Brummelisa
Aktiv medlem
gitte edelman skrev:
Jag tog en förfärlig bild av en man i Boston. Det var första gången han återbesökte krigsskeppet han tjänstgjort på under andra världskriget. En emotionell stund. Glad att bli fotograferad. Gav mig sin adress.
Resultat: Hemska skuggor i ansiktet (det var knallsol), osv. (Jag glömde blixten...)
Sände i alla fall en bild till honom - han bodde någonstans i Arizona eller Tjottaheiti.
Döm om min förvåning när jag omsider får ett svar. Ett brev där han säger att han aldrig fått ett brev sålångtifrån förr, aldrig fått ett så vackert foto av sig själv - och, bless you, han skulle komma ihåg mig så länge han levde! (Bifogat tuggummi!)
Det är nog så de flesta kommer reagera tror jag. Vi som har fotografi som intresse ser säkert 100 misstag i ett foto som tex du tog i Boston, men den killen ser inte tex skuggorna eller att skärpedjupet är för långt eller tvärtom. Dem som inte är insatta i fotografi tycker säkert att ett vanligt foto på en stående man tagen i horisontellt läge där magen är kapad och halva huvudet och inget intressant på sidorna är en bra bild.
/ Marcus