omvärlden och den inhemska opinionen kommer pressa Putin i den här frågan.

Ryssland har inte kört på full växel i Tjetjenien på länge. Det är länge sen det förkommit regelrätta strider. Under kortare perioder har Ryssland trappat upp sina säkerhetsoperationer, nu senast under valet. Jag kan väl tänka mej att Ryssland som en reaktion på Beslankrisen kommer att förstärka sina trupper i regionen. Dessutom kommer man i mån av möjlighet (alltså om underrättelseuppgifterna bara räcker till) att börja göra räder mot misstänkta terrorister inne i Tjetjenien. Omvärldens opinion har inte heller tidigare spelat någon avgörande roll. Den inhemska opinionen däremot är intressant - man kan ju hoppas på att en majoritet av ryssarna så småningom börjar fråga sej om det här är ett pris värt att betala för att hålla Tjetjenien. Dessvärre torde Kreml nog vara beredd att betala ett mycket högt pris för Tjetjenien - den allmänna uppfattningen är ju att ett självständigt Tjetjenien skulle leda till en domioeffekt som skulle splittra Ryssland av idag.

Sen om det kommer leda nånstans kan ju diskuteras. Man ska inte glömma att detta hänt tidigare. 95 tog tjetjenska förband 1500 gisslan på ett sjukhus i södra ryssland. 150 av gisslan dödades... Detta ledde då till förhandligar mellan Shernomyrdin och Basayev. Men året därpå hände samma sak igen. 2000 i gisslan den gången. Alltså, på östfronten, inte nytt...

Nä, verkligen inget nytt... *suck* Det är ju en väldigt intressant region med en synnerligen blodig historia. Har några böcker hemma om regionen som jag inte läst - går ofta i spinn bland amazons begagnade böcker. Köper böcker som sammanfattar ett lands eller en regiones historia... men sen hamnar dom längst underst i högen av böcker och väntar på sin tur. Kanske dom får hoppa upp några steg nu... :)

Vad händer om Putin släpper taget om dom staterna som vill bli fria från gamla USSR? Vad är Putin rädd för?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar