Annons

Jämförelse mellan RAW omvandlare

Produkter
(logga in för att koppla)
http://ok1000.blogspot.com/2007/03/comparing-raw-pef-and-dng-converters.html

Genomgången reflekterar även mina erfarenheter - att Adobes produkter och Pentax råformat ej går bra ihop med varandra, Adobe missar vitbalansen. Även Aperture (och därmed också iPhoto, för det är samma algoritmer) missar vitbalansen.

Bibble, SilkyPix och Pentax eget PhotoLab är de som får till färgerna rätt. Vilket också är min erfarenhet och är skälet till att jag kör Bibble. Jag kör även LightZone och tycker vitbalansen fungerar där med.

Så, vill du ha ut mesta möjliga av dina Pentax råformatsfiler - kör Pentax PhotoLab, Bibble eller LightZone.

Det är givetvis uselt av Adobe att deras stöd för Pentax är så dåligt. Det är även lika uselt av Apple att deras ger samma dåliga resultat.

Hälsar
R
 
Intressant att det är sån skillnad mellan konverterarna.
Lite synd att de inte testade Capture One, det är ett väldigt kompetent program tycker jag. Lite brister i användargränssnittet dock.
 
Tveksamt test. Det ser ut som att bilderna konverterade med Adobe och Apple är något underexponerade jämfört med de andra. Det vore mer intressant att se skillnaderna mellan programmen om bilden justerats till samma "ljushet".
 
Capture One var inte med eftersom jämförelsen gjordes i Mars i år och då hade inte C1 stöd för K10D. Den uppdateringen kom senare... Camla C1 gjorde bra jobb med mina *ist DS filer.

Hälsar
R
 
Även om de är något mörkare så är färgerna fel och det stämmer även med min erfarenhet. Jag har aldrig lyckats få till det med färgerna i Adobes produkter, jämfört med andra.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Även om de är något mörkare så är färgerna fel och det stämmer även med min erfarenhet. Jag har aldrig lyckats få till det med färgerna i Adobes produkter, jämfört med andra.

Hälsar
R
Om du färgbalanserar med gråkort, blir det skillnader även då? Nyfiken bara... /M
 
Hur färgbalanserar man med gråkort? Vad menar du?
Ställa in vitbalansen i kameran mot gråkort eller?

De skillnader som uppstår, beror på att Adobes produkter - och även den inbyggda råformatsomvandlaren i Mac OS X (som används av Aperture och iPhoto) - tolkar värdet på vitbalansen fel.

Om jag öppnar en bild i Bibble och ACR - och låter dem ställa in vitbalansen som "as shot" så blir färgerna annorlunda mellan dem, även fast det står samma värde i Kelvingrader på vitbalansen. Samma färgtemperatur, ger olika resultat.

Hälsar
R
 
Det finns väl ingen seriös fotograf som inte vitbalanserar manuellt. Autoläget blir enligt min erfarenhet sällan rätt oavsett program. Jag kör såväl PSCS2, Aperture och CaptureOne. Capture kommer däremot alltid närmast.
//Leif
 
Problemet här - är att den vitbalans som kameran ger, tolkas olika av programmen. Det har inte ett dugg att göra med vilken typ av vitbalans du har i kameran, det handlar om hur den inställda färgtemperaturen (auto, manuellt eller vad som helst) tolkas av mjukvarorna.

Att samma färgtemperatur i Kelvingrader ger olika färger i olika program.

Det handlar inte om att man kör autoläget i mjukvarorna, där de själva försöker ställa in vitbalansen utifrån analys av bilden - utan det blir olika resultat när mjukvarorna är inställda på "as shot".

Exempel: Bilden har vitbalansen 5 300 K, denna kan vara ställd via automatisk vitbalans, manuell vitbalans eller något av de förinställda lägena, det spelar ingen roll hur värdet har uppnåtts. Vitbalans = 5 300 K.

Nu läser mjukvarorna vitbalans 5 300 K och ska alltså återge bilden med vitbalans 5 300 K inställd. Resultatet blir olika i olika mjukvaror.

(värdet 5 300 K var bara ett exempel, det kan vara vilket värde som helst).

Det är detta som är problemet.
Samma färgtemperatur - olika färger i olika mjukvaror.

En PEF fil med vitbalans 5 300 K (eller vilket värde som helst) inställd ger olika färger i olika mjukvaror. Bibble, Pentax PhotoLab och Silkypix ger korrekt återgivning. Adobe och Apple ger fel.

Det är möjligt Leif att du inte upplever detta fenomen, vilket kan beror på att du - enligt din profil - kör Nikon. Det problem jag här tar upp är relaterat till Pentax Electronic File och även DNG från Pentax K10D, och hur det inläses av olika mjukvaror.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Hur färgbalanserar man med gråkort? Vad menar du?
Ställa in vitbalansen i kameran mot gråkort eller?

De skillnader som uppstår, beror på att Adobes produkter - och även den inbyggda råformatsomvandlaren i Mac OS X (som används av Aperture och iPhoto) - tolkar värdet på vitbalansen fel.

Om jag öppnar en bild i Bibble och ACR - och låter dem ställa in vitbalansen som "as shot" så blir färgerna annorlunda mellan dem, även fast det står samma värde i Kelvingrader på vitbalansen. Samma färgtemperatur, ger olika resultat.

Hälsar
R

Att programmen räknar fram bilder olika är inget konstigt. Det finns inget som är 100%rätt från någon. Man kan däremot ha synpunkter på uppräkningen, dvs tycka en ser bättre ut än en annan.

Om ett gråkort exv qp-card 4 fälts var med i bilden och samma balansering hade gjorts hur olika är då uppräkningarna från de olika rawprogrammen och en Pentax rawfil?

Mikael
 
Men då finns det ju ingen poäng med att spendera tid och energi till att göra en korrekt manuell vitbalansering i kameran när mjukvarorna visar samma färgtemperatur olika (åtminstone inte om man vill köra annan råformatsomvandlare än Pentax egen).

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Men då finns det ju ingen poäng med att spendera tid och energi till att göra en korrekt manuell vitbalansering i kameran när mjukvarorna visar samma färgtemperatur olika (åtminstone inte om man vill köra annan råformatsomvandlare än Pentax egen).

Hälsar
R
Varför bemöda sig så med att göra en korrekt manuell vitbalansering i kameran när du fotar i raw? Undrar fortfarande om vilka skillnader du märker mellan programmen om du vitbalanserar efter ett gråkort - om nu en konverterare visar 5300K och en annan ex v 5700 spelar väl ingen större roll?
 
Tolkningen och färguppräkningen skiljer sig åt från olika rawkonverterare.

Vad som är rätt eller fel är upp till dig som betraktare att tycka till om.

Testen du hänvisar till säger inte mycket, hur sker estimeringen med andra färger med de olika rawkonverterarna.Grönt, blått osv. En macbeth testtavla brevid elefanten.

Exv Phase Ones programvara estimerar blå färg och nyanser annorlunda från 5d än vad Adobe gör.

Mikael
 
Jag äger inget gråkort så jag har ingen möjlighet att testa på det sättet - och för egen del behöver jag ej göra det. Jag märker ju att det är skillnad i färgtolkningen och ju mindre som behöver justeras i råformatsomvandlaren - desto bättre och smidigare tycker jag. Har man rätt färgtemperatur i kameran så ska man ej sedan behöva justera det i råformatsomvandlaren - det är min enkla åsikt. Jag är inte nöjd med det sätt som Adobe och Apple hanterar färgtemperatur från min K10D, jag får sitta och fibbla mer i dem - så jag kör Bibble och LightZone för jag slippar fibbla med dem på samma sätt. Enklare och snabbare för mig. För mig spelar det roll hur råformatsomvandlaren tolkar färgtemperaturen därför att jag önskar ha ett så smidigt, enkelt och snabbt arbetsflöde som möjligt.

Hälsar
R
 
Kamera sin automatiske hvitbalanse eller raw konverteren sin auto funksjon kan aldri bli helt riktig fordi de måler på reflektert lys fra motivet. Hva skjer hvis du fotograferer noe helt rødt. Automatikken vil prøve å balansere dette ut slik at en ikke får den fargemetningen som er riktig.

Dette problemet løser en med å måle temperaturen på innfallende lys med f.eks. gråkort eller expodisc.
 
Jag blir inte heller nöjd med färgnyanserna när jag konverterar RAW-filerna från Minolta 7D i PhotoShop. Färgerna går år gulgrönt och har en tendens att gå i taket trots att färgmättnaden är lägre än i jpeg-filen. Jag tänkte just prova "RAW Therapee" men nu krånglar datorn så jag väntar lite med det. Programmet är gratis och finns att hämta här -> RAW Therapee
 
Stig Vidar Hovland skrev:
Dette problemet løser en med å måle temperaturen på innfallende lys med f.eks. gråkort eller expodisc.

Nej, tyvärr hjälper det inte med att bara använda gråkort. Visst blir grått grått men det gröna blir inte samma fina gröna som det blir med jpeg eller Minoltas egna RAW-konverterare. Minoltas egna konverterare är tyvärr ganska värdelös när det gäller användargränssnittet så den går bort av den orsaken.
 
Har man målsättningen att kunna använda råformatet som "jpeg med livlina" så bör man nog hålla sig till kameratillverkarnas konverterare. Då får man kameratillverkarnas algoritmer applicerade rakt av och kan trycka på konvertera för att få ut en kopia av den jpeg som kameran annars skulle ha producerat.

Camera Raw mfl konverterare är tänkta för en lite annan typ av arbetsflöde där man själv tar kommandot över tolkningen och är beredd att lägga ner lite tid för att själv ta fram kurvor mm.

Ingen av filosofierna är fel. Men en testmetodik där man försöker använda Camera Raw till "jpeg med livlina" kommer nog alltid att utfalla till Camera Raws nackdel. Även om motståndaren är ett program av enklaste konsumentvariant, typ Nikons Picture Project och liknande.
 
Grimmer skrev:
Nej, tyvärr hjälper det inte med att bara använda gråkort. Visst blir grått grått men det gröna blir inte samma fina gröna som det blir med jpeg eller Minoltas egna RAW-konverterare. Minoltas egna konverterare är tyvärr ganska värdelös när det gäller användargränssnittet så den går bort av den orsaken.

Hur tolkningen dvs ta hjälp av grannpixlars värden för att estimera fram färger/nyans av färg skiljer rejält mellan de olika programmen.
En man som tyvärr gick bort för ett tag sedan, Bruce Fracer sa att det finns inte en korrekt översättning av färger/nyanser och programtillverkarna egna preferenser spelar stor roll hur en bild tolkas fram.
Jag använder Phase One, Camera Raw, Lightroom med lite olika resultat. Dock ej med Pentax men med Nikon och Canon.
Mikael
 
Stig Vidar Hovland skrev:
Kamera sin automatiske hvitbalanse eller raw konverteren sin auto funksjon kan aldri bli helt riktig

Det är helt rätt, men det vi diskuterar här är inte den automatiska vitbalansen i kameran eller autofunktionen i råformatsomvandlaren - utan det faktum att olika mjukvaror tolkar färgtemperaturen de får från kameran olika. Vilket händer oavsett om du har mätt mot ett gråkort eller inte.

Dvs - att den färgtemperatur som filen innehåller, oavsett hur den har uppmätts, ger olika resultat i olika mjukvaror - även med frånslagen autofunktion.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.