Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jämförelse av objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bonde

Aktiv medlem
Hittade ingen tråd exakt om detta.

Jag tänkte se om det finns några fotografer här som har jämfört Canons 70-200 2.8.

Är det värt pengarna att satsa på den förstnämnda? Eller är skillnaden så liten att man lika gärna kan köpa den äldre modellen och spara sig en slant?



Canon EF 70-200/2,8L IS II USM

Vs

Canon EF 70-200/2,8 L USM
 
Skillnaden ligger främst i IS. Hur menar Du att man ska jämföra ett objektiv med och utan IS. Är det bara skärpan du undrar över så har Du en sajt här:
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=687&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Jag tänkte nog mer på den biten att den ska leverera en bättre kvalitet på bilderna och än mindre kromatisk aberration på den nyare.

Jag sitter och läser för fullt och googlar för att utvärdera, men jag tycker också om när verksamma fotografer kan dela med sig om vilka skillnader de upptäcker om de testat de båda.


Tack för länken!
 
Den nyare är mycket vassare på full öppning, dvs därför man köper f/2.8. Dessutom är den nya optimerad vid 200mm, så det finns goda skäl att lägga de extra kronorna. Jag gillade inte riktigt bokehn på den nya, har sålt den, men var nog mest för att den var för tung att släpa på för mig
 
Jag har inte gjort någon jämförelse. För mig var det avgörande att den utan IS saknar vädertätning. Så det blev en med IS för min del.

Petter ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.