Annons

Jag är också dum, hjälp mig...

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Tycker att jag börjar få mitt digitala fotograferandet att fungera någotsånär. Kör en A700, nästan bara RAW-format numera, har skaffat en jättebra skärm (NEC LCD2690WUXi) som fungerar förträffligt när jag visar bilder samt en bra skrivare Canon i9950. MEN - utskrifterna blir aldrig bra i färg. Kör mest LR2. Jag vet - det finns hur mkt som helst att läsa, både här på Fotosidans Forum, olika artiklar osv om färgprofiler, kalibrering, färgrymder, .........Alltså, det var en kalibreringsutrustning med till skärmen och den har jag inte använt, skärmen är ju kalibrerad från fabrik. Såklart inser jag att det kanske inte är perfekt, men ungefär rätt eller...?. Jag är just nu inte ute efter perfekta färgtoner i utskrifterna, jag vill börja med att få dom ungefär rätt utan att fördjupa mig i en massa litteratur. Det måste ju gå att göra en slags lathund över basinställningarna eller?
Tex, när jag ska skriva ut i LR kan jag välja att färghanteringen "managed by printer". Varför blir inte det rätt?

Alternativt kan jag välja ett antal custom-profiler och där har jag just nu
Canon i9950 MP1
" " PR1
" " PR2
" " SP1

Eftersom jag har en Canon i9950-skrivare låter det sannolikt att nå´n av dessa borde passa. Varför finns det 4? Vilken passar mig? Just nu har jag provat 2 och alla hudtoner blir lilaröda.

Vidare finns profilerna
LCD2690WUXi (som är den skärmen jag har)

samt
sRGB IEC61966-2.1
wsRGB.cdmp
wscRGB.cdmp

Jag har skrivit ut en del i CS3 tidigare och efter mkt arbete kan det bli ok, men jag glömmer hur jag väljer mina profiler mln gångerna. Så mkt kommer jag ihåg att i CS3 kan man jobba med arbetsfärgrymd och utskriftsfärgrymd men så är det ju inte i LR.
 
Fyra enkla steg som borde hjälpa dig komma närmare ett bra resultat.
1. Använd den medföljande utrustningen för kalibrering

2. Ställ in LR att använda AdobeRGB eller ProphotoRGB som arbetsrymd.

3. Sök lite hät på forumenn så hittar du beskrivning av pappers profilerna MP1, PR1,PR2 etc De är profiler för olika papperstyper typ matt, blankt etc.

4. Använd rätt pappersprofil vid utskriften.
 
Fyra enkla steg som borde hjälpa dig komma närmare ett bra resultat.
1. Använd den medföljande utrustningen för kalibrering

2. Ställ in LR att använda AdobeRGB eller ProphotoRGB som arbetsrymd.

3. Sök lite hät på forumenn så hittar du beskrivning av pappers profilerna MP1, PR1,PR2 etc De är profiler för olika papperstyper typ matt, blankt etc.

4. Använd rätt pappersprofil vid utskriften.

OK, om jag nu kör med Ilford Premium Photo paper, glossy resp satin. vilka profiler ska jag använda?
 
Snabb sökning:
R1 = Photo Paper Pro (print quality level 1)
PR2 = Photo Paper Pro (quality level 2)
SP1 = Photo Paper Plus Glossy (quality level 1)
MP1 = Matte Photo Paper (quality level 1)
MP2 = Matte Photo Paper (quality level 2)

SG2 = Photo Paper Semi Gloss (quality level 2)
GL2 = Photo Paper \Glossy (quality level 2)

http://www.ilford.com/en/products/consumer/index.asp
I listan finns en länk för att regisrera sig och hämta ICC profiler för Ilfords papper. Vet dock inte om de har til just din skrivare...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.