Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ja, jag köper en D4

Produkter
(logga in för att koppla)

tranbird

Medlem
Sökte efter argument varför en amatör ska köpa en Nikon D4. Jag ficka bara svar som avrådde amatören. Kameran verkar vara reserverad för fotojournalister. Nej, jag är övertygad om att en amatör utvecklas till bättre fotograf med Nikon D4, så därför börjar jag spara nu. Köp om ett år.
/Lars

Klart du skall köpa en D4 om du vill ha en och tror att du kommer att trivas med den. Var bara beredd på att den, med tillhörande lämpliga objektiv väger en hel del. Jag tror verkligen att både bilderna blir bättre och nöjet att fotografera blir högre, om man trivs med sin utrustning.

Klart du ska köpa om du vill ha en. Ang alla som avråder och påpekar anl till att du inte ska köpa... skit i dem!!! Vi bor i Sverige, vad hade du väntat dig?

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Ja, om man inte behöver super AF-prestanda och ett hus som man kan slå in spik med, så kan man väl avvakta. Och det här med ev. hybridfunktioner låter helt klart spännande,

Sen så skulle ju TS köpa först om ett år, så dimmorna lär nog skingras innan dess, om inte en ny spännande lansering står för dörren då.

Ska man ha kameran att stila med är nog den nya Df coolare än D4, men personligen vidhåller jag att D800(e) är en bättre kamera för nästan alla hobbyfotografer som inte plåtar sport och sånt. Nu har ju i och för sig TS inte berättat vad som ska fotograferas, och D4 är ju om inte annat imponerande). Min D3 ser stor och imponerande ut när jag går på stan med den på axeln, men även om den skulle ha tre gånger så många pixlar är jag övertygad om att jag gör bättre bilder (enligt min typ av fotografering) med en mycket mindre kamera.

Det är som sagt fritt val, och det har inte med Sverige eller Jante att göra - jag tycker bara att en D4 är ett rätt dåligt val för del allra flesta ...

Ska man ha kameran att stila med är nog den nya Df coolare än D4, men personligen vidhåller jag att D800(e) är en bättre kamera för nästan alla hobbyfotografer som inte plåtar sport och sånt. Nu har ju i och för sig TS inte berättat vad som ska fotograferas, och D4 är ju om inte annat imponerande). Min D3 ser stor och imponerande ut när jag går på stan med den på axeln, men även om den skulle ha tre gånger så många pixlar är jag övertygad om att jag gör bättre bilder (enligt min typ av fotografering) med en mycket mindre kamera.

Det är som sagt fritt val, och det har inte med Sverige eller Jante att göra - jag tycker bara att en D4 är ett rätt dåligt val för del allra flesta ...

D4 är väl inte så bra för ekonomin men tycker det blir bättre bilder med den än D800, även när man inte har brått. Speciellt när man går över ISO800 eller lättar upp sommarbilders skuggor. Det kanske är beroende på kombination med objektiv, handhavande eller något annat. Det är min subjektiva bedömning, och den har varierat över tiden.

Ja har både D800E och D4 och använder dem på olika sätt. Har jag gott om tid, kan tänka och fundera på varje motiv, använda stativ vid t ex landskapsfotografering så är D800an den som gör jobbet. De hörupplösta bilderna jag får ur den är svårslagna.

Å andra sidan fotar jag mycket vilda fåglar och djur och har även testat en del snabba sporter, då är D4an helt outstanding. Mycket snabb och exakt autofokus, seriebildstagning mm och underbar ergonomi, Jag tycker faktiskt inte den är så stor, tung och klumpig men å andra sidan sitter det ofta stora och tunga objektiv på den.

Alltså vill jag säga att man kan utgå från behovet och välja därefter. Skulle jag vara tvungen att välja skulle det trots allt bli D4an men det är ju oftast så jag fotograferar.

/Frode

D4 är väl inte så bra för ekonomin men tycker det blir bättre bilder med den än D800, även när man inte har brått. Speciellt när man går över ISO800 eller lättar upp sommarbilders skuggor. Det kanske är beroende på kombination med objektiv, handhavande eller något annat. Det är min subjektiva bedömning, och den har varierat över tiden.

Kan säkert vara så, men som hobbyfotograf tänker jag också på ergonomi och vikt - då är inte kameror med inbyggt vertikalgrepp jättekul.

Kan säkert vara så, men som hobbyfotograf tänker jag också på ergonomi och vikt - då är inte kameror med inbyggt vertikalgrepp jättekul.

D800 med vanligt vertikalgrepp är inte så litet direkt.

Fotar man vertikalt eller med tunga objektiv krävs greppet.

Tror alla tänker på ergonomi och vikt. Bra ergonomi ger bättre bilder.

Hög vikt gör att man måste tänka på vad man tar med sig när man är ute och fotar. Är man ute länge spelar vikten extra roll. Om man inte råkar ha assistent som kånkar förstås men det har jag aldrig.

Nja, jag gillar vertikalgrepp och med D4 så blir det faktiskt betydligt skönare ergonomi än med påmonterat batterigrepp under övriga kameror. Storleksmässigt så är faktiskt D4 både lättare och mindre än min D300s med batterigrepp. Dessutom slipper jag nöta fingertopparna mot batterigreppets spännhjul ;)

Nja, jag gillar vertikalgrepp och med D4 så blir det faktiskt betydligt skönare ergonomi än med påmonterat batterigrepp under övriga kameror. Storleksmässigt så är faktiskt D4 både lättare och mindre än min D300s med batterigrepp. Dessutom slipper jag nöta fingertopparna mot batterigreppets spännhjul ;)

En del gillar det som sagt - jag har kört med den typen av kameror för länge, så jag gillar det inte. Smaksak helt enkelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar