ANNONS
Annons

Jag blir vansinnig! Kraschande dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
I Januari i år bygde jag en ny dator, för att min laptop är omöjlig att retuschera bilder på, tack vare att den kraschar (ingen blåskärm, bara "poff" och så bootskärmen) när jag jobbar med photoshop. Framförallt så händer det när jag målar antingen direkt i bilden eller i lagermasker.

Problemet är bara att min nya stationära dator gör precis likadant! Jag sitter och jobbar i lugn och ro, så klickar den bara till, skärmen blir svart, och så kommer bootscreenen. Ikväll har det hänt 4-5 gånger bara på en timme! Jag blir fullkomligt skogstokig och är fanimig på vippen att slänga ut datorjäveln från balkongen.

Jag kan inte fatta vad det beror på..ett tag trodde jag att det var min Wacom Intous3 som det var fel på, men efter en ordentlig testkörning av den på en annan dator så kan jag utesluta den som felkälla.

I min stationära dator sitter det en sån Intel Core2 Duo E6600, 4GB RAM, och en massa hårddiskar och skit. Kör två externa Maxtor OneTouch III 600GB, samt en sån här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323076

Någon som har en susning vad det kan vara som är fel?

Jag måste lösa det här problemet innan jag blir tokig

Värmeskydd som aktiveras?
Kraftaggregat som inte orkar med?

Nästa gång det händer, tryck DEL och försök navigera dig fram till övervakningsfunktionerna i BIOS och se vad du har för processortemperatur/moderkortstemperatur.

Har du mycket damm i datorn?

Har du ZoneAlarm Pro installerat?

För några år sen i samband med en "normal" programvaruuppdatering över nätet sänkte ZoneAlarm Pro oförklarligt min Windows 2000-installation, det blev blåskärm i ett i ett även på en nyominstallerad dator.

Sedan dess använder jag andra mjukvarubrandväggar.

Nu har du väl knappast Windows 2000 i en dator du byggde i januari, men det kan ändå vara ett uppslag.

Lite omständigt, men prova att dra ut minneskapslarna och testa en och en. Det kan vara en kapsel som spökar. Andra bovar grafikkortet, glappkontakt? Kan t.o.m vara processorn som flippar.

Har temperaturövervakning av samtliga diskar, processor, ram och grafikkort, och temperaturerna är normala.

Nätagget är en värsting, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, men det är en sån där modell med grymt bra kylning (1x120mm och en 80mm fläkt), modulära kablar och hög effekt, så den borde inte knäa.

Inte mycket damm i datorn heller..tror inte det beror på överhettning av någon komponent.

Glömde att skriva att jag kör XP sp2 32-bitars. (genuin), och AVG free edition antivirus

Jeppe skrev:
Lite omständigt, men prova att dra ut minneskapslarna och testa en och en. Det kan vara en kapsel som spökar. Andra bovar grafikkortet, glappkontakt? Kan t.o.m vara processorn som flippar.

Det kanske är vad som måste till för att hitta problemet..ska börja med att kolla ramminnet samt lossa grafikkortet och sätta tillbaka det igen

Men Walle har väl (om jag förstår det hela rätt) samma problem på två olika datorer?

Känns inte det som att det är ett program (som finns installerat i båda datorerna) som spökar?

Det finns ju vissa program som är samma på båda, PS CS2, CS3, drivrutiner till maxtordiskarna, drivrutiner till Wacom-brädan, och kanske eventuellt nåt mer.

Men jag har läst att min laptop ska vara känd för att krascha med PS, det är en HP Pavilion ZD7000

Men att min nya "värsting" gör det övergår mitt förstånd

Låter inte som ett mjukvarubaserat fel. Kolla i loggboken som ligger i kontrollpaelen > admin.verktyg, för att se om det rapporteras in något fel/avbrott.

...och nu läste jag lite noggrannare.. Händer det alltså bara? när du målar med wacombrädan?

Jag tror det har hänt några gånger när jag har använt musen, men allra oftast så är det när jag sitter med brädan. Men jag har testkört den intensivt på en annan dator, på CS2, utan att jag lyckades framkalla någon krash.

Ska kolla loggen

det var en massa entries i loggen, men bara några som är fel..efter nästa krasch ska jag gå direkt in i loggen och se om ett nytt fel har dykt upp

Jag har samma problem. Oftast rör det sig dock endast om två ggr i veckan. Börjat nu på sistone, så jag misstänker att det är något program jag installerat. Möjlighet finns även att det är mitt windows, som jag själv skräddarsytt. Men den har inte betett sig så innan.

kan vara nätagget, prova att belasta datorn hård via prime eller annt "inbränningsprogram"

kolla även spänningarna, fluktuerar dessa så...

Föreslår att du börjar från grunden, d.v.s. uppdatera till senaste bios, drivrutiner för ljud och grafikkort samt moderkortets chipsset. Sen kan du pröva dessa 2; Speedfan för kontroll av temperaturer, fläktvarv, S.M.A.R.T. kontroll av diskarna samt idientifiering av minnena. Och ett minnes test program som Memtest86 som du bränner på en CD och sedan botar upp för testkörning.

Tar du dig igenom allt utan att finna fel så är det sannolikt ditt operativsystem eller annan mjukvara som är igång som dödar datorn.

Spybot - Search and Destroy hittar maskar och annat skit som antivirusprogrammen missar. Kontrollera även vad som startar på din dator med AutoRuns tillsammans med vad som är igång med Process Explorer som är mycket mer informativt än vanliga aktivitetshanteraren i Windows. inaktivera alla icke nödvändiga tjänster och högerklicka, välj "Search online" på de du är osäker på.

Lycka till!
Håkan

Liknande hände mig, när jag bytte RAM-minne i burken. Tog bort det minnet som fanns från början och satte i två nya. Då dog datorn lite då och då.. bara poff :(
Men när jag tog ut dom två nya minnena och satte tillbaka det gamla, och ett av dom nya, så funka det perfekt.. Kanske ditt RAM strular för dig med?

Minnes problem nästan garanterat

Det finns ett program som heter memtest som du kan köra på din dator. Det körs i "dos" gör en sökning på google så kan du hitta det. Fick rådet från dustin att göra så då jag hade problem med min dator. Detta belastar minnet hårt för att se om det är OK.

Håkan: allt är uppdaterat till absolut senaste version. Temperaturer och fläktvarvtal har jag kontroll på dels via min externa fan controller, och dels via programvaran som följde med moderkortet.

Jag har en version av winPE, kallad miniPE, på en disk som har fulla versioner av otroligt många datorunderhållsprogram, har kört Spybot, adaware, och två-tre andra liknande program. Alla onödiga processer är nedstängda i optimerinssyfte. Memtest har jag kört, med gott resultat.

Nu verkar det ha "löst" sig..hittade nånstans på nätet om att om man har problem med att datorn stänger ner sig så kan man avaktivera photoshops extensions..man lägger bara till ett ~ i mappnamnet Extensions. Där ligger stödfiler för FastCore, MMX och Multiprocessor..har kört så några timmar nu utan krasch, men med ett slött PS istället :(

Enligt artikeln jag hittade så ska problemet bero på att vissa moderkort får ett elfel när data slussas mellan processorn och ramminnet under en viss tid. En "lösning" var att avvaktivera extensions. Men det löser ju inte problemet egentligen, det är bara en väg förbi det, som medför ett onödigt långsamt photoshop.

Det märkliga är ju att den _aldrig_ krashar när jag t.ex. kör filter, eller andra dataintensiva pryttlar, utan endast när jag "målar" i bilden eller i en lagermask..det kan väl inte slussa mycket data mellan processorn och ramminnet jämfört med lite mer processorintensiva processer?

Eftersom du hittat närmare orsaken kanske det är dags för "reverse engineering"? Leta lite med google, t.ex. efter problem med senaste drivrutinerna för grafikkortet+PS, tillverkaren av kortet eller Ati/Nvidia bör isf. ha något om det. Och var senaste bios installerad redan då felen började, kanske en nedgradering till tidigare bios version förändrar dataflödet som du skrev om?

Jag förutsätter att det är XP 32-bitars, så en annan sak som kan vara värt att pröva är att ta ur 1Gb av rammninnet. Finns ett adresseringsproblem med vissa minnen/32 bitars Windows som gör att man "slår i taket" på 4Gb gränsen. Fortsätter det (stoppa i minnena igen) så pröva med att läga in växeln " /3GB " i filen boot.ini genom att kopiera din liknande rad under [operatin systems]. Ser ut ungefär så här; multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Och lägg till /3GB på slutet. Då får du 2 alternativ vid start. Varför jag vill du ska pröva kan du läsa här för utan /3GB växeln så adresseras endast 2GB till virtuellt adressområde för processer och applikationer, oavsett total mängd RAM. Du bör använda denna växel jämnt med dinna 4 Gb.

mvh
Håkan

Tack för din input Håkan. Jag har redan testat att plocka ur ett ramminne (har testat att plocka ur samtliga, en i taget), och använder /3GB-växeln sen jag bygde datorn.

Men som sagt, enligt adobe så är det ett känt problem, som beror på felaktigheter i vissa moderkort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar