Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag blir så trötter....

Produkter
(logga in för att koppla)

Shonas

Aktiv medlem
Hej på er igen....

Jag hade ju bestämt mig för att köpa en S2 och allt var så perfekt ordnat med en kille som bor i usa och skulle komma till Sverige och jobba i sommar. Av alla foruminlägg jag läst så skall detta kunnat fungera utan några som helst problem. Jag har pratat med Fuji och de sa att det var okej med garantin om man hade alla kvitton och nr och underskrifter från affären ifråga.

När jag väl började leta på nätet så hittade jag en massa billigt överallt och några som var lite dyrare precis som här i Sverige. När jag gick in och skulle beställa kameran på dessa billigare ställen så fanns dom inte hemma och gick inte få tag på.

På B&H ni rekomenderar ligger kameran på ca $ 2.199 och kursen står nu i ca 7.85 blir 17,300:- utan tull och frakt som jag hoppas jag slipper. Men på digicom.nu tar man 20.000:- för S2 här inom landets gränser. Jag kan väl tänka mig att jag inte får den uppbackning man vill ha när man köpt den på ett sådant ställe, men detta är ju inte billiga saker. Kalasställena som Hegethorn och Scandinavian tar runt 22.000:-. Det jag funderar på är om det är lönt att köpa den utan uppbackning, svårare med garantin och min engelska tillåter inga större utsvävningar i orden när det gäller att läsa instruktionsboken.

Så det väl blir ialla fall till slut att köpa kameran för en större slant än vad jag hade i min plan från början. Men så är det med allting att det blir dyrare än vad man tänkt sig från början.

Eller?... har någon ett avgörande tips....En del har pratat om att man slipper någon slags skatt i andra delstater...stämmer detta?......eller så kommer ni med rådet att handla på det gamla hedliga sättet genom att gå till affären direkt som man känner till och har handlat av tidigare?

Men kameran skall vara i min ägo till senast midsommar i vilket fall som helst om jag så skall GÅ och hämta den..... minneskortet blir desto mindre.....

snälla hjälp mig vänner....vill ju vara som er.....digitala ju....

ha en skön helg.....

Jonas....
 
fråga killen som brukar annonsera i Foto om billiga Nikon och Canon-utrustningar... han kan kanske hjälpa dig med dina önskemål.. han verka ha kraftiga "försänkningar" p.g av att han tar hem dem i större antal från USA. .. jag har själv handlat från Adorama i NY med då har vänner gjort det åt mig endast NY skatt betalades då.
 
Hej

köp den i Sverige för höge farao... den är värd mer om du säljer den i andrahand som svensk såld och ovärdeligt om grejorna går sönder. Ett samtal till företaget i Sverige och du får med all säkerhet adekvat hjälp. Faktabaserat påstående.. nej.. men en praktisk realitet.. kanske, eller hur!

Jag strövade för några år sedan omkring på Manhattan och besökte ett antal elektronik affärer.. gosse, vilka skojare det var hela högen.. skulle ALDRIG falla mig in att beställa från staterna...

På tal om S2.. jag har sålt min och köper en D100 istället. Du kanske undrar varför? Man har sänkt priset på D100 och detta gör kameran riktigt attraktiv. Detta tillsammans med att det finns ett vertikalgrepp, avsevärt bättre batterikapacitet, mycket bättre programvara samt mindre minneskrävande RAW format gjorde att jag nu alltså byter.

S2 levererar mycket bra jpg filer ur kameran och har bra blixtfunktion, i dessa avseenden bättre än både D100 o 10d men använder man D100 i raw-läge är läget det omvända då D100 har aningen bättre dynamisk omfång och lika bra skärpa som kombatanterna.

Bruset är högre med D100 än både 10d och S2 men detta gäller endast vi sällsynta situationer, ex lång exponering, och bruset från D100 är dessutom mera filmlikt är ex 10d, som är mångfärgat, varför det stör mindre.

Så, jag beställde en D100, verikalgrepp och Nikon Capture från Bkörns Foto Video häromdagen. S2 var enkelt att sälja då den var svensksåld ;-)

Med vänlig hälsning
Johan
 
Tack det fick mig på andra tankar.....jag får väl handla här då trots allt......men det gör lite ont...

Men snälla ni? nu blir jag ju fundersam igen........vilken man skall ha...... vertikalgrepp och ny blixt och program??......har ju SB28 och den funkar ju inte har jag ju fått reda på av er tidigare.....Men visst den har ett bra pris......En annan fråga då?....Som ni ser har jag inga bilder upplagda eller något sånt och kan inte photoshop, men kan jag ta "vanliga" bilder utan att labba med dom i "raw" format.för att kanske lära mig med tiden.eller i jpeg då. för att bara lägga in på cd eller beställa kort ....men jag har kommit fram hur man ändrar kurvor och annat men mer är det inte...... varför skall allt vara så svårt för?... hoppas ni fattar vad jag menar....

så kommer jag verkligen klara av en sådan här kamera? och vad gör man med etta programet?... vill ju lära mig......

Jonas den dumme
 
För några veckor sedan hade YFO i Göteborg en S2 som legat i montern ett tag och var något av ett "demo-ex" men såg helt oanvänd ut. Man kanske kan ringa och fråga vad de skall ha, de verkade berädda att diskutera priset. Kanske speciellt nu med både Nikon på väg ner och 10d.
Själv väntar jag fortfarande förtvivlat på min beställda 10d...
Lycka till!
 
Hej

en digital system kamera är inte helt lätt att lära sig. Betvivlar du att du har viljan, orken, tiden eller andra orsaker så tycker jag att du skall titta på en enklare digital kamera annars blir du besviken.

Det finns en hel del med D100, S2 o 10d ägare som tycker att kamerorna fungerar sämre än deras tidigare P&S kameror.. de slänger dessutom på billiga skräpgluggar typ 10x zoomar o liknande och skäller sedan på mjuka bilder och liknande.

Se till att du har en optik budget som svarar upp mot husets kvaliteter annars kan du lika gärna välja en billigare kamera!

S2 är hyfsat enkel att få bra resultat från men skall du krama musten ur den digitala original bilden så krävs det en hel del arbete.

D100 är nog aningen mer komplicerad då antalet ändringsbara parametrar än fler än till S2 kameran, detta gäller både i kameran såväl i Nikon Capture sw som används för digital framkallning. Det var delvis varför jag byter system då jag vill kunna påverka än mer i de olika stegen.

och vertikalgreppet... läs här..

http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/nikon_d100_pg3a.html

Med vänlig hälsning
Johan


Shonas skrev:
Tack det fick mig på andra tankar.....jag får väl handla här då trots allt......men det gör lite ont...

Men snälla ni? nu blir jag ju fundersam igen........vilken man skall ha...... vertikalgrepp och ny blixt och program??......har ju SB28 och den funkar ju inte har jag ju fått reda på av er tidigare.....Men visst den har ett bra pris......En annan fråga då?....Som ni ser har jag inga bilder upplagda eller något sånt och kan inte photoshop, men kan jag ta "vanliga" bilder utan att labba med dom i "raw" format.för att kanske lära mig med tiden.eller i jpeg då. för att bara lägga in på cd eller beställa kort ....men jag har kommit fram hur man ändrar kurvor och annat men mer är det inte...... varför skall allt vara så svårt för?... hoppas ni fattar vad jag menar....

så kommer jag verkligen klara av en sådan här kamera? och vad gör man med etta programet?... vill ju lära mig......

Jonas den dumme
 
Tack Johan...

Jag har 50mm 1,8 och 80/200 2,8 och ett 28/105 och SB 28. Jo jag har förstått att det är lite klurigt, men jag skall lära mig detta. Det är ju så tråkigt att man hela tiden måste läsa sig till allting och hela tiden ta till er hjälp..... Men jag skall lyckas....Det kanske är lite lättare med S2an ialla faller men än vilken kamera jag väljer så blir det nog bra i slutet hoppas jag....

Jag måste gå någon kurs eller nåt....

Tack igen

Jonas...
 
Jag tycker inte att det är någon större skillnad på digital eller analog fotografering. Man behöver inte vara en expert på alla funktioner i kameran. Kör man i "RAW"-format och exponerar rätt så har man ett "digitalt negativ" som man kan (men man måste inte) efterbehandla i t.ex Photoshop.

Vidare så håller jag inte med om att butiker som B&H kan klassas som oseriösa. Men att tro att man kan göra fynd på Manhattan i butiker med blinkande lampor och neonskyltar eller på suspekta WEB-shoppar är ju något helt annat. Risken att luras att köpa extra tillbehör eller dyr frakt är ju garanterad. Alla fynd kommer givetvis att vara restade och istället erbjuds "privsärda" alternativ. Ett råd: Spring!!!

Till sist vill jag påpeka att det inte bara är ägare av P&S-kameror som upplever att de digitala bilderna inte håller samma skärpa som motsvarande utrustning gjorde i analogvärlden. Själv äger jag en 10D och har upplevt bilderna som mindre skarpa än med mitt analoga hus. Men mina tester med finare "L"-optik visade att det gjorde en jäkla mycket större skillnad än att byta fotograf!!! Kommer således att snarast köpa "L"-optik. Gissa var? På Manhattan såklart! :)

Summering:
-Var inte rädd för det digitala.
-Köp grejor i den butik som du har förtroende för
-Skaffa så bra optik du kan
 
Det låter gott att jag kan börja fotografera lite smått och för att senare börja fixa med photoshop och annat när man börjar bli varm......

Men att välja modell är svårt jag jag läser på överallt om att välja modell ena modellen har batterigrepp, och en ny blixt man måste köpa och ett program och den andra är lite billigare utan.......

Jag lägger ner mera tid på detta än när jag försökte bli av med oskulden för många år sen.....

Jonas.........
 
MOMS....

Hej. kommer in sent här men är det någon som vet hur det är med momsen i USA, har dom en lägre procentsats så får väll man betala "mellanskilnaden" UPP till våran moms...??

Själv köpte jag en sb80dx blixt i thailand för 2400kr..... och 70-2002,8D afs vr kunde jag få för 15900kr, tror ni att man skulle vilja haft lite extra pengar på kontot.... Skall tillägas att Thailand har en momssats på 7%.

Nikon har ju en worldwide garanti på alla sina grejer så det spelar ingen roll vart man köpt dom, vet inte hur det är med Fuji.

William
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.