Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ixus V2

Produkter
(logga in för att koppla)

killer_ante

Avslutat medlemskap
Hej! har funderat på att köpa en Canon Ixus V2. Skulle vilja ha lite kritik om den, så ärlig som möjligt. Om ni har bättre förslag på någon annan kamera så uppskattas dom också.
tack på förhand
 
Andreas,
the V2 is a great little camera. I had one myself up until a few weeks ago. Good lens, good flash, robust body and not too expensive. However, now that the V3 is in the shops I would probably go for that one as it has a few extra features and increased resolution.

Bests, Duncan
PS Merry Christmas to all of you!!
 
Hi duncan. I´ve given the V3 some thought, but i think that the extra money spent on in, will be unnecessary. I intend to use the camera for the web, and in some cases print in not too large dimensions.
 
Hej

Jag har första versionen och till v2 skiljer inte så mycket (dock kan du ta korta videosnuttar)

På min web, www.roine.nu ) finns en grupp, 2.1Mpixelbilder, de flesta bilder där är med den.
De är i originalupplösning.

Kort kan jag säga ++++:
Skall du ha en kamera med dig hela tiden har den en perfekt storlek, är robust (bara metall)

Den tar CF kort, dvs billigt med minne


----
Den har inte den skarpaste bilden (men den duger gott o väl)
Det finns ytterst få manuella inställningar (ev +/-) är i stort det du kan göra


som duncan skriver har 3:an kommit med mer zoom, men kvar finns i stort sett det jag skriver, du kan dock ställa ISO på v3, vet ej om v2 kan det.

Så sammantaget, som ren point and shoot så är det en bra kamera, men inte längre ensammen i klassen som den tidigare var outstanding i.

S45 är i så fall mer kamera, men större o dyrare.

roine
 
Hey Andreas. In that case the V2 will do you just fine. I was amazed at some of the results I got from mine, and considering my normal body is a Nikon D1x, that's saying good things about it..:) You can probably find some good prices on one now too, especially with the sales upon us!!

Have fun, Duncan
 
tack roine! dock så har V2 och V3 samma zoom så vitt jag vet.

Duncan: I have found the V2 for 3890 SEK, that´s a good price i think.
 
Andreas,
that sounds OK to me. Heck, I think I paid 6000 SEK for mine when it was new..:-( At that time they were real tough to find and were pretty much sold out throughout Sweden.

Bests, Duncan
 
Hej

OK, det är 2 o 3 mpixel som skiljer.

dock är det fortfarande en bra kamera.

300 modellen är större och inte fickvänlig. För det pris du nämner så borde du slå till tycker jag.



Roine, som lyclats fota i över 30 minuter i kallare väder än 30C (den digitala mätaren slutade vid -30.0) med en D60 idag....

Se www.roine.nu/renar

Roine





killer_ante skrev:
tack roine! dock så har V2 och V3 samma zoom så vitt jag vet.

Duncan: I have found the V2 for 3890 SEK, that´s a good price i think.
 
Fungerar det bra med särskilt batteri som laddas upp?

Fått för mig att man brukar ha "vanliga" batterier, fast det kanske är jag som är ute och cyklar..
 
LOL:) We have to stop meeting like this..:)
The V2 uses special rechargable batteries, not your standard Duracell type. Good battery life, though and the batteries are not too expensive, either.

Bests, Duncan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.