Annons

Ixus40 Snabb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beerpower

Ny medlem
Jag är totalt amatör på kameror. Har läst runt lite och ixus40 verkar vara den jag söker.

Har testat några kameror och de finns en sak jag hatar. Dom flesta är så sega på att ta bilder (när man trycker in knappen så tar de ett tag innan den fotar). Eftersom jag kommer fota mycket sånt där de är viktigt att bilden blir vid rätt tidpunkt vill jag ha en kamera som är snabb och tar bilden precis när man trycker på knappen.

Är ixus40 snabb?
Om inte, tips på kameror i samma prisklass. storlek med bra kvalitet som är snabb.
 
Jajjamen!

Ixus 40 är mycket, mycket snabb för att vara en kompaktkamera. Både reaktionstid och serietagningskapacitet skall vara riktigt bra enligt tester. Kolla tex http://www.dpreview.com/reviews/canonsd300/

Dom har klämt in Canons "nya" processor Digic II i denna kamera som tillsammans med snabba SD-kort ger mkt bra prestanda.

Om du vill vara säker på att få bilden "precis när du trycker av" som du skriver......är det dock endast D-SLR:er som klarar detta fullt ut.

mvh / Matti
 
Bortsett från själva fokustiden är ixus40 mycket snabb. Den har dock en autofokuslag på mellan 0.6 och 0.85 sekunder (enligt imaging-resource.com och dpreview.com). Det finns snabbare kompakter, kolla på märken som inte säljer DSLR - Ricoh, Casio, Sony etc.
 
Ixus 40 verkar väldigt snabb, 0,09 sekunder från avtryck till tagen bild. Det är tex snabbare än både 300D (0,128s) och 350D (0,1s).

Jag har en 300D och märker inte alls av någon fördröjning.
 
martin3 skrev:
Ixus 40 verkar väldigt snabb, 0,09 sekunder från avtryck till tagen bild. Det är tex snabbare än både 300D (0,128s) och 350D (0,1s).

De tider du redovisar gäller avtryckstiden när man redan fokuserat, alternativt kör manuell fokus. Om den är 0.13 eller 0.09 sekunder har extremt liten betydelse, fokustiden är betydligt mer intressant.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.