Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jämförelse av ixus 980 och EOS 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Hej!
Jag har kollat lite för att se hur bildkvaliteten hos min nya ixus 980 står sig mot en kamera som EOS 40D.
Det finns en en sida där man kan jämföra bilder som är tagna med samma förutsättningar med olika kameror: Imaging Resourse
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
När jag jämför Ixusen med 40D:n i testbildernas högsta upplösning så kan jag inte se några större skillnader trots att EOS-kameran har ett mycket finare objektiv och större sensor.
I mitt fall har jag ju en 450D, och jag har även jämfört med den, menjag ser inga större skillnader där heller. Färgerna är också mycket lika hos alla tre kamerorna.
Jag har kommit fram till att det inte är mycket jag missar som jag bara har med ixusen för allmänfotografering.
//Bosse
 
Hej!
Jag har kollat lite för att se hur bildkvaliteten hos min nya ixus 980 står sig mot en kamera som EOS 40D.
Det finns en en sida där man kan jämföra bilder som är tagna med samma förutsättningar med olika kameror: Imaging Resourse
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
När jag jämför Ixusen med 40D:n i testbildernas högsta upplösning så kan jag inte se några större skillnader trots att EOS-kameran har ett mycket finare objektiv och större sensor.
I mitt fall har jag ju en 450D, och jag har även jämfört med den, menjag ser inga större skillnader där heller. Färgerna är också mycket lika hos alla tre kamerorna.
Jag har kommit fram till att det inte är mycket jag missar som jag bara har med ixusen för allmänfotografering.
//Bosse

Jag skulle vilja säga att det är en otroligt stor skillnad.
 
Jag har också en EOS 450D och en IXUS 980 IS

ja måste säga att kompakt kameran är överaskande bra.

perfekt om man inte kan/ vill ta med sig en stor klumpig systemkamera. Plus att den har ett manuellt läge också, gillas mycket
 
Om man bara har en kitzoom till sin 450D/40D och bara plåtar med auto-läge i hyfsat dagsljus så blir kanske inte skillnaden mot en Ixus så hisnande stor. Om man däremot använder sin systemkamera lite mer genomtänkt kan det bli väldigt stor skillnad på slutresultatet.

Men jag håller med om att det bland en del här på FS finns en tendens att avfärda alla kompaktkameror som oanvändbara. Det är de absolut inte. Var jag tvungen att välja mellan min Ixus och min 40D skulle jag utan tvekan behålla den som får plats i byxfickan.
 
Om man bara har en kitzoom till sin 450D/40D och bara plåtar med auto-läge i hyfsat dagsljus så blir kanske inte skillnaden mot en Ixus så hisnande stor. Om man däremot använder sin systemkamera lite mer genomtänkt kan det bli väldigt stor skillnad på slutresultatet.

Men jag håller med om att det bland en del här på FS finns en tendens att avfärda alla kompaktkameror som oanvändbara. Det är de absolut inte. Var jag tvungen att välja mellan min Ixus och min 40D skulle jag utan tvekan behålla den som får plats i byxfickan.

Självklart är ju kompaktkameran sämre. Det är ju som att jämnföra en gammal 740 mot en ny volvo V70 med AWD och turbo.
Men 740 funkar ju ändå? tar dig dit du ska? Men inte med samma klass/stil. så tkr ja man kan se på kamerorna,
IXUS 980:en är inte värdelös, bara mindre bra.
Alla fotografer borde ha både en systemkamera och en bra kompaktkamera. Om ja skulle på någon fest och vilja ta med kameran, inte skulle ja då ta med mig min dyra systemkamera med ngt dyrt objektv? då passar kompaktkameran perfekt. finns många andra tillfällen också där det passar bättre att ta med en kamera som kan ta en *okej* bild
 
Skillnad. Javisst!

Men den stora skillnaden ligger ju inte i bildkvalitet utan handhavande och möjligheter att ta bilder där inte ixusen hänger med. Och det är ofta!
Som festkamera är den tämligen värdelös med sin slöa blixt och tillfället har ofta redan försvunnit innan den hittat fokus. Fotar man sport eller lekande barn så år den inte heller direkt snabb. Men utomhus där det inte går undan så tar den säkert snudd på lika bra bilder!
Har tagit många bra bilder med min gamla Ixus 400 som jag förstorat upp till 1,3 meter med gott resultat. (canvas).
mvh/Stefan
 
Jag har båda dessa kameror och tvingas jag skiljas från en av dem så blir det Ixusen som åker - tveklöst!

Jag gillar verkligen Ixus - min första var ur-Ixusen med 2 megapixel, sedan en 400 och nu denna, MEN de kan inte alls jämföras med en systemkamera.

Bildkvalitén är OK vid bra förhållanden, men så fort det blir lite mindre ljus är det milsvidskillnad - vilket framgår av testsidan som länkades till och är tydligt även i praktiskt fotografering.

Sedan är det som sagt handhavandet - försök panorerar en racerbil eller fånga en nickduell på fotbollsplan med en kompakt! Inte så lätt.

Att jämföra de två är inte rättvist - för någon av dem.

Något som förvånat mig är att sedan jag köpte just 980:n har jag den ständigt med i jack-fickan, men ändå tar jag väldigt få bilder med den. Det blir ofta att jag tänkter: "orkar inte ta fram kameran, det blir ju ändå inget, tänk om jag haft 40D:n med telet nu!"
 
Min erfarenhet är densamma.

Sånt som står still i bra ljus sköter kompaktkameran lika bra, möjligen med undantag för om man ska göra mycket stora bilder, men det gör jag så sällan att det inte spelar någon roll för mig.

Men sånt som rör på sig, i besvärliga ljus- och väderförhållanden, sånt är kompaktkameran inte värt en halv kopp ljummen piss till. Den går ju inte att använda med handskar på, exempelvis. Min 40D + BG-E2N + EF 70-200 mm f/4L IS USM går det alldeles utmärkt att manövrera med handskar på sig. Vill jag gärna ha när det är snöglopp och blåst.
 
Men den stora skillnaden ligger ju inte i bildkvalitet utan handhavande och möjligheter att ta bilder där inte ixusen hänger med.
Det är så jag ser det också och min mening var att jag nog inte alltid kan se med vilken kamera en viss bild är tagen med.
Till min 450D har jag ju flera olika objektiv som täcker allt från mycket vid vidvinkel till lång tele, samt en bra sökare.
Poängen med mitt inlägg var att , för de som orkade, titta på bilderna och jämföra kavaliteten vid normala ljusförhållanden.
Vad gäller snabbheten vid rörliga motiv har jag inte testat ixusen, men enligt vad jag läst ska autofokusen vara snabb och den har kontinuerligt läge.
Dessutom har ixusen bildprocessorn Digic 4 och den ska ju göra kameran snabb.
//Bosse
 
Poängen med mitt inlägg var att , för de som orkade, titta på bilderna och jämföra kavaliteten vid normala ljusförhållanden.

Jag kollade till exempel bilderna på färgkritorna i ISO 400, en ganska normal nivå, det är STOR skillnad på bildkvalitén.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.