Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag behöver vägledning

Produkter
(logga in för att koppla)

melker2001

Aktiv medlem
Jag var här om dagen ute i skogen och fotade Midnattsolsrallyt och som vanligt läggs bilderna från tävlingarna ut på www.motorsportfoto.se och till min förvåning så kommer denna mail till mig.

"Hej, såg Dina fina bilder på nätet. Vi samarbetar med en del fotografer, som vi gett rätten till att sälja bilder ifrån rallyt, är
Du bland dem? "
Hittar inte Ditt namn vid en hastig sökning.
Hör av Dig!
MVH
Olle S
-----------------------------------------
Midnattssolsrallyt - [email protected]

Har dom rätt att förbjuda mig att sälja bilderna jag fotade i skogen?

exempel på bild http://www.motorsportfoto.se/view_im.php?i_id=771


// Håkan
 
Christian skrev.

De kanske vill samarbeta?



Jo det är så jag ser det men om inte tanken är att sammarbeta vilka regler gäller?

// Håkan
 
Han skrev ju
"Hej, såg Dina fina bilder på nätet. Vi samarbetar med en del fotografer, som vi gett rätten till att sälja bilder ifrån rallyt, är
Du bland dem?"
Han ifrågasätter alltså om de har givit honom rätten att sälja bilder från rallyt. Hur skulle de kunna äga rätten till bilder som är tagna på allmän plats är min fråga?
 
Var det någon form av inträde till detta evenemang med någon text om fotoförbud på biljetten? Inhängnat privat område med fotoförbud?
 
Jag var och fotade på en etapp av tävlingen. Det vart inget inträde där, och inget fotoförbud vad jag kunde se.

Har inte fått något mail än, men så fick jag iofs inga vidare bilder från det stället jag stod på heller.

Vilken etapp är dina bilder ifrån?

Lite bilder: www.carlssonfoto.se/port_midnatt
 
Ingen kan förbjuda dig att sälja bilderna eller på annat sätt använda bilderna. De verkar inte ha koll.

Det finns inget sätt att hindra folk att sälja sina bilder. Däremot kan man hindra folk att fotografera, men på en rallytävling i skogen är det omöjligt.
 
Andreas Carlsson (andreasc89) skrev:
Jag var och fotade på en etapp av tävlingen.
Det vart inget inträde där, och inget fotoförbud vad jag kunde se.

Har inte fått något mail än, men så fick jag iofs inga vidare bilder från det stället jag stod på heller.

Vilken etapp är dina bilder ifrån?

Lite bilder: www.carlssonfoto.se/port_midnatt Bilderna är från SS13 i Söderhamn.
 
Varför inte bara svara "Nej, jag var där privat", vill dom ha kontroll över bilderna, kan du ju sälja dom.
 
David G skrev:
Varför inte bara svara "Nej, jag var där privat", vill dom ha kontroll över bilderna, kan du ju sälja dom.

Kontroll över bilderna kommer dom aldrig att ha !
Det är helt åt hållet fotografen(Håkan) som bestämmer över bilderna och det kan ingen ändra på.
Man säljer bara rätten att använda en kopia.
 
Håkan:
Jag skulle maila dom "Jag förstod inte frågeställningen", och be dom utveckla sig...

Kommer dom sen med negativa ("du får inte blablabla...")tongångar så hänvisa lagen.

Hoppas att dom vill samarbeta.
 
Jag har svarat vänligt och frågat vad det innebär att vara en av dom men samtidigt påvisat att det är jag som själv bestämmer över bilderna och att dom aldrig kan ge eller ta sig rättigheter över andras bilder.

// Håkan
 
Kikade in på Midnatssolsrallyts hemsida. De har ett antal fotografer knutna till sig vars bilder de presenterar på hemsidan med uppgift om var/hur man kan köpa bildexemplar. Förmodligen tar de betalt av de fotograferna för att visa deras bilder på hemsidan och göra reklam för dem. De vill nog ha dig med som fotograf på hemsidan och då får du betala en slant till dom samtidigt som de gör reklam för dina bilder och talar om för folk hur de ska köpa dom av dig. Krångligare än så tror jag inte det är och mejlet till dig var ju inte direkt klarläggande om vad de menade?
 
Men samtidigt talar de om att bilderna ägs av styrgruppen för Midnattsolrallyt via Trinod AB, så det är lite mysko ändå?
 
Det enkaste vore väl att maila och fråga vad dom menar? Den här typen av spekulationer kan iofs vara kul om man tycker om dem, men ganska meningslösa om man inte vet vad dom menar. Han kanske bara helt enkelt gillade dina bilder och söker kontakt för att kolla om du är intresserad av att eventuellt kunna nå ut och sälja lite bilder. Alla har inte ont uppsåt bara för att dom kanske uttrycker sig lite konstigt.
 
[Alf Johansson (alf109) skrev.
Det enkaste vore väl att maila och fråga vad dom menar? Den här typen av spekulationer kan iofs vara kul om man tycker om dem, men ganska meningslösa om man inte vet vad dom menar. Han kanske bara helt enkelt gillade dina bilder och söker kontakt för att kolla om du är intresserad av att eventuellt kunna nå ut och sälja lite bilder. Alla har inte ont uppsåt bara för att dom kanske uttrycker sig lite konstigt.



Så kan det vara Alf J och jag väntar på svar med alla kanaler öppna.

// Håkan
 
Don Ricardo skrev:
Kontroll över bilderna kommer dom aldrig att ha !
Det är helt åt hållet fotografen(Håkan) som bestämmer över bilderna och det kan ingen ändra på.
Man säljer bara rätten att använda en kopia.

Menar du att man aldrig kan sälja eller gebort alla sina rättigheter till en bild? hur blir det om man säljer sina negativ? jag menar, tänk om man inte vill vara ägare till en bild, eller också om nån betalar bra.
 
David G skrev:
Menar du att man aldrig kan sälja eller gebort alla sina rättigheter till en bild? hur blir det om man säljer sina negativ? jag menar, tänk om man inte vill vara ägare till en bild, eller också om nån betalar bra.

Visst kan man sälja sina ekonomiska rättigheter fullständigt. Men ingen kan tvinga sig till dem mot fotografens vilja. Det händer att artister försöker få fotografer att avskriva sig sina ekonomiska rättigheter, men då brukar fotograferna vägra att fotografera.

Det går alltså inte att säga "Vi arrangerar detta och äger alla rättigheter till bilderna".

Den ideella rätten kan man inte avtala bort. Det innebär en rätt att stå som upphovsman och att få vägra att en bild publiceras i vissa sammanhang som kan skada fotografens anseende.

Är man anställd fotograf äger arbetsgivaren den ekonomiska rätten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.