Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag är sur

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnel

Aktiv medlem
Riktigt ordentligt sur!
Först försvann möjligheten till albumkommentarer, vilket jag sörjde mycket över, eftersom jag gillade att göra små bildalbum med tillhörande berättelser. Nu har även möjligheten att skapa nya kritikalbum försvunnit, vilket för mig har blivit till "droppen" som gör att jag överväger att lämna Fotosidan! Motargumentet att det finns utställningsalbum saknar för min del betydelse, då det för mig inte alls är samma sak som kritikalbum. Jag vill både kunna ge och ta emot såväl albumkommentarer som kritik på varje enskild bild. Nyheten med pooler tilltalar mig inte alls och jag ser ingen vits med dem, samma bilder finns på flera ställen och det skapar bara rörighet. Det enda som för mig varit positivt med senaste förändringsomgången är möjligheten att numera kunna lägga ut 400 bilder, men så som utvecklingen nu ter sig så kommer jag att lägga samtliga 400 bilder i portfolion, enda stället där jag fortfarande kan göra album.
Det jag vill uppnå med min sura skrivelse är förstås att jag ska återfå möjligheten att skapa nya kritikalbum! För annars blir ju konsekvensen den att jag slutar med att lägga ut kritikbilder och därmed också slutar kommentera andras bilder och det var väl inte riktigt det som var meningen med bildpoolernas införande, dvs att bildkommenterandet skulle minska?

Jag håller med dig Gunnel om att det blivit "rörigare" i och med införandet av pooler! Att det finns specialpooler är en sak, men detta med bildkritik är bara förvirrande.

Men skapa nya album kan vi ju göra; det är bara det att de vanliga albumen nu heter just Vanligt album i stället för Kritikalbum. Och de går att använda precis som förut, ge och få kritik på enstaka bilder.

Och om man väljer Alla nya bilder i menyn ser man alla nya bilder och inte bara de som lagts i pooler.

Så jag har fortsatt som förut.

Och rörigheten - svåröverskådligheten beror väl också på att bildinströmningen nu är mycket större.

Men ... alla vanliga bilder man kryssat i "Kan kommenteras på" kan också kommenteras, precis som förut. Enda skillnaden, förutom namnet, är att man inte kan betygsätta dem.

Om detta skall kallas bildkritik eller bildkommentarer är mer en nyansfråga; idéen med "nya" Bildkritik (och som vi tänkte när vi startade Fotosidan) är att man just begär hård men rättvis kritik i ordets rätta mening - kommentarer är mer "den var snygg!" odyl. Det är väl rätt tydligt att allt som laddats upp i Bildkritik inte har varit sådant men egentligen velat ha "riktig" kritik på. Men kommentarer gillar ju alla att få.

Vill man inte jobba med pooler så slipper man, det ökar ju sannolikheten att en viss bild man speciellt vill ha kritik på just nu också syns som sådan då bildinflödet är markant mindre i Bildkritik.

Det är dock möjligt att vi skall strypa bildinflödet igen mer till Vanliga album, för dem som vill scanna hela inflödet.

Jag tycker att pool-systemet är toppen och håller inte alls med om dom negativa kommentarerna som sagts här tidigare.

Problemet med "skräpbilder" blev verkligen det som drog ned hela bildkritiksystemet. Det kom konstant en så stor mängd bilder, många la upp många samtidigt, massor var inga seriösa bilder ens, så det funkade inte tillslut.

Flödet har verkligen minskat sen pool-systemet kom och det är en bra sak.
Sen idén med specialpooler är också mycket bra, jag saknar bara lite fler specialpooler och större intresse för dem.

Sen tror jag att det vore bra om "Alla nya bilder" länken på höger sida försvann, det verkar vara många som blir förvirrade av den. Räcker med att man kan se alla nya kritikbilder där och sen gå in via top-menyn ifall man verkligen vill se ALLA nya bilder.

/Henri

Tror nog man får vara beredd på en viss inlärningsperiod med de nya rutinerna i och för sig, men även jag som flera andra tydligen har märkt en betydlig nedgång på antalet kommentarer/kritik på bilder. Nu får man några kommenatarer direkt efter att bilden är inlagd men sedan dör det ut väldigt fort. Kan kanske vara ett tecken på att folk inte besöker poolerna lika mycket som de gamla kritikalbumen.

Men visst är det positivt om nivån höjs bland bilderna. tror nog ändå på poolsystemet i längden.

Mange

Det jag inte förstår är varför det skulle vara på det sättet; alla ens bilder kan ju fortfarande kommenteras (att det heter Vanligt album istället för Bildkritik som albumtyp är ju mer en "intern" term för albumägaren). Alla ens bilder och album som är publicerade hittar man via profilen precis som förut; har man en aktiv närvaro på Fotosidan och kommenterar andras så ser jag inte varför det skulle skilja sig mot förut - ens bilder kan ju hittas och ses precis som förut vid besök på medlemsprofilsidan tex?

Lyckligtvis visar också statistiken på att det faktiskt kommenteras mer nu sedan vi införde poolerna den 18 september - det gick utför ett tag efteråt men det verkar ha återhämtat sig väl:

http://www.fotosidan.se/statistics/ctime.htm?object=rating&interval=day&last=60&lastinterval=day&q=

mange78 skrev:
men även jag som flera andra tydligen har märkt en betydlig nedgång på antalet kommentarer/kritik på bilder

Mange

Jag upplever det som tvärtom. De bilder jag har lagt upp i Bildkritikpoolen har snabbt fått bra (och flera) kommentarer, och flera av dessa kommentarer har varit konstruktiva och direkt pekat på alternativa (och bättre) sätt att ta bilden jag visat upp på. Funkar bra för min del.

mvh Bent

clindh skrev:

Lyckligtvis visar också statistiken på att det faktiskt kommenteras mer nu sedan vi införde poolerna den 18 september - det gick utför ett tag efteråt men det verkar ha återhämtat sig väl:

http://www.fotosidan.se/statistics/ctime.htm?object=rating&interval=day&last=60&lastinterval=day&q=

Statistiken visar bara hur många kommentarer, inte hur de är fördelade. Det kan lika väl vara så, att de som förut fick många kommentarer får nu fler och de som inte fick några kommentarer alls, får fortfarande inga…

Så egentligen går det inte att säga om poolsystemet har medfört en förbättring på den fronten.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto